سلامت کامل چشم‌ها برای تمامی افراد از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و جهت حفظ سلامت چشمان باید برخی نکات مهم را در نظر داشت.

دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک تحقیقات ملی پرم (PNRPU) علل شایع‌ترین اختلالات بینایی را نام بردند.

به گفته کارشناسان، مغز انسان قادر است تا ۲۰ مگابیت اطلاعات بصری در ثانیه را پردازش کند. با این حال، عوامل زیادی وجود دارند که می‌تواند توانایی ما را برای درک بصری جهان مختل کند.

مطالعه در نور کم

به عنوان مثال، عادت به مطالعه در نور کم منجر به خستگی چشم و کاهش وضوح بینایی می‌شود. در آینده، این می‌تواند به افزایش فشار بیش از حد به چشم منجر شده و به ایجاد گلوکوم یا آب سیاه کمک کند.

فشار بیش از حد به چشم

فشار بیش از حد به چشم، با ناتوانی در تمرکز سریع در بینایی یا دوبینی در صبح روز بعد، پس از بیدار شدن نشان داده می‌شود. اگر فردی نزدیک بینی نداشته باشد، بینایی خیلی سریع به حالت عادی باز می‌گردد.

دیدن لکه‌های سیاه

دیدن نقاط سیاه جلوی چشم یا لکه‌های شناور زمانی اتفاق می‌افتد که زجاجیه چشم از بین می‌رود. در این صورت احتمال این که دچار عارضه جداشدگی زجاجیه خلفی شده باشید، وجود خواهد داشت. البته این مشکل چشمی بیشتر در افراد مسن بروز پیدا می‌کند.

با بالا رفتن سن، میزان ژل در داخل چشم به نام ژل زجاجیه کاهش می‌یابد. علاوه بر آن، این ژل ممکن است به آرامی از شبکیه شما جدا شود. شبکیه یک لایه عصبی در قسمت پشت چشم است که کمک می‌کند تا بر روی تصاویری که در اطراف خود می‌بینید، تمرکز کنید. مشکلات بینایی ناشی از جداشدگی زجاجیه خلفی  به مرور زمان و بعد از گذشت چند هفته بهبود خواهد یافت.

یکی دیگر از دلایل پیدایش نقاط سیاه در میدان دید می‌تواند اسپاسم عروقی باشد. انسداد این عروق موجب می‌شود عمل خون رسانی به عصب چشم متوقف شود. علاوه بر افراد بالای ۴۰ سال، برخی افراد نیز به دلایل مختلف از جمله استرس، سرماخوردگی یا تصادف، دچار اسپاسم می‌شوند. آثار اسپاسم می‌تواند دائمی یا موقت باشد.

ایجاد حالتِ دوبینی

دوبینی در چشم‌ها به دلیل تغییر در شکل عدسی یا قرنیه رخ می‌دهد. در این شرایط فرد از یک تصویر واحد، دو تصویر ببیند که به آن دوبینی گفته می‌شود. این دو تصویر می‌توانند در کنار هم، بالای یک دیگر یا به هر دو حالت در میدان دید فرد شکل بگیرند. این اختلال بینایی می‌تواند موجب گیجی و به هم خوردن تعادل در راه رفتن و همین طور اختلال در خواندن شود.  

دوبینی چشم می‌تواند بر اثر برخی بیماری‌های زمینه‌ای در یک چشم یا هر دو چشم به وجود بیاید. دوبینی موقتی می‌تواند بر اثر مصرف الکل و سایر مواد مخدر به وجود بیاید.

خیره شدن به صفحه نمایش

در نهایت، خیره شدن به صفحه نمایش رایانه یا دستگاه‌های دیگر برای مدت طولانی می‌تواند بینایی شما را مختل کند، اما این به دلیل تشعشع نیست. اگر نمایشگر بیش از حد به چشمان شما نزدیک باشد، چشم‌ها باید هزاران حرکت ریز برای اسکن صفحه انجام دهند که باعث خستگی بصری می‌شود. علاوه بر این، افرادی که به مانیتور نگاه می‌کنند کمتر پلک می‌زنند که باعث افزایش کشش عضلات چشم می‌شود. به همین دلیل، خون رسانی به چشم‌ها مختل شده و نزدیک بینی ایجاد می‌شود.

دانشمندان دانشگاه پرم معتقدند که روند ضعیف شدن چشم‌ها یا از دست دادن بینایی را می‌توان کاهش داد یا متوقف کرد، اما نمی‌توان بهبود وضعیت چشم‌ها را به طور عادی رقم زد. با این حال، انجام عمل‌های جراحی می‌تواند چشم‌ها را به وضوح قبلی خود بازگرداند.

منبع: gazeta.ru

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار