سرپرست جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سطح استان ۳۰۰۰ هکتار باغ پسته وجود دارد گفت: پیش بینی می‌شود امسال از باغات بارده ۴۵۰۰ تن پسته خام برداشت شود.

 شفیعی در بازدید از باغات پسته و ترمینال فرآوری پسته یامچی گفت: در سطح استان آذربایجان شرقی ۳۰۰۰ هکتار باغ پسته وجود دارد که از این مقدار ۲۲۵۰ هکتار آن بارده هستن و ۷۵۰ هکتار نیز به صورت نو نهال هستن که در سال‌های بعدی زمان باردهی آنها نیز آغاز خواهد شد و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته امسال از باغات بارده ۴۵۰۰ تن پسته خام برداشت خواهد شد که میانگین عملکرد در پسته خشک ۲۰۴۵ تن است.

وی گفت:با توجه به صرفه اقتصادی و مقاوم بودن این محصول به کم آبی بیشتر کشاورزان باغات قدیمی خود را با باغات پسته جایگزین می‌کنند.

وی افزود:چندین ترمینال فرآوری کامل پسته در استان نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند که تمام مراحل فرآوری پسته را انجام می‌دهند که مجهزترین آنها ترمینال فرآوری پسته در شهر یامچی است.

شفیعی سرپرست جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی به طرح توسعه باغات پسته در استان هم اشاره کرد و گفت: در نظر داریم در شهرستان‌های مرند، آذرشهر، تبریز و اسکو به دلیل مناسب بودن شرایط خاک و آب و هوایی که دارند کشت و توسعه باغات پسته را افزایش دهیم و در حاشیه آبریز دریاچه ارومیه نیز مطالعات برای کشت و جایگزین کردن باغات قدیمی برای احداث باغات پسته در حال انجام است.

وی گفت:با پرداخت تسهیلات بانکی و کار‌های ترویجی و کارشناسی از کشاورزان پسته کار حمایت خواهد شد چرا که در سطح استان در حال حاضر با کاهش آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم که به کشاورزان هم توصیه جایگزین کردن محصولات پر آب بر با محصولات کم آبر شده است.

شفیعی گفت: بزودی با توسعه باغات پسته در استان شاهد صادرات آن خواهیم بود که ارز آوری بالایی برا‌ی استان و کشور خواهد داشت که در این راستا برنامه ریزی‌ها در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار