مطالعه فهرست سیاهه انتشار شهر اراک در پنجمین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای این کلانشهر بررسی شد.

در پنجمین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک، مطالعه فهرست سیاهه انتشار شهر اراک بررسی شد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در این کارگروه یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز دنیا را آلودگی زیست محیطی دانست که این موضوع در ایران و اراک هم مطرح است.

ابراهیمی افزود: در راستای مطالعه سیاهه انتشار آلودگی هوای اراک توسط دانشگاه اقدام خوبی صورت گرفته، اما باید با تشکیل یک کمیته فتنی ابعاد آن بررسی شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اراک در بدترین موقعیت آلاینده‌های کشور قرار دارد و از طرف دیگر شرایط آلایندگی داخل شهر هم مَزید بر علت شده گفت: باید واقعیت را پذیرفت و شرایط را مدیریت کرد، نمی‌توانیم صورت مسئله را پاک کنیم، زیرا از آن طرف نیازمند برق، بنزین، نفت، گازوئیل، آلومینیوم و سایر تولیدات هستیم، اما می‌توان آلودگی‌ها را مدیریت کرد و به حد استاندارد‌ها برسانیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم کاهش آلودگی هوای اراک را یکی از مطالبات به حق مردم دانست و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری در تهیه سیاهه انتشازر آلودگی هوای این شهر هستند.

اسدی افزود: شرکت‌های اصلی در تدوین سیاهه انتشار شامل آلومینیم، نیروگاه، پتروشیمی و پالایشگاه هستند که باید اطلاعات آنها با حضور مدیران واحد‌ها اخذ شود و جمع بندی جلسات کارشناسی این طرح حداقل باید یک نشست در ماه باشد.

دبیر کارگروه هم مطالعه لیست سیاهه انتشار شهر اراک را مهم‌ترین دستور کار جلسه عنوان کرد که توسط دانشگاه اراک انجام شده و با توجه به منابع ساکن و متحرکی که در شهر وجود دارد، از منازل مسکونی، ترمینال مسافربری، جایگاه‌های سوخت، صنایع که داخل و اطراف شهر اراک هستند همراه با منابع متحاعم از خودرو‌ها اینها همه آلایندگی ایجاد می‌کنند که نیاز بود مطالعه جدی و اساسی انجام شود.

یوسفی افزود: در این راستا مطالعه لیست سیاهه انتشار اراک توسط دانشگاه اراک صورت گرفت که در این جلسه ارائه شد و دستگاه‌ها نیز نقطه نظرات خود را مطرح کردند و قرار شد بررسی‌های بیشتر کارشناسی تا یک ماه آینده به کارگروه ارائه و همراه با دستورالعمل اجرایی برای دستگاه‌ها و به روز رسانی طرح جامع کاهش آلودگی هوا از لحاظ قانونی که نیاز است برای یک ماه آینده دوباره به کارگروه ارسال و مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

انصاری رئیس دانشکده کشاورزی و محیط زیست دانشگاه اراک هم بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، این دانشگاه مُلزم به مطالعه فهرست سیاهه انتشار شهر اراک شد که با یک تیم شش نفره از اساتید در مدت دو ماه آن را انجام داد که با توجه به یکسری از داده‌هایی که دستگاه‌ها در اختیار ما قرار دادند و تیم‌های مطالعاتی که انجام شد، خوشبختانه نتایج و داده‌های خوبی را از وضعیت انتشار آلاینده‌ها در سطح شهر اراک بویژه صنایع بزرگ از جمله پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، آلومینیوم و منابع ثابت و متحرک که در داخل شهر اراک بود که نتایج بیرون آمده و قرار شد در جلسات بعد کمیته‌ای تشکیل شود و بررسی جامع نتری صورت گیرد که اگر نتایج نقص و یا ایرادی دارد رفع شود تا بتواند بعنوان پایهبرنامه ریزی و همچنین پیگیری‌هایی در سطح کشور برای رفع آلاینده‌های زیست محیطی صورت گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.