طرح غربالگری شنوایی از امروز در خراسان جنوبی آغاز شده است و والدین می‌توانند شنوایی کودکان خود را در این طرح بسنجند.

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: در استان ۳ هزار و ۴۰۳ کم بینا و نابینا وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۱ نفر آقا و هزار و ۲۸۲ نفر خانم هستند؛ از تعدادِ کل نابینایان ۲ هزار و ۳۵۸ نفر تک معلولی یعنی فقط مشکل نابینایی دارند و هزار و ۴۵ نفر چند معلولی هستند.

او افزود: پارسال ۵۶ هزار و ۶۷۱ کودک سه تا شش سال غربالگری شنوایی شدند و امسال نیز این برنامه از امروز در پیش دبستانی‌ها و مراکز مربوطه آغاز شده است؛ بنابراین از والدین می خواهیم نسبت به غربال شنوایی کودک خود همکاری لازم را انجام دهند و اگر نگرانی‌ بابت هزینه‌های درمان دارند، بهزیستی درمان شنوایی برای کودکان در دهک‌های پایین را به صورت رایگان انجام می‌دهد.

شرفی بیان کرد: غربالگری سطح‌های مختلف دارد، غربالگری اولیه انجام می‌شود، در صورت نیاز بینایی سنجی می‌شوند و اگر نیاز به عینک بود برای دهک‌های پایین به صورت رایگان تجویز و خرید عینک انجام می‌شود؛ در استان با ۵ چشم پزشک قرارداد داریم و در صورت نیاز کودک به این پزشکان معرفی می‌شود، اگر کودکی نیاز به عمل بینایی و چشم داشت به صورت رایگان به بیمارستان خاتم مشهد برای درمان معرفی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: غربالگری‌ها با هدف شناسایی و درمان کودکانی که مشکل بینایی دارند انجام می شود و خدمات ما شامل دهک ۷ به بالا نمی‌شود.

او عنوان کرد: در بحث آموزش افراد نابینا و کم‌بینا یک سری آموزش‌ها توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود و یک سری توسط بهزیستی در مراکز حرفه آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی برای حرفه آموزی انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


شرفی تصریح کرد: امسال برای اولین بار در اردیبهشت ماه آزمون ویژه معلولین در کشور برگزار شد که ۱۸۲ نفر از استان در این آزمون شرکت کردند و ۵۹ نفر باید در دستگاه‌ها به کارگیری شوند، از تعداد کل شرکت کننده‌ها ۵۲ نفر نابینا و یا کم بینا بودند که ۲۵ نفر آنها مشکل شدید بینایی داشتند و برای اینکه بتوانند در آزمون شرکت کنند برای آنها منشی گرفتیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: در زمینه پرداخت هزینه‌های دانشگاه نیز تا دهک ۷ مبلغ شهریه افراد را از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد، بسته به نوع معلولیت آنها پرداخت می‌کنیم. 

او گفت: در بحث ویلچر نیز با توجه به نیازسنجی که امسال کردیم ۱۰۰ نفر نیاز به ویلچر برقی داشتند، اما اعتباراتی که برای این موضوع به استان اختصاص داده می‌شد با توجه به اینکه هزینه هر ویلچر ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان است فقط جوابگوی خرید ۵ تا ۶ ویلچر بود بنابراین مطالبه‌گری کرده و در نهایت آستان قدس رضوی تهیه ۲۶ ویلچر برقی را متقبل شد و ۲۶ ویلچر دیگر را هم ما با مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تهیه کردیم که در نهایت ۵۲ ویلچر برقی تحویل افراد شناسایی شده شد و تا پایان سال برای سایر افراد نیز ویلچر برقی تهیه می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار