رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان گفت: باید پاداش پای سکوی مدال آوران المپیکی و پارالمپیکی برابر باشد و این تبعیض قابل قبول نیست.

جلیل کوهپایه زاده رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان در نشست خبری خود که امروز برگزار شد، گفت: در پارالمپیک پاریس اتفاقات تلخ و شیرین زیادی تجربه کردیم، نتایج ارزشمندی رقم خورد و مدال‌هایی کسب شد. ویترین این حوزه با ۲۵ مدال دیگر مزین شد و به بیش از ۱۸۰ مدال در ادوار مختلف پارالمپیک رسید.

وی ادامه داد: از این ۲۵ مدال سهم فدراسیون ۱۶ مدال بود. در طول این سال‌ها مدیران مختلفی فعالیت داشته‌اند تا امروز به این دستاوردها برسیم اما معتقدم که هنوز فرصت‌های بالقوه وجود دارد که باید بالفعل شوند.

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان خاطرنشان کرد: نباید پشت این مدال‌ها و شادی‌ها بمانیم و خودمان را محدود و متوقف کنیم. بضاعت زیادی در حوزه‌های ورزشکاران و مربیان و … داریم که می‌توانند با توسعه زیرساخت‌ها و بالا بردن سطح علمی و انگیزه دادن به آنها پرافتخار باشند و این حرکت و پویش را تقویت کنند.

کوهپایه زاده در خصوص عدم اعزام تیم والیبال نشسته ذوب آهن به مسابقات آسیایی گفت: ما با آقای نکیسا مدیرعامل ذوب آهن صحبتی داشتیم که تیم والیبال نشسته بانوان ذوب آهن در مسابقات آسیایی شرکت کنند، اما اعزام این تیم توسط ذوب آهن به مسابقات صورت نگرفت و فقط سپاهان نماینده ما در این مسابقات خواهد بود.

در همین باره آشوری رئیس انجمن والیبال نشسته عنوان کرد: گفت: در تیر ماه بود که ذوب‌آهن اعلام آمادگی کرد، اما در ادامه بحث عدم حضورشان مطرح شد. پیگیری‌های زیادی کردیم، مدیرعامل باشگاه گفت که فقط در فوتبال تیم داری می‌کنند، اما شنیدیم در بسکتبال هم تیم داری می‌کنند. حالا باید رایزنی کنیم که به والیبال نشسته هم بازگردند. قرار شد با کمک اسپانسرها در بخش بانوان شرکت می‌کنند. دو سه نفر از بازیکنان تماس گرفتند و گفتند که قرارداد دارند و ما گفتیم که قراردادها را بیاورند و رسیدگی می‌کنیم.

او در خصوص اختلافات با فدراسیون تیروکمان بیان کرد: با صحبتی که با آقای دنیامالی وزیر ورزش و جوانان در این خصوص داشتیم مقرر شد که ورزشکاران پاراتیروکمان در فدراسیون جانبازان و معلولان فعالیت کنند و این موضوع به تصویب کمیته ملی المپیک نیز رسید و ما امیدواریم با وجود امکاناتی که داریم بتوانیم شرایط را برای این رشته مهیاتر کنیم.

رئیس فدراسیون جانبازان در خصوص خداحافظی زهرا نعمتی و ساره جوانمردی از دنیای قهرمانی گفت: خانم نعمتی در پارالمپیک شرکت نکرد، اما این به معنای خداحافظی نیست. خانم جوانمردی مایه افتخار کشورمان است و قدردان ایشان هستیم و در صحبتی که با ایشان داشتیم قرار شد مدتی استراحت کنند چرا که ورزش قهرمانی واقعا سنگین است و قرار شد ایشان مدتی استراحت و به کار‌های شخصی شان برسند و بعدا تصمیم بگیرند ولی از این جهت که ایشان بخواهد از دنیای قهرمانی کنار برود این طور نیست و امیدواریم دوباره به میادین برگردند. آقای لشگری در پارالمپیک گفتند که از مسابقات ملی خداحافظی می‌کند و وقتی که ایشان احساس کرده که دیگر نباید در مسابقات حضور داشته باشد ما نیز سعی می کنیم در جایگاه‌های دیگر در خدمت ایشان باشیم، اما صحبتی با من تاکنون در خصوص خداحافظی اش نداشته است. 

کوهپایه زاده اظهار کرد: گفته می شود میانگین سنی تیم های ما بالا است، اما ورزش معلولان عموما در سنین بالاتر پیگیری می‌شود. تیم والیبال نشسته ما در جایگاه دهم میانگین سنی در پارالمپیک پاریس بود، اما اگر جوانانی بتوانتد خودشان را به کادرفنی تیم‌های ملی تحمیل کنند ما نیز از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

او در خصوص نابرابری پاداش مدال آوران پارالمپیکی با المپیکی گفت:   به نظر ما اگر قرار است جایزه‌ای داده شود، المپیکی و پارالمپیکی ندارد. در جوایز وزارت ورزش که یکسان سازی شده بود، اما در جوایز پای سکو تفاوت وجود داشت. در کمیته پارالمپیک منابع مالی و امکانش فراهم نبود که با جایزه پای سکوی المپیک یکسان شود. صحبت شد که این تفاوت از بین برود و خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت. این تبعیض قبول قبول نیست، اما واقعیت این است که باید یکسری راه‌کارهای منطقی و دور از احساسات برای ورزشکاران خودمان ایجاد کنیم. از جمله این مسائل، شغل ورزشکاران است. قوانین در این بخش شامل خود ورزشکاران و مدال‌آوران معلول نمی‌شود. هیچ کسی بهتر از اینها نمی‌توانند ترویج کننده ورزش برای معلولان باشند. باید آنها را در چنین مسائلی توانمند کنیم تا به نوعی همان بحث اشتغال نیز فراهم شود. اگر قوانین در این باره اصلاح شود، قطعاً بسیار اثربخش خواهد بود.

کوهپایه زاده بیان کرد: درباره پاداش صادق بیت سیاح گفت: در خصوص پاداش پای سکو هنوز هم در جریان نیستم که چگونه انجام خواهد شد، چون مربوط به کمیته پارالمپیک می‌شود. در خصوص جوایز ریاست جمهوری هم هنوز مشخص نشده است. ملاک برای تعلق گرفتن پاداش، مدال است، اما سعی می‌کنیم که تقدیر صورت بگیرد. با قوانین فعلی، کسی مشمول جوایز می‌شود که مدال گرفته باشد.

کوهپایه زاده درباره دوپینگ مصطفی ماریان پیش از رقابتش در پارالمپیک گفت: تست دوپینگ اشتری ورزشکار دوومیدانی قبل از اعزام تست دوپینگش مثبت شد. تست ماریان هم در پاریس مثبت شد و اجازه مسابقه داده نشد و حذف شد. ما منتظر رأی قطعی برای هر دو نفر هستیم. دوپینگ یک پدیده شوم به ویژه برای جوانان است. نباید از این جوانان خیلی توقع ایجاد کرد، چون به آنها فشار وارد می‌شود.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره گلایه ورزشکاران در خصوص تغذیه شان در اردوها گفت: ما در آکادمی پارالمپیک منوی غذای داریم، اما گاهی نظرات کارشناسی با ورزشکاران مطابق هم نیست، اما سعی می‌کنیم مسئله تغذیه ورزشکاران را علمی‌تر و با ذائقه ورزشکاران پیگیری کنیم و حتما از کارشناسان تغذیه نیز در این خصوص استفاده خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد: در جشنواره استعدادیابی ورزشکاران را از نظر بیماری و تست‌های روانشناسی بررسی خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار