بی توجهی به حفظ قنات تاریخی «سه لاله»، تخریب ۷۰۰ هکتاری باغ‌ و زمین‌ کشاورزی را در استان مرکزی در پی داشته است.

کریمی از اهالی منطقه فیجان اراک می گوید: فیجان در جنوب غرب مرکز استان مرکزی قرار گرفته و به خاطر انبوه درختان و قنات پرآب از دیرباز تفرجگاه مردم و فیلتر طبیعی هوای اراک محسوب می‌شده، اکنون به علت خشک شدن قنات در مسیر نابودی قرار گرفته است.

کریمی گفت: آب این منطقه که دارای درختان انبوه میوه است از قنات تاریخی موسوم به سه لاله تامین می‌شده و براساس آنچه مردم محلی می‌گویند حفر سه حلقه چاه برای تامین آب شرب مناطق مسکونی جنوب غربی اراک در حریم قنات موجب خشک شدن این قنات پرآب شده است.

او افزود: بر اساس سوابق مکتوب موجود قنات سه لاله در هر ثانیه ۲۰۰ لیتر آب دهی داشته که چند سال است خشک شده و بسیاری از درختان چند ده ساله این منطقه یا خشک شده ویا در حال خشک شدن هستند.

به گفته این ساکن محلی بسیاری از مردم این منطقه از محل کشاورزی و باغداری کسب درآمد داشتند که بعد از خشک شدن قنات و باغات بیکاری و آسیب‌های اجتماعی در منطقه فراگیر شده است.

کریمی گفت: پیگیری مکرر، بازدید و حضور مسئولان در منطقه و مکاتبات مردم با دستگاه‌های اجرایی و مسئولان مرتبط تا کنون بی نتیجه مانده و بدلیل نقش تاثیر گذار درختان این منطقه سرسبز در کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک مردم درخواست دارند تا با تامین آب از خشک شدن باغات سرسبز این منطقه جلوگیری شود.

اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: تا کنون جلسات متعددی برای تامین آب و حفظ و احیا درختان برگزار شده و راهکار‌های مختلفی نظیر استفاده از آب چاه‌های با کاربری صنعتی در منطقه در حال بررسی است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

حسین اسدی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی هم گفت: بدلیل وجود تعداد زیادی چاه در این منطقه تا کنون امکان رعایت حریم برای حفر چاه جدید وجود ندارد و اقداماتی نظیر لایروبی قنات و بهسازی نهر‌های انتقال آب می‌تواند بخشی از نیاز آبی منطقه را تامین کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.