قاسم‌زاده گفت: بررسی‌ها نشانگر این است که اضافه برداشت از چاه‌های کشاورزی پروانه‌دار، سهم بیش از ۱۵ درصدی در برداشت از آبخوان‌ها دارد.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق آخرین گزارش هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC)، در چند دهه اخیر تغییر اقلیم باعث ایجاد تغییراتی در رژیم هیدرولوژی در سطح جهان شده است و تقریبا در تمام سناریو‌های انتشار، آثار منفی گرمایش زمین روی حیات بشر و محدودیت منابعی نظیر آب مشهود بوده‌است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: در کشور ایران نیز شاخص خشکسالی (SPI ده ساله) نشانگر وقوع خشکسالی مداوم در طی ۳ دهه اخیر بوده‌است. آثار این خشکسالی در قالب کاهش میزان بارش، افزایش دما و تبخیر و تعرق، کاهش آب در دسترس و کسری مخازن آب سطحی و زمینی، اُفت کیفیت منابع آب و پدیده‌هایی نظیر فرونشست نمایان شده‌است.

قاسم‌زاده افزود: فارغ از کمبود منابع آب در دسترس که می‌تواند منجر به آثار منفی اجتماعی و اقتصادی و سلامت در جامعه باشد، پدیده‌هایی نظیر فرونشست که عمدتاً ناشی از اُفت تراز آب زیرزمینی است به دلیل عدم بازگشت‌پذیری کامل، مخاطرات جدی برای آب و خاک ایجاد می‌نماید؛ بنابراین برای جلوگیری از تأثیر مضاعف تغییر اقلیم و تخلیه آبخوان‌ها در اُفت مخازن آب زیرزمینی و فرونشست زمین، حذف برداشت‌های غیرمجاز و اضافه برداشت‌ها امری حیاتی است. از همین منظر، وزات نیرو با پیگیری "طرح مدیریت توأمان آب و برق" به دنبال حذف برداشت‌های مازاد آب زیرزمینی است. بررسی‌ها نشانگر این است که اضافه برداشت از چاه‌های کشاورزی پروانه‌دار، سهم بیش از ۱۵ درصدی در برداشت از آبخوان‌ها دارد که در این طرح دنبال می‌گردد. 

سخنگوی صنعت آب بیان کرد: از طرفی با کاهش منابع آب سطحی در دسترس کشور به دلیل کاهش بارش‌ها، فشار برداشت از منابع آب زیرزمینی به ویژه از طریق چاه‌های غیرمجاز افزایش پیدا کرده است و طبق آخرین آمار، میزان برداشت از چاه‌های غیرمجاز حدود ۱۹% تخلیه از چاه‌ها را شامل می‌شود و تاکنون علیرغم انسداد بیش از ۱۲۰۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز توسط وزارت نیرو، سهم برداشت آنها کاهش جدی نداشته‌است و متوسط بلند مدت افت تراز آبخوان‌های کشور در ۳۰ سال اخیر حدود ۳۹ سانتی‌متر است. 

او افزود: بدیهی است کسری مخزن آبخوان‌های کشور و وقوع پدیده فرونشست بعنوان هشدار‌های جدی برای مسئولین و مردم است و همگی بایستی به مقوله مهم مدیریت مصرف آب توجه نماییم و گام اول در این مسیر حذف اضافه برداشت چاه‌های مجاز و انسداد چاه‌های غیرمجاز است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

برچسب ها: صنعت آب ، خشک سالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار