مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل تهران گفت: قرارداد مجوز کیوسک‌های سطح شهر قائم به شخص است و قابل خرید و فروش نیست.

سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در نشست خبری گفت: از سال ۱۳۰۵ تا ۱۳۰۱۰ اتحادیه‌ای در تهران تشکیل شد که اتحادیه دکاکین وظیفه توزیع روزنامه‌ها را بر عهده داشت و در تهران تعداد زیادی دکه فروش روزنامه ایجاد شد.

وی گفت: شهرداری، مالک زمینی است که کیوسک‌ها در آن نصب شده است و برای کسی حق استفاده از زمین ایجاد نخواهد بود و کیوسک دار مالک بدنه کیوسک است و به شهرداری اجاره استفاده از زمین را می‌دهد و از ۱ میلیون تا ۲ میلیون تومان است.

وی بابیان اینکه سالیانه ۲۰ درصد اجاره افزایش پیدا می‌کند گفت: تبلیغات کیوسک‌ها متعلق به شهرداری است و از این موضوع هم شهرداری منتفع می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه اکنون ۱۲۷۵ کیوسک در تهران فعال است گفت: شهرداری مسائلی نظیر حفظ سیمای شهر، ایمنی و خدمات دیگر نظارت می‌کند، اما کاربری کیوسک‌ها با اتحادیه است که مجوز دریافت می‌کنند.

بیگی گفت: کیوسک‌ها قانونا اجازه فروش دخانیات دارند، اما نباید در دید عموم باشد و تبلیغ فروش دخانیات داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: قرارداد کیوسک‌ها قائم به شخص است و قابل خرید و فروش نیست و در صورتی که مالک کیوسک فوت کند امکان انتقال به شخص دیگر ندارد.

بیگی گفت: با افزایش کیوسک‌های شهر تهران مخالف هستیم، زیرا تهران دیگر گنجایش افزایش کیوسک را ندارد.

وی گفت: در حال حاضر در سه منطقه ۶، ۱۱ و ۱۲ تعدد کیوسک‌ها را شاهد هستیم که برخی به صورت داوطلبانه از این مناطق به سمت حاشیه جابه‌جا شدند که تاکنون ۹ مورد جابه‌جایی انجام شده است. البته موضوعات حقوقی نیز مطرح است که اگر حل شود در حوزه ساماندهی آنها گام موثری برداشته شده است. از سوی دیگر مافیایی در این حوزه شکل گرفته بود که ظرف دو سال گذشته دست آنها را قطع کردیم. ما با کاسبی کیوسک داران مشکل نداریم، اما با تعدد و مشکلات ناشی از آنها مخالف هستیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۲ با مصوبه شورای شهر تهران هیچ مجوزی برای اضافه شدن کیوسک‌ها داده نشده است، افزود: به زودی عکس و لوکیشن تمام کیوسک‌ها که در حال تهیه است به همراه آدرس کیوسک‌ها در سامانه شفافیت بارگذاری خواهد شد. در دنیا برای طراحی شهر استاندارد‌هایی مشخص می‌شود که یکی از آنها همین کیوسک‌هاست که هنوز در تهران برای کیوسک‌ها این استاندارد تعیین نشده است. به هر ترتیب رویکرد ما در حال حاضر کاهش کیوسک‌های تهران است.

وی درباره روند ساماندهی فعالیت ون‌کافه‌ها در پایتخت نیز گفت: ون‌کافه‌ها از سال ۱۴۰۰ در شهر موجود بودند و قاعده‌ای هم نداشتند. ما این موضوع را به عنوان شغل غیررسمی می‌پذیریم؛ اما ملاحظات ایمنی، بهداشتی و... نیز باید رعایت شود. اکثر مشکلات این حوزه برای افرادی است که به صورت غیرمجاز کار می‌کنند و در جمع‌آوری غیرمجاز‌ها نیز پلیس راهور باید کمک کند. اگر شکل درستی از این شغل اجرایی شود مورد استقبال مردم نیز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۵ مجوز ون‌کافه صادر شده که مسئولیت جمع‌آوری غیرمجاز‌ها نیز با شرکت شهربان و حریم‌بان و مناطق شهرداری تهران است. مبلغ اجاره مکان استقرار ون‌کافه‌ها نیز براساس مصوبه شورا هر متر مربع ۱۸ هزار تومان است که ضریب منطقه‌ای نیز به آن افزوده می‌شود.

بیگی درباره جمع‌آوری دستفروشان در چهارراه ولیعصر نیز گفت: محدوده چهارراه ولیعصر تا خیابان جمهوری اگر در حال حاضر دستفروشی وجود داشته باشد اشتباه ما بوده که در فاز‌های بعدی این طرح، خیابان انقلاب و بالای چهارراه ولیعصر نیز ساماندهی خواهد شد. در این موضوع ما مواجه هستیم با قشری که معبر و پیاده‌راه را اشغال می‌کنند. نمی‌توان برخورد سلبی کرد چراکه یک موضوع اجتماعی است و معیشت برخی افراد به آن وابسته است.

وی درباره احداث پمپ بنزین‌های کوچک‌مقیاس نیز گفت: هر کجا که تأمین زمین توسط مناطق انجام شده است نسبت به احداث پمپ بنزین‌های کوچک‌مقیاس اقدام کرده‌ایم. در حال حاضر نیز چهار پمپ بنزین به بهره‌برداری رسیده که دو جایگاه در مرحله عقد قرارداد است، یک جایگاه در مرحله احداث با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد قرار گرفته و بین پنج تا هفت جایگاه نیز در مرحله اخذ مجوز برای احداث است. البته خود مناطق نیز اختیار دارند که نسبت به احداث جایگاه‌های کوچک‌مقیاس اقدام کنند.

خبرنگار: حسین قربانی

برچسب ها: مشاغل ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۳
تو هر کیوسک چند تا خانوار میخوان ریختن و چند تا خانوار میخوان از یه کیوسک فسقلی خودشونو ببندن
آخرین اخبار