سخنگوی شهرداری تهران گفت: در سه سال گذشته از ۹۸ تقاطع ناقص پایتخت، بالغ بر ۳۰ تقاطع رفع نقص شده است.

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره آخرین وضعیت تکمیل تقاطع‌های ناقص بزرگ‌راه‌های پایتخت، اظهار داشت: از میان ۴۴۳ تقاطع بین خیابان‌های اصلی شهر، ۹۸ تقاطع به‌صورت ناقص و با دسترسی‌های ناکافی به بهره‌برداری رسیده بود. مثلاً اتوبان چمران به سمت شمال، هیچ مسیر دسترسی به همت غرب نداشت، یا شما نمی‌توانستید به‌صورت مستقیم از تندگویان وارد نواب شمال شوید.

وی با یادآوری آنکه این ۹۸ تقاطع ناقص عملاً باعث شده بود تا راه مردم در مسافرت‌های درون‌شهری به مقدار قابل توجهی طولانی‌تر شود، اضافه کرد: بر اساس محاسبات صورت‌گرفته، شهروندان بخاطر این نواقص ناگزیر از طی مسافت اضافی به طول بیش از ۷۳۰ کیلومتر بودند. مثلاً فرض کنید برای دسترسی به اتوبان نواب به سمت شمال از سمت بهشت زهرا (س)، باید حتماً به سمت میدان شمشیری رفته پس از دور زدن، به مسیر خود ادامه می‌دادند.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به آنکه همین پیمایش‌های اضافی شهروندان ناشی از این ۹۸ تقاطع ناقص موجبات اطاله وقت، ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی بیشتر هوا را فراهم کرده بود، ادامه داد: فقط تکمیل همین ۹۸ تقاطع می‌تواند تا ۷۳۰ کیلومتر از پیمایش‌های اضافی روزانه رانندگان پایتخت را کاهش دهد. همین موجب کاهش مصرف سوخت تا ۱.۵ میلیون لیتر در روز خواهد شد. 

محمدخانی در پاسخ به این سؤال که شیوه محاسبه این میزان کاهش مصرف سوخت (روزانه ۱.۵ میلیون لیتر) چگونه است؟ گفت: بر اساس محاسبات پیشین صورت‌گرفته (در سال ۱۴۰۱) میانگین استفاده از رمپ و لوپ‌ها در ترافیک تهران، حدود ۱۸۴۴ وسیله نقلیه در هر ساعت است. برای این محاسبه ساعت مفید ترافیک را در روز ۱۴ ساعت و «میانگین» مصرف سوخت هر وسیله نقلیه را خوشبینانه ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر فرض می‌کنیم. 

وی افزود: با این حساب حاصل‌ضرب ۱۸۴۴ (متوسط تردد خودرو بر ساعت) در ۱۴ ساعت در ۳۶۵ روز در ۸ (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)، می‌تواند میزان کاهش مصرف بنزین را به ما به ازای هر کیلومتر کاهش مسافت در سال نشان دهد. کافی است این عدد را در ۷۳۰ کیلومتری که در اثر تکمیل آن ۹۸ تقاطع ناقص از مسیر مردم کاسته می‌شود، بکنیم؛ به عدد ۵۵۰ میلیون لیتر در سال خواهیم رسید که صرفه‌جویی بسیار قابل توجهی است.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان آنکه گفته می‌شود روزانه در تهران حدود ۱۲ میلیون لیتر بنزین سوزانده می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر همه این ۹۸ تقاطع تکمیل و ۷۳۰ کیلومتر مسافت شهروندان کاسته شود، بالغ بر ۱۲ درصد مصرف روزانه بنزین در پایتخت کاهیده خواهد شد. حساب کنید این صرفه‌جویی چه اثری روی ترافیک و چه مقدار روی آلودگی هوا خواهد داشت. 

محمدخانی به صرفه‌جویی بی‌نظیر ارزی در اثر کاهش مصرف سوخت اشاره و گفت: آن‌طور که آقای رئیس‌جمهور اخیراً بیان کردند، همین امسال (۱۴۰۳) بالغ بر ۵ میلیارد دلار اعتبار برای واردات بنزین در نظر گرفته شده است. کشور از ناترازی غیرقابل توجیه در حوزه انرژی رنج می‌برد و همین امر باعث شده تا ما بعنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان، ناگزیر از واردات بنزین شده باشیم!

وی با یادآوری صرفه‌جویی ۵۵۰ میلیون لیتری بنزین در سال در صورت تکمیل پروژه اصلاح ۹۸ تقاطع ناقص تهران، اظهار کرد: حساب کنید اگر قیمت انرژی فوب خلیج فارس حدود ۰.۵ دلار بازای هر لیتر باشد، فقط با تکمیل این پروژه چیزی حدود ۳۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور حاصل خواهد شد. 

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه در تمام محاسبات گفته‌شده فرض میانگین مصرف سوخت خودرو ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و متوسط ترافیک ۱۴ ساعت در نظر گرفته شده، اضافه کرد: همان‌طور که می‌دانید بهره‌وری خودرو‌های ایرانی متأسفانه بسیار پایین‌تر از این اعداد و ارقام بوده و ماشین‌های معمولی بسیار بیشتر از این حرف‌ها است. یعنی با تکمیل این پروژه می‌توان به کاهش خیلی بیشتر مصرف سوخت هم امیدوار بود. 

محمدخانی در پاسخ به این سؤال که در سه سال گذشته عملکرد دوره ششم مدیریت شهری چند تقاطع ناقص تکمیل شده؟ گفت: از این ۹۸ تقاطع، بالغ بر ۳۰ تقاطع رفع نقص و تقدیم شهروندان محترم شده است. پروژه‌های بزرگ و مسیرگشایی مثل تعاون-حکیم، جنت‌آباد-نیایش و اشرفی اصفهانی به همت شرق نیز در حال تکمیل و در صف افتتاح هستند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با همراهی دولت محترم هرچه سریع‌تر پروژه اصلاح ۹۸ تقاطع خیابان‌های اصلی تهران به پایان رسیده و کشور بتواند از مواهب صرفه‌جویی بیش از ۵۵۰ میلیون لیتری سوخت در سال بهره‌مند شود.

خبرنگار: حسین قربانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار