یک تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه، می‌گوید: نیرو‌های حزب الله نه براساس فرماندهی و فرمانبری بلکه براساس یک باور قوی با رژیم مبارزه می‌کنند.

مبارزه با رژیم اشغالگر قدس از زمان شکل‌گیری این رژیم آغاز شده و در دوره‌های مختلف توسط گروه‌های متعدد مقاومت به شکل‌های مختلف ادامه یافته است. این مبارزات در طول دوران عمر خود با فراز و فرود‌هایی همراه بوده و موجب تشکیل گروه‌های مختلف مقاومت شده است. اما فراز و فرود فعالیت محور مقاومت به ویژه در یکسال پس از عملیات۷ اکتبر موضوعی است که «دکتر منوچهر محمدی» استاد پیشین دانشگاه تهران و کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه آن را مورد بررسی قرار داد.

ترور فرماندهان، مقاومت را خاموش نمی‌سازد
محمدی در رابطه با شرایط کنونی نیرو‌ها و تشکیلات مقاومت پس از ترور رهبرانشان گفت: معتقدم که نیرو‌های مقاومت با ترور رهبرانشان تضعیف نمی‌شوند. از آن جا که آشنایی نزدیک با این گروه‌ها دارم، می‌دانم که آنچنان سازماندهی شده‌اند که این ساختار حتی بعد از ترور رهبران، به فعالیت خود ادامه خواهد داد. علت این است که اعضای حزب‌الله نه بر اساس رابطه فرماندهی و فرمانبری که بر اساس یک باورمندی قوی در حال جنگیدن هستند. این امر اهمیت زیادی دارد. بر این اساس می‌توان گفت هر رزمنده حزب‌الله، هر رزمنده حماس و هر رزمنده انصارالله هرکدام یک فرمانده هستند.

دکتر منوچهر محمدی» استاد پیشین دانشگاه تهران

تفکر اسرائیل در مورد اینکه ترور فرماندهان محور مقاومت سبب ریشه‌کن شدن این حرکت خواهد شد، اشتباه است. ما در تاریخ کشورمان نیز این موارد را شاهد بوده‌ایم.

در دوران جنگ تحمیلی علیه ایران و در سال ۱۳۶۰ که ما هر روز ترور سران و رهبران خود را در کشور داشتیم. در یک سال شهید بهشتی و ۷۲ تن از مسوولان ارشد کشور ترور شدند. بعد از دو ماه رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشور را ترور کردند. منافقین به این جمع‌بندی رسیده بودند که اگر سران کشور را ترور کنند، انقلاب از بین خواهد رفت. اما همانطور که بسیاری از ما به یاد داریم در همان زمان مردم در تظاهرات شعار می‌دادند «ایران پر از بهشتی‌ه». جمهوری اسلامی نه تنها تضعیف نشد بلکه ما قوی‌تر شدیم. در سال‌های بعد از آن پیروزی‌های ایران در جنگ بسیار چشمگیر بود و حتی در نهایت وارد خاک عراق هم شدیم.

سرنوشت طرح خاورمیانه جدید

در بحبوحه جنگ تمام عیار رژیم علیه مردم فلسطین و لبنان، برخی مقام‌های آمریکایی- اسرائیلی دوباره اعلام کردند که خاورمیانه جدیدی پس از این جنگ‌ها شکل خواهد گرفت؛ دکتر محمدی در این مورد گفت: از زمان شکل‌گیری رژیم صهیونیستی طرح‌های متعددی از سوی آمریکا و رژیم اسرائیل برای منطقه خاورمیانه پیشنهاد شد.

یکی از این موارد، طرح «خاورمیانه جدید» بود که همچنان نیز مطرح است. در طول جنگ‌های ۳۳ روزه که رژیم اسرائیل به راه انداخته بود، «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه وقت آمریکا معتقد بود این جنگ «زایمان طرح خاورمیانه جدید» است، اما این طرح شکست خورد و نه تنها حزب‌الله از بین نرفت بلکه قوی‌تر هم شد.

این دولت‌ها طرح‌های مختلفی را می‌ریزند و، چون فکر می‌کنند قدرت و همراهی دولت‌ها را با خودشان دارند به نتیجه خواهند رسید. غافل از اینکه امروز قیامی که بر اثر مقاومت در جهان اسلام و جهان عرب ایجاد شده نتیجه‌ای خلاف آن چه آنها می‌خواستند، داشته است.

به گفته محمدی، جنگ‌هایی که عربستان سعودی در یمن به راه انداخت به منظور تثبیت موقعیتش در تنگه باب‌المندب بود؛ اما نتیجه آن، ثبت اقتدار هر چه بیشتر انصارالله یمن بود به طوری که اکنون این گروه از ورود کشتی‌هایی در این تنگه که به مقصد اسرائیل می‌روند جلوگیری می‌کند و آمریکا و اسرائیل نیز کاری نمی‌توانند انجام دهند.

در نتیجه شرایط و صورت مساله عوض شده و تلاش غرب برای از بین بردن مقاومت و اجرای طرح‌های خود در منطقه، صرفا تلاشی مذبوحانه است و نه تنها جواب نخواهد داد، بلکه برعکس، موجب تقویت و توسعه مقاومت نیز خواهد شد.

در جنگ ۳۳ روزه هم اقداماتی که رژیم اسرائیل اکنون در ضاحیه در حال اجرای آن است، رخ داد. آنها در همان زمان مطمئن بودند که با ترور سران و رهبران حزب‌الله مانند شهید حاج رضوان و شهید عماد مغنیه می‌توانند به نتیجه برسند که روند تحولات عکس این موضوع را نشان داد.

آن گونه که اکنون می‌بینیم حرکت حزب‌الله بعد از شهادت «سیدحسن نصرالله» و فرماندهانش پرقدرت‌تر شده و این به دلیل ایمان و باوری است که در میان اعضای حزب‌الله وجود دارد. باوری که در آن باید تا آخرین نفر جنگید و طوری جنگید که به نتیجه رسید.

علاوه بر این در ایام جنگ ۳۳ روزه حملات شدید علیه نیرو‌های حزب‌الله توسط ارتش رژیم که در ان زمان رتبه چهارم ارتش‌های جهان را داشت، انجام شد و حزب‌الله نیز در آن مقطع امکانات زیادی نداشت، به همین دلیل روحیه اولیه فرماندهان تا حدی ضعیف شده بود. اما شهید سردار سلیمانی پیامی را از سوی مقام معظم رهبری برای رزمندگان حزب‌الله برد که رهبر انقلاب به آنها گفته بود «مطمئن باشید که شما پیروز هستید و قوی‌تر خواهید شد و قدرتمندترین نهاد مقاومت خواهید بود» و این موضوع اتفاق افتاد.

طوفان‌الاقصی؛ دستاورد- هزینه

نویسنده کتاب «ایران ابرقدرت منحصربه فرد» در پاسخ به این سوال که نتایج و تبعات عملیات ۷ اکتبر چه مواردی بوده، گفت: ۷ اکتبر یک حادثه مقطعی نبود. تمام زحماتی که فرماندهان کشیده بودند و تونل‌هایی که ساخته شده بود یک عقبه و برنامه‌ریزی طولانی داشت؛ بنابراین نمی‌توان و نباید آن را یک عمل مقطعی دانست. این عملیات اگر در ۷ اکتبر هم اتفاق نمی‌افتاد بالاخره در زمان دیگری انجام می‌شد.

اصولا در جنگ‌های نامتقارن تعداد کشته‌های گروه مقاومت و مردمی بیشتر است، اما در نهایت پیروزی متعلق به مقاومت خواهد بود. بسیاری باور نداشتند که چنین اتفاقی بیافتد و گمان می‌کردند ارتش قدرتمندی مانند ارتش رژیم به رهبری نتانیاهو که به وضوح عقلانیت را کنار گذاشته است، طی چندماه طومار مقاومت را در هم بپیچد و فلسطین و گروه‌های مقاومت را به طور کل محو کند و، اما اکنون می‌بینیم که یک سال از این اتفاق می‌گذرد و این ارتش نتوانسته حتی با کمک آمریکا مقاومت را شکست دهد.

به تاریخ برگردیم، در جنگ ویتنام ملتی با دست خالی در مقابل ۷۰۰ هزار نفر نیروی آمریکایی ایستادند و مقاومت کردند و آمریکایی‌ها نه تنها به مردم این کشور آسیب رساندند و آنها را از بین بردند بلکه حتی جنگل‌ها و طبیعت و محیط زیست‌شان را هم نابود کردند. اما در نهایت مجبور به فرار از پشت‌بام سفارت از طریق هلی‌کوپتر شدند؛ بنابراین باید هزینه داد، زیرا لازمه این نوع مبارزات است.

هیاهوی اسرائیل علیه ایران

نویسنده کتاب «مولفه‌های قدرت در جمهوری اسلامی ایران» در رابطه با این موضوع که اکنون دامنه جنگ علیه مقاومت در غزه و لبنان به ایران هم کشیده شده و با توجه به ادعا و تهدید «یوآو گالانت» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه همان حملات غزه و لبنان را علیه ایران انجام می‌دهیم گفت: این اتفاق به هیچ وجه رخ نخواهد داد که ایران تبدیل به غزه شود. نه تنها اسرائیل بلکه حتی خود آمریکا هم توان انجام این کار را ندارد. نمونه بارز آن جنگ تحمیلی‌ست. در جنگ تحمیلی ما حتی سیم خاردار نداشتیم.

پیش از آغاز جنگ فرماندار خرمشهر بودم و در آن زمان ما آرپی‌جی هم نداشتیم. طرف مقابل نه تنها مجهز به همه امکانات بود بلکه آواکس‌های آمریکایی مرتباً اطلاعات به عراق می‌دادند. ۸۰ میلیارد دلار پول از سوی کشور‌های عربی به عراق داده شد و ۲۵ کشور به عراق کمک می‌کردند و آلمان به آنها مواد شیمیایی داد.

اما در نهایت طرفی که پیروز شد ایران بود. ما دفاع کردیم و یک وجب از خاک کشور را هم از دست ندادیم. برای اینکه ملت ما باور داشت که باید دفاع کند، دفاع هم کرد و نتیجه گرفت. خود آمریکایی‌ها هم به این نتیجه رسیدند که با ایران نمی‌توان جنگید. اسرائیلی‌ها هم می‌دانند که در حال نابودی هستند و می‌دانند که جمهوری اسلامی سبب تشکیل این گروه‌های مقاومت شده و انقلاب اسلامی در همه این مقاومت‌هاست و یقیناً به جایی نخواهند رسید و این جنگ هم با همین مقاومت شکست خواهند خورد.

استاد پیشین دانشگاه تهران با اشاره به قدرتمند شدن کشور در منطقه و ایجاد یک جبهه قوی به نام «مقاومت و افول آمریکا» گفت: آمریکای پس از جنگ جهانی دوم بسیار قدرتمندتر از آمریکای کنونی بود. اکنون آمریکا بیش از ۲۵ تریلیون دلار بدهی مالی دارد. یعنی هر آمریکایی ۳۰ هزار دلار بدهکار است. از طرفی سربازان آمریکایی توان و روحیه شرکت در چنین جنگ‌هایی را ندارند.

در دوره‌ای از تاریخ وقتی ناوگان جنگی آمریکا از بنادر و سواحل آمریکا شروع به حرکت می‌کردند، در منطقه دولت‌ها سقوط می‌کردند. اما اکنون ناوگان آمریکا در خلیج فارس مانور می‌دهد و خودش تبدیل به هدف می‌شود. در شرایط کنونی نگرانی آمریکا از این است که پایگاه‌هایی که در منطقه ایجاد کرده، هرکدام به هدفی برای محور مقاومت تبدیل شده‌اند و این از قدرت مقاومت است. «فرانک مکنزی» فرمانده سابق سنتکام نیز گفته بود که فضای خاورمیانه به طور کامل در اختیار ایران قرار دارد؛ بنابراین ایران لقمه سنگینی است که در گلوی هر دشمنی گیر می‌کند.

منبع: ایرنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار