مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن گفت: تاکنون ۳۲ پنل خورشیدی برای چاه موتور‌های کشاورزی این شهرستان نصب و راه‌اندازی شده و ۳۰۰ مورد نیز در دست اقدام است.

مهدی مسروری  سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان را ۲۸هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان ۱۴ هزار هکتار آن به محصول پسته اختصاص دارد.

وی اظهار کرد: با اقداماتی که از ابتدا تا پایان فصل برداشت در تولید بهتر محصول پسته شهرستان صورت گرفت موجب شد که از ۱۴ هزار هکتار باغ پسته ۱۶ هزار تن پسته خشک در شهرستان تولید شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن گفت: علیرغم تمامی مشکلات و خسارت‌هایی که ناشی از سیل و تگرگ و خشکسالی به کشاورزان و باغداران وارد شد از هر هکتار ۱۶۰۰ کیلوگرم پسته خشک برداشت شد.

وی با بیان اینکه فندقی مهم‌ترین رقم صادراتی پسته شهرستان است، اظهار کرد: این محصول استراتژیک در شهرستان توسط ۵۸ ترمینال ضبط پسته مجهز و تجهیز شده در درجه یک و دو سورت، فراوری و بسته‌بندی می‌شود.

مسروری با اشاره به اینکه پسته شهرستان پس از فراوری، مجدد در اختیار بازار قرار می‌گیرد، گفت: بالغ‌بر ۱۹۴ واحد خانگی و تجهیز شده دیگر هم در این خصوص فعالیت دارند.

خاموشی چاه موتور‌های کشاورزی مهم‌ترین مشکل شهرستان

وی در خصوص مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی شهرستان افزود: خاموشی چاه موتور‌های کشاورزی موجب شد که امسال ۲۷۰۰ تا ۳ هزار میلیارد تومان خسارت به دلیل خاموشی چاه موتور‌ها به کشاورزان وارد شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن در ادامه اجرای سیستم‌های آبیاری زیرسطحی و کم‌فشار را در شهرستان از مهم‌ترین ضروریات دانست و گفت: شهرستان بردسکن با اجرای ۷۰۰ هکتار سیستم آبیاری زیرسطحی و کم‌فشار جزو شهرستان‌های پیشرو در خراسان رضوی است.

وی با اشاره به اینکه نیازمند تأمین نهاده‌های کشاورزی بر اساس الگوی کشت هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به الگوی کشت باغی و تک محصولی پسته که داریم می‌طلبد در تأمین نهاده‌ها به کشاورزان کمک بیشتری شود.

مسروری خرید توافقی محصول پسته و کشاورزی را از دیگر موضوعات مهم شهرستان دانست که می‌طلبد مسئولان استان به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نیازمند حضور سرمایه‌گذاران هستیم

وی در ادامه با بیان اینکه نیازمند حضور سرمایه‌گذاران در این شهرستان هستیم، گفت: تمامی شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع بسته‌بندی فراوری در شهرستان فراهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن افزود: امیدواریم با این سرمایه‌گذاری دیگر فروش فله‌ای محصولات کشاورزی را نداشته باشیم و ارزش افزوده آن شامل کشاورزان شود.

وی همچنین تقویت تشکل‌های بخش کشاورزی شهرستان را از ضروریات دانست و گفت: امیدواریم تقویت تشکل‌های بخش کشاورزی هر چه زودتر محقق شود.

تولید بهترین انجیر استان در بردسکن

مسروری در ادامه با بیان اینکه شهرستان بردسکن در تولید انجیر رتبه اول را در خراسان رضوی دارد، اظهار کرد: بهترین و با کیفیت‌ترین انجیر خراسان رضوی در این شهرستان تولید می‌شود.

وی سطح زیر کشت انجیر شهرستان را ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: دو روستای ابراهیم‌آباد و باب الحکم بزرگ‌ترین تولید کننده محصول انجیر در شهرستان هستند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن با بیان اینکه با احیاء قنوات و دیگر اقدامات امسال محصول خوبی در انجیر داریم، افزود: خوشبختانه علیرغم خشکسالی و گرما کشاورزان از میزان محصول تولید شده راضی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن با اشاره به اینکه تولید انجیر در ۲۰۰ هکتار از باغات شهرستان انجام می‌شود، گفت: در سال زراعی جاری میزان برداشت در هر هکتار ۴ تن است که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن افزود: بالغ‌بر ۸۰ درصد انجیر شهرستان صرف تازه خوری شده و باقی محصول به صورت خشک راهی بازار می‌شود.

۶۴ درصد افزایش عملکرد گندم

وی در ادامه با بیان اینکه تمام تلاش خود را در رفع مشکلات کشاورزان شهرستان به کار گرفته‌ایم، افزود: برای اولین سال از سطح ۸۰۰۰ هکتار مزارع گندم ۲۸۳۰ تن گندم تحویل سیلو‌های دولتی داده شد که ۶۴ درصد نیز افزایش عملکرد داشته‌ایم.

مسروری با اشاره به اینکه این توفیق با دانش فنی و افزایش دانش کشاورزی به دست آمد، اظهار کرد: تلاش می‌شود که دانش کشاورزان را افزایش دهیم.

خشکسالی تعداد دام شهرستان را کاهش داد

وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل خشکسالی و سیاست‌هایی که در گذشته بوده تعداد دام سبک شهرستان از ۳۸۰ هزار رأس به ۳۶۰ هزار رأس کاهش یافت، گفت: اکنون در تلاش برای راه‌اندازی دامداری‌های صنعتی در شهرستان هستیم.

مسروری همچنین از وجود ۳۵۰۰ نفر شتر در شهرستان خبر داد و افزود: بردسکن در پرورش شتر رتبه اول خراسان رضوی را دارد. کمک می‌شود در محیط‌های بسته تولید داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن اظهار کرد: امیدواریم با پرورش شتر و تأمین گوشت قرمز که دغدغه شهرستان‌ها و کشور است را برطرف کنیم.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۵۸ واحد مرغداری در شهرستان گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب در شهرستان تولید مرغ گرم است که امیدواریم بتوانیم سردخانه و کشتارگاه صنعتی دام و طیور را در شهرستان داشته باشیم.

مسروری در ادامه از برگزاری جلسه راهبردی تولید (محصول سبز با برق سبز) در شهرستان خبر داد و گفت: این جلسه با هدف ایجاد ۱۲۹ نیروگاه خورشیدی برای تأمین برق چاه موتور‌های کشاورزی برگزار شد.
وی اظهار کرد: اجرای نهضت نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی گامی مؤثر در راستای کاهش ناترازی‌های تابستان و تولید پایدار محصولات کشاورزان منطقه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن بیان کرد: هرساله با شروع فصل تابستان، خسارت‌های بسیاری به بخش کشاورزی شهرستان ناشی از خاموشی چاه موتور‌های کشاورزی وارد می‌شود که می‌طلبد کشاورزان در راستای ایجاد پنل و نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کنند.

 وی افزود: ایجاد پنل خورشیدی برای مقابله با خاموشی چاه‌های کشاورزی در زمان نا ترازی و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۲ پنل خورشیدی برای چاه موتور‌های کشاورزی این شهرستان نصب و راه‌اندازی شده و ۳۰۰ مورد دیگر هم در دست اقدام است.

شهرستان بردسکن با ۸۵ هزار نفر جمعیت و سه شهر «بردسکن، شهرآباد و انابد» و ۷۳ روستای بالای ۲۰ خانوار، در فاصله ۲۸۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.