مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو گفت:در شهرستان اسکو و بخش ایلخچی ۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کاشت پسته اختصاص یافته و پیش بینی می‌شود امسال افزون بر ۲۰۰۰ تن محصول پسته تولید شود و از این نظر رتبه اول استانی را به خود اختصاص دهیم.

آقای بی پروا رئیس باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در جشن برداشت پسته در بخش ایلخچی با اشاره به برداشت سالانه بیش از ۱۴۰۰ تن محصول پسته در این استان به سهم آذربایجان شرقی در تولید پسته در کشور اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی ۳ دهم درصد باغات پسته را تشکیل داده و از این نظر رتبه ۱۴ کشوری را به خود اختصاص داده است.

آقای بی پروا شهرستان اسکو و اراضی کشاورزی بخش ایلخچی را پیشرو در کشت و تولید پسته در آذربایجان شرقی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به تنش آبی موجود و با عنایت به واقع شدن شهرستان اسکو در حاشیه دریاچه ارومیه این شهرستان در جایگزینی محصولات پر آب بر با محصولاتی با نیاز آبی کم اقدامات خوب و موثر انجام داده و از این نظر جزو شهرستان‌های پیشرو در این زمینه می‌باشد.

وی با اشاره به نیاز آبی سالانه محصول پسته به ۴۵۰۰ متر مکعب، آب آن را نقطه عطفی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه در بحث مدیریت منابع آبی دانست و گفت: لازم است با ارتقای علم و دانش کشت و تولید محصول پسته و آموزش کشاورزان در این زمینه نسبت به جایگزینی محصولات کم آبر در این منطقه اقدام کنیم.

آقای انوری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو هم به تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی ایلخچی اشاره کرد و گفت:با توجه به همکاری خوب کشاورزان، کشت محصولات کشاورزی پر آب بر مانند پیاز در این بخش به شدت کاهش یافته و کشاورزان به کشت کلزا و پسته ترغیب شدند.

وی گفت: در شهرستان اسکو و بخش ایلخچی ۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کاشت پسته اختصاص یافته و پیش بینی می‌شود امسال افزون بر ۲۰۰۰ تن محصول پسته تولید شود و از این نظر رتبه اول استانی را به خود اختصاص دهیم.

وی به در آمد خوب پسته و اشتغالزایی آن هم اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر با اجرای طرح کاشت پسته و درآمدزایی خوب آن در حوزه آبریز دریاچه ارومیه توانستیم به تغییر الگوی کشت دست یافته و شاهد مهاجرت معکوس و تثبیت اسکان روستاییان در روستا‌های حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستان اسکو باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.