سفر عراقچی به‌ویژه به ریاض حائز اهمیت است؛ چراکه وی می‌تواند به صورت مستقیم و بی‌واسطه مواضع کشورمان را درباب تحولات جاری با دولت‌های همسو با رژیم صهیونیستی اعلام کند.

تنها چهار روز پس از سفر وزیر خارجه کشورمان به لبنان و سوریه، دو کشوری که اکنون در خط مقدم درگیری با رژیم صهیونیستی قرار دارند، حال دیپلمات ارشد کشورمان با آغاز تور مسافرتی جدید که با حضور در ریاض پایتخت عربستان سعودی کلید خورد، ابتکاری دیگر از سوی ایران در عرصه دیپلماسی و میدان برای مدیریت تحولات منطقه در برابر جنگ افروزی‌های اتحاد غربی – عبری را به رخ جهانیان کشاند.

سیدعباس عراقچی دیروز در حاشیه نشست «طوفان‌الاقصی؛ آغاز نصرالله» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تهران برای هر سناریویی آماده است، گفت: رایزنی‌های ما در رابطه با تحولات منطقه و برای جلوگیری از جنایات بی‌شرمانه رژیم صهیونیستی در لبنان و در ادامه جنایات در غزه، ادامه دارد. پس از رایزنی‌ها در نیویورک و دوحه، سفری به بیروت و دمشق داشتم، در ادامه هم به ریاض و برخی دیگر از پایتخت‌های منطقه خواهم رفت. تلاش ما برای اینکه یک حرکت دسته‌جمعی از سوی کشور‌های منطقه و اسلامی و جامعه بین‌الملل به منظور توقف حملات وحشیانه به لبنان صورت بگیرد، ادامه خواهد داشت.

دیپلماسی مکمل میدان
محمد علی مهتدی سفیر پیشین کشورمان در لبنان  در ارزیابی سفر وزیر خارجه کشورمان به ریاض و چند پایتخت دیگر منطقه معتقد است در شرایط فعلی و پرآشوب منطقه، فعالیت‌های دیپلماتیک در کنار فعالیت‌های نظامی امری لازم و ضروری است و این همان راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تنش‌زایی رژیم صهیونیستی و برای بازداشتن برخی از کشور‌های عربی از نزدیکی و همراهی با تل‌آویو است.

وی تصریح کرد: سفر عراقچی به‌ویژه به ریاض حائز اهمیت است؛ چراکه وی می‌تواند به صورت مستقیم و بی‌واسطه مواضع کشورمان را درباب تحولات جاری با دولت‌های همسو با رژیم صهیونیستی اعلام کند، به خصوص اینکه پس از عملیات غرورآفرین و موفقیت‌آمیز وعده صادق۲ باید یک رشته فعالیت دیپلماتیک در حوزه خلیج فارس به ویژه در کشور‌های مطرح جهان عرب صورت می‌گرفت تا آنها نیز در مواضع خود نسبت به غزه و لبنان وسیاست‌های دوگانه‌شان در منطقه، تجدیدنظر کنند.

دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به سفر چند روز اخیر وزیر خارجه به لبنان و سوریه، گفت: عراقچی در این دیدار‌ها بار دیگر بر حمایت قاطع ایران از محور مقاومت تأکید کرد. علاوه بر این در چند روز اخیر رایزنی‌های پرشماری از طریق مجاری دیپلماتیک با دیگر مقامات منطقه‌ای از جمله بدر عبدالعاطی وزیر خارجه مصر صورت گرفت که مهم‌‎ترین محور آن تلاش دیپلماتیک برای توقف تهاجم صهیونیست‌ها به لبنان و غزه بود. 

امتداد سیاست دولت شهید رئیسی
مهتدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اوضاع فلسطین و جنگ‌طلبی نتانیاهو، سفر عراقچی به ریاض در برگیرنده چه مسائلی خواهد بود، گفت: متأسفانه صهیونیست‌ها به‌صورت دیوانه‌وار در مناطق جنوبی لبنان به‌خصوص ضاحیه حملات وحشیانه‌ای را انجام می‌دهند و تنها سیاستی که رژیم به دنبال آن است؛ کشتار، ویرانی و آواره کردن مردم این مناطق است. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مهم‌ترین کشور تأثیر‌گذار در منطقه و عرصه بین‌المللی همواره حمایت‌های خود را از کشور‌های محور مقاومت انجام داده و همان‌طور که عراقچی اعلام کرد سیاست تهران حمایت از جریان مقاومت در منطقه است و برای جلوگیری و توقف جنایت‌های اشغالگران، رایزنی‌ها در ریاض بسیار مهم خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل منطقه، گریزی به موضوع دیپلماسی جمهوری اسلامی با کشور‌های عربی از جمله عربستان در طول چند سال اخیر زد و افزود: مسئله بهبود و گسترش روابط تهران با همسایگان خود به‌ویژه در خلیج فارس طی چند سال اخیر در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار داشت و این مسئله امروز نیز پس از دولت شهید رئیسی ادامه دارد و طبیعتاً می‌تواند منجر به کاهش تنش‌ها در منطقه شود. او با ارائه یک پرسش در پایان اظهار کرد: در منطقه همواره میان همسایگان اختلاف نظر‌هایی وجود دارد، اما آیا می‌توان با وجود این مسائل روابط دوجانبه با همسایگان گسترش یابد؟ طبیعتاً جمهوری اسلامی هیچ مشکل و مانعی برای برقراری تعامل با دیگر کشور‌های منطقه ندارد و این کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس هستند که باید برای گسترش همکاری در روابط دوجانبه با ایران پاسخ مثبت و شفافی داشته باشند.

اعلام مواضع صریح تهران
اصغر زارعی نیز تور مسافرتی وزیر خارجه کشورمان را در راستای تنش‌زدایی و اعلام مواضع صریح جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های منطقه به‌خصوص عربستان سعودی دانسته و می‌گوید: امروز امنیت در منطقه غرب آسیا و به‌ویژه در حوزه خلیج فارس، به امنیت ایران گره خورده است؛ بنابراین اگر بی‌ثباتی و یا شیطنتی توسط رژیم صهیونیستی و کشور‌های همسو با آن علیه منافع کشورمان روی دهد، دامنه آتش و تبعات آن منطقه را فراخواهد گرفت.

زارعی تصریح کرد: ایران در سیاست‌های اصولی خود تا به امروز هیچ‌گونه کوتاهی نداشته و همان‌طور که در عملیات غرورآفرین و موفقیت‌آمیز وعده صادق یک و دو نشان داد، برای دفاع از منافع ملی خود از تمام ظرفیت‌های نظامی استفاده خواهد کرد و اجازه نخواهد داد رژیم صهیونیستی هر اقدامی که بخواهد بر علیه کشورمان انجام دهد. وی اظهار کرد: در این راستا طی یک هفته اخیر سید عباس عراقچی رایزنی‌های فشرده‌ای را در منطقه با همتا‌یان خود در کشور‌های لبنان، سوریه، مصر و... انجام داده و در این دیدار‌ها و تماس‌های تلفنی با تبیین مواضع کشورمان با هرگونه اقدامات تنش‌زا و تحریک‌آمیز در حوزه غرب آسیا، بر همکاری کشور‌های منطقه‌ای برای تشکیل یک نیروی واحد علیه رژیم صهیونیستی تأکید شده است.

سفری حساب شده
این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: در شرایط فعلی منطقه باید کشور‌های جهان اسلام به دنبال ایجاد بستری مشترک برای مقابله جدی با تجاوزات رژیم صهیونیستی باشند. این در حالی است که در یک‌سال اخیر رژیم صهیونیستی هزینه‌های بسیار سنگینی برای حامیان غربی و منطقه‌ای خود به جا گذاشته، به‌طوری‌که امروز و در نخستین سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی ایالات متحده آمریکا و کشور‌های اروپایی حاضر نیستند فاکتور هزینه‌های سنگین نتانیاهو در منطقه را پرداخت کنند.

زارعی تصریح کرد: کشور‌های عربی منطقه به‌ویژه عربستان سعودی به خوبی می‌دانند اگر تنش و چالش انرژی توسط رژیم صهیونیستی بر علیه منافع ایران صورت بگیرد، با هزینه‌های سنگینی مواجه خواهند شد. سفر وزیر خارجه کشورمان به ریاض نشان‌دهنده رصد تمام رفتار‌های کشور‌های منطقه توسط جمهوری اسلامی است. وی در انتها اظهار کرد: عربستان سعودی به‌عنوان پدرخوانده شیوخ عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس شناخته می‌شود و این کشور در حوزه انرژی نفت و گاز جزو کشور‌های صادر‌کننده در منطقه است و از سوی دیگر تعاملات خوبی با ایالات متحده و کشور‌های اروپایی دارد، سفر عراقچی به ریاض و رایزنی‌های او با مقامات این کشور می‌تواند مواضع صریح ایران را به گوش کشور‌های غربی برساند و آنها با هر نوع واکنش تهران به اقدام رژیم صهیونیستی در منطقه آشنا شوند. با این اقدام حساب دست دیگر کشور‌های کوچک‌تر همانند بحرین، امارات، قطر و... می‌آید تا مراقب رفتار خود باشند و با بی‌احتیاطی به خود آسیبی نرسانند.

منبع: روزنامه قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار