مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در نیمه نخست امسال حدود سه هزار و ۵۰۰ تن از انواع فراورده‌های دامی شامل مرغ منجمد، خوراک آبزیان، ماهی‌های خوراکی منجمد و ماهی‌های زینتی به کشور‌های عراق و روسیه ارسال شد.

کامران زیباکردار گفت: در کردستان حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در سطح مراکز صنعتی، سنتی وجود دارد که جمعیت آن بالغ بر ۸۱۷ واحد پرورش طیور از نوع گوشتی، تخم گذار و جوجه کشی بوده که حدود ۲۶ ملیون قطعه جوجه ریزی گوشتی در استان طی۶ ماه نخست سال جاری انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با تاکید بر اینکه یکی از اهداف سازمان دامپزشکی صادرات و معرفی تولید داخلی به بازار‌های جهانی است اظهار کرد: در بحث صادرات فرآورده‌های خام دامی، توانستیم با صدور ۸۴ گواهی بین المللی در حوزه صادرات، حدود سه هزار و ۵۰۰ تن از انواع فراورده‌های دامی شامل مرغ منجمد، خوراک آبزیان، ماهی‌های خوراکی منجمد و ماهی‌های زینتی به کشور‌های عراق و روسیه ارسال کنیم.

وی گفت: بخش اصلی نظارت اداره کل دامپزشکی معطوف به نظارت‌های پروانه دار و مراکز رسمی است که در این خصوص بخش قابل توجهی از دام و طیوری که وارد کشتارگاه می‌شوند مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد که قسمتی از آن بعنوان فرآورده‌های غیر قابل مصرف ضبط شده و از چرخه مصرف خارج می‌شود.

زیبا‌کردار افزود: هرساله بازرسی‌های اداره کل دامپزشکی از سطح کشتارگاه‌ها، مراکز نگهداری فراورده‌های گوشتی و عرضه آنها انجام می‌شود که طی۶ ماه نخست سال جاری بالغ بر ۶۷ هزار بازرسی توسط بازرسان از مراکز عرضه گوشتی انجام شده است.

وی در خصوص بیماری آنفوانزای فوق حاد پرندگان با توجه به سرمای هوا، تغییر فصل و مهاجرت پرندگان هم گفت: با توجه به گستردگی طیف مشترک بیماری‌های زئونوز که حدود ۸۳۰ نوع بیماری مختلف است، مردم استان از مصرف فرآورده‌هایی که خارج از کشتارگاه ذبح می شوند خودداری کنند تا از مخاطره بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک بین انسان و دام) در امان باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار