نماینده مجلس گفت: سامانه خودنویس از سامانه خودنویس زمینه ساز کاهش هزینه‌های مردم، افزایش کیفیت خدمات بنگاه‌ها و حذف واسطه‌ها می‌شود.

مسکن به عنوان یکی از نیاز‌های اساسی خانوار‌ها در هر کشوری مطرح است. طی سال‌های اخیر دسترسی مردم به این نیاز ضروری و اولیه با مشکل مواجه شده است. دولت‌ها تلاش کرده اند به حمایت از اقشار ضعیف و متوسط بپردازند. در همین ارتباط، طرح‌های متفاوتی به اجرا گذاشته شده است. راه اندازی سامانه¬ها با هدف ساماندهی امور در حوزه مسکن و مقابله با سوداگری نیز از جمله راهکار‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.  

سامانه خودنویس بر اساس مصوبه مجلس راه اندازی شده است. در این سامانه، افراد به صورت رایگان به تنظیم قرارداد‌های شان می‌پردازند و کد رهگیری دریافت می‌کنند. این سامانه از پشتوانه دولتی و قانونی برخوردار است. به همین دلیل، مردم نباید نگرانی‌ای درباره سندیت قرارداد‌هایی که در این سامانه تنظیم می‌کنند، داشته باشند.  

به زعم بسیاری، سامانه خودنویس به عنوان رقیبی برای مشاورین املاک عمل می‌کند. قبل از راه اندازی سامانه خودنویس، بنگاه‌ها به عنوان تنها مرجع تنظیم قرارداد‌ها در حوزه مسکن عمل می‌کردند و گاهاً مبالغ نا به جایی از طرفین معامله اخذ می‌کردند. حالا سامانه خودنویس به عنوان جایگزینی قانونی برای مشاورین املاک عمل می‌کند. در این شرایط، اگر بنگاه‌ها می‌خواهند به فعالیت شان ادامه دهند، باید به ارائه خدمات با کیفیت به مردم بپردازند.  

از آنجائیکه این سامانه به صرفه جویی در هزینه‌های مردم منجر شده است و به منافع صنف مشاوران املاک لطمه زده و زمینه برخی سودجویی‌ها را از بین برده است، شاهد مقاومت این صنف در مقابل سامانه خودنویس هستیم.  

علی اصغر نخعی راد نماینده مجلس  ضمن اشاره به مزیت‌های این سامانه گفت:  کاهش هزینه‌های مردم از جمله مزیت‌های مهمی است که می‌توانیم برای سامانه خودنویس مطرح کنیم. در این سامانه، افراد به صورت رایگان قرارداد‌های خود را در حوزه مسکن ثبت می‌کنند و به همین دلیل، صرفه جویی هزینه‌ها را به نفع مردم داریم.

وی ادامه داد: سامانه‌ها علاوه بر این که برای مردم مزیت دارند و به کاهش هزینه‌ها منجر میشوند، به لحاظ ساماندهی امور در حوزه مسکن نیز اهمیت دارند و بستری برای سیاست گذاری‌های صحیح به شمار می‌روند.  

این نماینده مجلس اظهار کرد: اگر این امکان در سامانه به وجود بیاید که طرفین معامله بتوانند همدیگر را پیدا کنند و بدون واسطه به یکدیگر مرتبط شوند، بیش از پیش سامانه برایمان سود خواهد داشت. سامانه باید به بستری تبدیل شود که افراد بتوانند در آن به دنبال خانه اجاره‌ای یا مسکن موردنیاز آنها برای خرید بگردند و طرفین معامله بدون واسطه به یکدیگر متصل شوند.  

نخعی راد گفت: الان شاهد هستیم که خانوار‌ها برخی هزینه‌های بی دلیل را در حوزه مسکن پرداخت می‌کنند. با استفاده از سامانه خودنویس می‌توانیم این هزینه‌ها را از بین ببریم. این امر رضایت حداکثری مردم را به دنبال خواهد داشت و کار‌ها در حوزه مسکن با سرعت و سهولت بیشتری پیش می‌رود.

وی ادامه داد: سامانه خودنویس می‌تواند به عنوان رقیبی برای مشاورین املاک عمل کند و به افزایش کیفیت خدمات آنها منجر شود. وقتی بنگاه‌ها بدانند که افراد می‌توانند به بستری به نام سامانه خودنویس مراجعه کنند و کارهایشان را در آنجا انجام دهند، تلاش خواهند کرد که به ارائه خدمات با کیفیت مبادرت کنند تا مردم به آنها مراجعه کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از سامانه خودنویس به کاهش هزینه‌های مردم، افزایش کیفیت خدمات بنگاه‌ها و حذف واسطه‌ها منجر می‌شود که نتایج مثبتی محسوب می‌شود و دولت به افزایش خوداظهاری و حذف واسطه‌ها در بخش معاملات با کمک سامانه خودنویس توجه ویژه داشته باشد و شفافیت در بخش مسکن را ایجاد کند.

وی در پایان تأکید کرد: مسکن یکی از بخش‌های مهم و حساس اقتصاد کشور است و باید ساماندهی امور در این حوزه در دستور کار باشد. سامانه‌ها می‌توانند کمک بزرگی به دولت در زمینه سامان دادن به امور در این حوزه بکنند. استفاده صحیح از سامانه‌ها می‌تواند در اعمال سیاست‌های صحیح در حوزه مسکن موثر باشد.

خبرنگار: محبوبه کباری

برچسب ها: مسکن ، نهضت ملی مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار