رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی کردستان گفت: با توجه به وجود شرایط اقلیمی و فصلی مناسب برای بروز بیماری‌های تنفسی در سطح مرغداری‌های استان رعایت نکات پیشگیرانه ضروری است.

دکتر صابر صلواتی اظهار داشت: با توجه به وجود شرایط اقلیمی و فصلی مناسب برای بروز بیماری‌های تنفسی در سطح مرغداری‌های استان از جمله برونشیت عفونی، آنفلوانزای H۹ و نیوکاسل و مشاهده کانون‌هایی از بیماری‌های فوق‌الذکر در سطح استان، رعایت نکات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از گسترش اینگونه بیماری‌ها در سطح واحد‌های پرورش طیور ضروری است.

به گفته وی، کمپلکس تنفسی ناشی از درگیری همزمان گله به یک یا چند ویروس با تظاهر علائم تنفسی از جمله با رئال‌های تنفسی، سرفه، عطسه، ترشحات بینی و ... مشخص می‌شود، سندروم تنفسی با منشاء ویروسی، بیماری حاد و واگیر دستگاه تنفسی طیور است که باعث کاهش وزن و افزایش ضریب تبدیل شده و در صورت همراه شدن با سایر بیماری‌های طیور موجب بروز تلفات نامتعارف گله می‌شود.

صلواتی خاطرنشان کرد: طیور در تمام سنین حساس هستند ولی مرگ و میر اواخر دوره پرورشی در طیور گوشتی، ناشی از عفونت‌های ثانویه باکتریایی است که متعاقب آسیب وارده به دستگاه تنفس اتفاق می‌افتد.

وی افزود: رعایت اصول بهداشتی در واحد‌های گوشتی (بیوسکیوریتی) مهم‌ترین عامل پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشکل ساز در بین واحد‌های مرغداری محسوب می‌شود، همچنین تامین هوای مناسب (شامل رطوبت و حرارت)، رعایت برنامه واکسیناسیون و استفاده از واکسن‌های واریانت و ضد عفونی مناسب بین دوره در پیشگیری از بیماری بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی کردستان، ضدعفونی کردن بین دوره را از اهم اقدامات در پیشگیری از بیماری اعلام کرد و افزود: عامل سندروم تنفسی با منشاء ویروسی به ترکیبات چهارتایی آمونیوم، الکل‌ها، ترکیبات کلره و یده، گلوتارآلدهید، فرمالدئید و ترکیبات پراکسید هیدروژن، طی مدت زمان توصیه شده حساس است و باتوجه به درگیر شدن دستگاه تنفسی، ضدعفونی هوا در بیماری‌های تنفسی به روند بهبود و درمان کمک کننده است.

وی ضمن درخواست ارتقای امنیت زیستی واحد‌های پرورشی توسط بهره‌برداران، توصیه کرد: به منظور پیشگیری و مواجهه احتمالی با بیماری‌های ویروسی، ضمن گزارش سریع هرگونه تلفات پیش‌رونده به شبکه‌های دامپزشکی، تمهیدات بهداشتی ـ قرنطینه‌ای بیش از پیش توسط مرغداران لحاظ شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.