رییس پایگاه انتقال خون سبزوار گفت: اهدای خون توسط اهداکنندگان مستمر این پایگاه در غرب خراسان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد افزایش داشته است.

دکتر پرستو جمیلی گفت: در ۶ ماهه امسال هشت هزار و ۹۳۱ نفر در این منطقه برای اهدای مراجعه کرده و هفت هزار و ۵۷۹ نفر آنان موفق به اهدای خون شده اند که از آن میان چهار هزار و ۴۶۹ نفر، معادل ۵۹ درصد، اهداکننده مستمر بوده اند.

وی با بیان اینکه آمار اهدای خون در این منطقه نسبت به پارسال یک درصد فزونی داشته است، افزود: پایگاه انتقال خون سبزوار هم از نظر اهدای خون و هم اهداکنندگان مستمر از دیگر پایگاه های استان خراسان رضوی پیشی گرفته است.

وی گفت: ۱۳ درصد از اهداکنندگانی که تا پایان شهریور امسال در این پایگاه خون داده اند نیز اهداکنندگان بار اولی بوده اند، که البته این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد کاهش نشان می دهد و ادامه این روند می تواند زنگ خطری برای تامین خون در چند سال آینده باشد.

دکتر جمیلی با اشاره به جنسیت اهداگران خون، خاطرنشان کرد: تا پایان شهریور امسال ۴۱۱ نفر از اهداکنندگان، یعنی تنها ۵ درصد آنان از بانوان بوده اند که کاهش پنج درصدی بانوان اهداگر خون در غرب خراسان در ۶ ماهه نخست امسال نیز تاسف برانگیز است.

رییس پایگاه انتقال خون سبزوار، مجموع فراورده های خونی توزیع شده بین بیمارستان‌های زیر پوشش این پایگاه در غرب خراسان و نیز اداره کل انتقال خون مشهد تا پایان شهریور امسال را ۹ هزار و ۱۹۳ واحد، شامل خون فشرده شده، پلاسمای منجمد تازه، خون فیلتر شده،کرایو و پلاکت عنوان کرد.

وی مراکز زیر پوشش پایگاه انتقال خون سبزوار را شامل ۶ بیمارستان در شهرستان های سبزوار، جوین و جغتای و نیز بیمارستان شهرستان بردسکن عنوان کرد.

وی در خصوص طرح ساخت پایگاه جدید انتقال خون سبزوار نیز گفت: این طرح همچنان با مشکل تامین بودجه روبه رو است و با عنایت به اینکه با افزایش تخت های بیمارستانی منطقه غرب خراسان، تامین خون و فرآورده های خونی این منطقه نیز در آینده با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد، از نمایندگان منطقه در مجلس شورای اسلامی و مسوولان اجرایی انتظار می رود در خصوص تامین منابع مالی برای اجرای طرح مذکور مساعدت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.