رئیس موسسه تحقیقات پنبه گفت: بنابر آمار نیاز کشور به الیاف پنبه ۱۵۰ هزار تن است که ۵۰ درصد آن وارد‌ می‌شود.

قربان قربانی در روز جهانی پنبه با اشاره به اهمیت و نقش استراتژیک گیاه پنبه در اقتصاد کشور گفت: پنبه در ایجاد اشتغال برای صدها میلیون نفر در بیش از یکصد کشور از جمله ایران نقش بسزایی دارد و با توجه به ارزش افزوده بالای این محصول، خودکفایی در تولید آن ضروری است.

او با بیان اینکه مدیریت کشت و سیاست‌های حمایتی می‌توانند نقش مهمی در رفع چالش‌ها و افزایش بهره‌وری داشته باشند، افزود: تا زمانی که پنبه با ارز آزاد وارد شود، تولیدات داخلی قادر به رقابت نخواهند بود و ضرورت دارد که تعرفه‌های وارداتی برقرار شوند.

رئیس موسسه پنبه ادامه داد: با افزایش عملکرد در واحد سطح پنبه به همت متخصصان می‌توان کشت این محصول را برای کشاورزان و کارخانه‌داران به صرفه کرد.

ضریب نفوذ و دانش راه حلی برای افزایش بهره وری تولید

به گفته او، پنبه ارزش افزوده زیادی برای کشور دارد، به طوریکه با اشتغال در ۴ هکتار پنبه‌کاری، یک شغل دائم برای یک فرد در سال ایجاد می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور نیاز سالانه کشور به الیاف پنبه ۱۵۰ هزارتن تعلام کرد و افزود: بنابر آمار ۵۰ درصد آن از طریق واردات تامین می شود و هدف مؤسسه تحقیقات پنبه، برای جبران این کمبود از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد بود.

به گفته او، با ابلاغ سند امنیت غذایی کشور و پیش‌بینی تولید ۸۷ درصدی الیاف، امیدواریم با ضریب نفوذ دانش و فناوری، تا ۵ سال آینده در این محصول به خودکفایی برسیم.

افزایش ۳۰ درصدی بهره وری آب با اجرای الگوی کشت محقق می شود

قربانی به ضرورت اجرای طرح الگوی کشت اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح در ۱۰۵ هزار هکتار، افزایش ۳۰ درصدی بهره‌وری آب و  افزایش میانگین عملکرد در واحد سطح، در برنامه‌های آتی مؤسسه قرار دارد.

او از حمایت بخش خصوصی در توزیع ارقام معرفی‌ شده توسط مؤسسه نیز خبر داد و افزود: این ارقام از طریق ۸ شرکت خصوصی تکثیر و توزیع می‌شوند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای ترغیب کشاورزان به پنبه‌کاری گفت: در گذشته بذر به صورت تخم پنبه در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت اما از حدود ۳ سال گذشته بذرها به صورت ضدعفونی، غنی شده و پوش‌دار در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و این کار باعث صرفه‌جویی در بذر مصرفی، افزایش ماندگاری بذر و همچنین افزایش قدرت جوانه‌زنی می‌شود.

او با بیان اینکه از سال گذشته در تأمین بذر پنبه مورد نیاز کشور خودکفا شده‌ایم، افزود: در حال حاضر بذر مازاد بر نیاز کشاورزان تولید می‌شود و بذرهای تولیدی از نظر بازارپسندی کاملأ با بذرهای وارداتی قابل رقابت هستند، در واقع با توسعه ارقام پنبه دوره رشد آن کاهش و طول رشد پنبه نیز از ۱۸۰ تا ۲۰۰ روز به ۱۱۰ تا ۱۳۰ روز کاهش یافته است.

قربانی به آفات مهم در آخر فصل کشت اشاره کرد و گفت: شرایط اقلیمی پنج استان کشور شامل گلستان، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی و فارس مناسب برای کشت پنبه است و طرح الگوی کشت به کشاورزان کمک می‌کند تا بهینه‌ترین تصمیمها را برای کشت محصولات اتخاذ کنند.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور، پنبه را به عنوان بهترین محصول در تناوب گندم اعلام کرد و گفت: پنبه دارای ریشههای عمیق است و مواد آلی را به خاک تزریق می‌کند و باعث حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد محصول می‌شود، اگر این دو محصول در تناوب با هم کشت شوند، علاوه بر افزایش عملکرد محصول بعضی از آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز کاهش می‌یابد.

خبرنگار: آزاده محبی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار