یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی مستاجر برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد تنها ۶۰۰ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

حدود یک ماه از  فصل اجاره مسکن گذشته است، اما هنوز تعداد زیادی از مستاجران نتوانسته‌اند  واحد مسکونی مورد نظر خود را پیدا کنند. این در حالیست که دولت  در ابتدای سال قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره را تصویب کرد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این سامانه  اثر مثبتی بر بازار مسکن نداشته است و هنوز بسیاری از مستاجران از بالا بودن نرخ‌های اجاره و همچنین عدم رعایت سقف اجاره از سوی مالکان گله‌مند هستند. همچنین  با توجه به آنکه باید بانک‌ها اقدام به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن کنند، اما متاسفانه هر ماه شاهد آن هستیم که صف‌های اجاره مسکن طولانی‌تر شده و مستاجران بیشتری چشم انتظار دریافت تسهیلات شوند. طبق آخرین آماری که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است نیمی از مستاجران در صف انتظار برای دریافت تسهیلات ودیعه هستند.  

در همین راستا مهدی صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره آخرین آمار تسهیلات ودیعه مسکن اعلام کرده است از زمان ابلاغ مصوبه مربوطه تاکنون، تعداد ۶۹۴ هزار نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد بیش از ۶۰۷هزار نفر به مبلغ ۵۵.۹ همت تسهیلات ویعه مسکن از شبکه بانکی دریافت کرده‌اند.

 عدم پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را هم  مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن تایید کرده و از همکاری نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن گله‌مند است و مدیرکل وزارت راه و شهرسازی هم اعلام کرده بود  که‌  بیش از یک میلیون و ۴۶۹ هزار متقاضی منتظر دریافت وام ودیعه مسکن هستند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته تاکنون بانک‌ها از یک میلیون  ۴۶۹ هزار متقاضی تنها حدود ۶۰۰هزار متقاضی وام ودیعه مسکن پرداخت کرده‌اند و نزدیک به نیمی از واجدان شرایط، هنوز حتی موفق به تشکیل پرونده نیز نشده‌اند.

طبق گزارشات میدانی هم بسیاری از مستاجران همچنان در پیچ و خم دریافت تسهیلات ودیعه مسکن باقی مانده اند و اعلام می‌کنند که به هر بانکی برای دریافت تسهیلات می‌روند می‌گویند تسهیلات نداریم و یا اعتبارات ما به اتمام رسیده است.

برخی از مشکلات پرداخت وام ودیعه مسکن

در همین زمینه هاشمی یکی از مستاجران در منطقه ۱۴ تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از خرداد ماه در وام ودیعه مسکن ثبت نام کرده و تمامی مدارک از جمله کد رهگیری برای دریافت تسهیلات را دریافت کرده ام، اما به هر بانکی مراجعه می‌کنم می‌گویند اعتبار ما به اتمام رسیده و یا می‌گویند  شما سابقه خوبی برای دریافت تسهیلات ندارید و ستاره و اعتبار شما برای دریافت تسهیلات کافی نیست.

وی ادامه داد: به بهانه افزایش میزان تسهیلات ودیعه مسکن بسیاری از مالکان سوءاستفاده کرده و اقدام به گران کردن نرخ‌های اجاره کرده‌اند، اما نمی‌دانند که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات که سود آن هم ۲۳ درصد است چه سنگ اندازی‌هایی می‌کنند.

همچنین منتظری یکی دیگر از مستاجران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای سال برای دریافت وام ودیعه مسکن در انتظار هستم گفت: متاسفانه بانک‌ها هر بار بهانه‌های مختلفی را برای پرداخت نکردن وام می‌آوردند به طوری که من به عنوان یک مستاجر از خیر دریافت این وام گذشتم.

تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن  بازار را آشفته کرد

در همین زمینه هم بیگی‌نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در  گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که نرخ‌های اجاره امسال در مقایسه با سال گذشته با توجه به آنکه سقف اجاره تعیین شده است و همچنین از سوی دیگر میزان وام ودیعه مسکن را در تهران به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است افزایش یافته است.

وی ادامه داد: دولت باید بتواند قدرت خرید و همچنین قدرت اجاره مسکن را برای متقاضیان از طریق افزایش میزان تولید مسکن افزایش دهد، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که بازار اجاره مسکن رها شده و دولت نمی‌تواند به خوبی از پس بازار اجاره بر بیاید.  افزایش نرخ تسهیلات ودیعه مسکن آثار روانی را بر روی بازار مسکن باقی گذاشته است و همین امر خود باعث شده که بازار به سمت نوسان حرکت کند و با وجود آنکه میزان تسهیلات افزایش یافته، اما کمتر مستاجری  موفق شده این وام را بگیرد.

امکان دریافت مجدد تسهیلات ودیعه مسکن فراهم شد

با این وجود روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی خبر جدیدی از پرداخت مجدد تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجرانی  که یک بار وام دریافت کرده اند داده و اعلام کرد: متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن که پیش‌تر و در سنوات گذشته این تسهیلات را دریافت کرده‌اند با شرط تسویه تسهیلات قبلی امکان دریافت مجدد تسهیلات را خواهند یافت.

بیات منش توضیح داد: شرط پرداخت مجدد تسهیلات مجدد ودیعه مسکن مربوط به متقاضیانی است که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده و تسویه تسهیلات را انجام داده اند. این دسته از متقاضیان با درج گزینه تسویه تسهیلات از طریق شعب بانک عامل این امکان را برای بار دوم خواهند یافت تا نسبت به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام کنند.  

گفتنی است، هم اکنون رقم تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، سایر شهر‌ها ۱۰۰ میلیون تومان و روستا‌ها ۴۰ میلیون تومان است. همچنین سود تسهیلات ودیعه مسکن نیز ۲۳ درصد و حداکثر مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات ۵ ساله تعیین شده است.

اما این اقدام از سوی وزارت راه وشهرسازی باعث می‌شود که صف‌های متقاضیان برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن طولانی‌تر شود و متقاضیان که یک بار هم موفق به دریافت تسهیلات اجاره نشده اند حتی تا سال آینده هم نتوانند وامی دریافت کنند؛  طبق قانون جهش تولید مسکن باید تمامی بانک‌ها اقدام به پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات خود به بخش  مسکن کنند، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که کوتاهی‌های بسیار زیادی در این حوزه رخ‌داده که باعث شده بازار به سمت نوسان حرکت کند.

مشکلات مستاجران در عدم رعایت سقف اجاره ادامه دارد

در همین زمینه محمودی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه با وجود آنکه دولت برنامه ریزی برای رونق بازار اجاره مسکن از طریق قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن  انجام داد، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که در این بخش هیچ یک از قوانین و ماده‌ها اجرا نشده و بسیاری از مستاجران همچنان با مشکلاتی از جمله عدم دریافت تسهیلات ودیعه مسکن رعایت نشدن سقف اجاره دست پنجه نرم می‌کنند.

گفتنی است، حال امیدواریم دولت با تمدید دریافت تسهیلات ودیعه مسکن بتواند اقدامی را در جهت کاهش صف‌های طولانی ودیعه مسکن و همچنین برنامه ریزی برای تسریع در روند پرداخت تسهیلات مسکن داشته باشد تا در سال آینده بازار اجاره مسکن با مشکلات کمتری در این بخش مواجه شود.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: وام مسکن ، ساخت مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار