سخنگوی صنعت آب گفت: ورودی سد‌های کشور سال گذشته ۴۱.۹ میلیارد مترمکعب بود، اما در مجموع به اندازه نیاز سد‌ها ورودی نداشتیم.

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور در نشست خبری گفت: تغییرات اقلیمی بر وضعیت آبی ما اثر می‌گذارد، سال گذشته بیان شد که سال نرمالی بود، اما واقعیت این است در منابع آب این نرمال بودن وجود ندارد. سال آبی گذشته که ۳۱ شهریور پایان یافت تقریبا ۲ درصد رشد نسبت به نیم قرن گذشته داشتیم.

وی افزود: در مجموع شش استان تهران، بوشهر، قزوین چهارمحال بختیاری، فارس و سمنان شرایط زیر نرمال داشتند.

او بیان کرد: سال گذشته پاییز و زمستان خوبی نداشتیم پاییز ۳۲ درصد و زمستان ۱۷ درصد کاهش بارش ثبت شد. ورودی سد‌های کشور سال گذشته ۴۱.۹ میلیارد مترمکعب بود، اما در مجموع به اندازه سد‌ها ورودی نداشتیم و در مقایسه با ۵ سال گذشته ۱۳ درصد کاهش هم داشتیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: خروج سدهای کشور نسبت به سال گذشته ۶ درصد رشد داشت اما نسبت به متوسط ۵ سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است. در نهایت سال آبی با ۴۸ درصد پرشدگی سدها به پایان رسید که نسبت به ۵ سال گذشته ۷ درصد رشد را ثبت کردیم اما وضعيت در همه سد‌ها یکسان نبود.

سخنگوی صنعت آب اظهار کرد: در کل ۱۴ سد ما در سال گذشته ورودی نسبت به حجم آنها زیر ۱۰ درصد بوده و سد ۹۰ درصد نسبت به اهداف فاصله داشته است. ۲۰ سد  ما در بازده ۱۰ تا ۲۰ درصد بودند و ۴۷ سد در بازه ۲۰ تا ۵۰ درصد ورود داشته‌اند تعدادی هم سد داشتیم که ۱۰۰ درصد را دریافت کردند. 

او افزود: امسال بارش خوبی در البرز مرکزی داشتیم در مجموع بر اساس آمار حدود ۳.۵ میلی‌لیتر  لیتر بارندگی امسال دریافت کردیم که نسبت به متوسط بلند مدت ۲۶ درصد جلو بوده است اما تمرکز بارندگی در شمال غرب و شمال کشور بوده است.

سدهای تهران در حال حاضر ۲۵ درصد پرشدگی دارند

او افزود: سدها در حال حاضر ۴۶ درصد پرشدگی دارند و حدود ۲۳.۸ میلیارد مترمکعب آب پشت سدها هستند  سدهای تهران در حال حاضر ۲۵ درصد پرشدگی دارند.

او می‌گوید: طرح‌های بزرگی را در سال‌های گذشته آغاز کردیم در وزارت نیرو نقشه آب را در سال گذشته داشتیم هدفگذاری داریم که در بخش کشاورزی در ۱۴۲۰ به ۵۱ مترمکعب برسیم در سال گذشته حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ چاه اعمال محدودیت شد همین اقدام امسال هم دنبال می‌شود تاکنون ۱۵ هزار حلقه چاه که خارج از محدوده شخصی برداشت دارند شناسایی شده است موضوع بعدی بحث افزایش بهره‌وری است.

او گفت: امسال بارندگی سمت ایران و افغانستان مناسب بود و ما همکاری هایی هم از سمت افغان ها شاهد بودیم هرچند همواره اعتراض داشتیم که حق آبه باید به صورت کامل تامین شود اما در کل سال گذشته وضعیت بهتر شد و حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب از هیرمند ورودی داشتیم.

تعرفه آب برای مشترکان کم‌مصرف افزایش پیدا نمی‌کند 

او در خصوص تغییرات تعرفه آب هم اظهار کرد: دولت چندین سالی است که افزایش پلکانی تعرفه آب را دنبال می‌کند امسال افزایش تعرفه پرمصرف‌ها در دستور کار قرار گرفت تا میزان مصرف آن‌ها مدیریت شود هیچ برنامه‌ای برای افزایش تعرفه آب مشترکان کم‌مصرف در دستور کار نیست.

برچسب ها: صنعت آب ، سد کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار