نقاط حادثه‌خیز باتوجه به مشکلات و تصادفاتی که در جاده‌های کشور ایجاد می‌کنند، همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رانندگان به شمار می‌روند.

 

نقاط حادثه خیز باتوجه به مشکلات و تصادفاتی که در جاده‌های کشور ایجاد می‌کنند، همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رانندگان به شمار می‌روند، بنابراین اصلاح و رفع آن در راستای کاهش تصادفات بسیار اهمیت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با ورود به فصل سرد سال و برف‌گیر شدن محورها از جمله محورهای غرب و شمال کشور میزان تصادفات به دلیل کاهش دید رانندگان افزایش می‌یابد به طوری که سلیمانی یکی از رانندگان کامیون که به طور معمول در محورهای غربی کشور تردد دارد در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه متاسفانه با ورود به فصل سرد سال میزان نگرانی ما و همکاران بنده در نقاط حادثه خیز چندین برابر می‌شود گفت: هرساله در این نقاط ما شاهد تصادفات زیادی به دلیل عدم دید کافی در نقاط حادثه‌خیز هستیم.

او بیان کرد: همزمان با کاهش دید میزان تصادفات به طور ویژه برای  رانندگان بیشتر می‌شود  چرا که آنها  با  نقاط حادثه خیز آشنا نیستند و در نتيجه  تصادفات چندین برابر می‌شود. سازمان راهداری می‌تواند با آشکار سازی و اصلاح برخی از  نقاط، زمینه را برای کاهش  آثار و تبعات این بخش فراهم کند.

پیش از این هم مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی از عزم دولت  برای رفع نقاط حادثه خیز خبر داد و گفته بود: اولویت دولت سیزدهم  رفع نقاط حادثه خیز بوده است که‌ برای‌ اصلاح آن گام های بلندی برداشته شد و تا مرداد ماه بیش از ۷۲۵ نقطه حادثه خیز اصلاح شد.

با توجه به آنکه مجری اصلاح نقاط حادثه خیز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است  باید منابع مالی مورد نیاز برای اصلاح آن تامین شود که در همین زمینه  سازمان راهداری از عدم تخصیص بودجه لازم برای اصلاح و رفع این نقاط گله مندی کرده است.

۳هزار میلیارد تومان تنها برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز اختصاص یافته است

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۵۶ نقطه حادثه خیز اصلاح شده است و برنامه اصلی سازمان راهداری آن بوده است که بتوانیم به هدفگذاری صورت گرفته در این بخش برسیم.

وی ادامه داد: سال گذشته  اصلاح ۸۸۷ نقطه حادثه خیز  شروع شد که از این تعداد  ۴۱۲ عدد آن اصلاح شد و مابقی که ۴۷۵ عدد است در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم اجرایی شود.

 اکبری بیان کرد: امیدواریم تا پایان سال به هدفگذاری برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز برسیم و در صورت همکاری سایر دستگاه‌ها  از اهداف برنامه‌ریزی شده هم بیشتر اقدام خواهیم کرد.

معاون راهداری سازمان راهداری با بیان اینکه امیدواریم تا دهه فجر بتوانیم ۴۰۰ نقطه حادثه خیز را اصلاح کرده است تا برنامه سال گذشته را به اتمام برسانیم گفت: بخش زیادی از نقاط حادثه خیز از سال گذشته باقی مانده که در برنامه ریزی صورت گرفته در تلاش هستیم آنها را رفع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای اصلاح نقاط حادثه خیز باید اعتبارات مورد نیاز تامین شود گفت: از ۷ هزار میلیارد تومانی که برای اصلاح نقاط حادثه خیز که اعلام نیاز کرده بودیم تاکنون تنها سه هزار میلیارد تومان تصویب شده است و ما در این بخش با کسری مالی روبرو هستیم. طبق ارزیابی رسمی  صورت گرفته از  نقاط حادثه خیز که اصلاح شده تاکنون هیچ یک از این مناطق تصادفی را ثبت نکرده اند.

۱۹ درصد فوتی های جاده در تابستان ۱۴۰۳ کاهش یافته است

پلیس راهور هم اهمیت رفع نقاط حادثه خیز در کاهش تصادفات را تایید کرده است به طوری که سردار  تیمور حسینی رئیس پلیس راهور با بیان اینکه آمارها نشان  می‌دهد که در تابستان ۱۴۰۳، تصادفات منجر به فوت ۱۹ درصد کاهش یافته است، گفت: با این حال، تصادفات جرحی با افزایشی ۵۶ درصدی مواجه بوده که جای نگرانی جدی برای آن وجود دارد و لازم است که تمام دستگاه ها در این خصوص پای کار بیایند. همچنین تصادفات خسارتی نیز ۱.۲ درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: آمارهای ما نشان می‌دهد که در تابستان ۱۴۰۳، تعداد ۱۲۱ هزار و ۹۶۱ فقره تصادف جرحی به ثبت رسیده که منجر به مصدومیت ۱۴۵ هزار و ۵۷۸ تن شده است. این رقم در مقایسه با تابستان ۱۴۰۲ که ۸۷ هزار و ۱۰۵ فقره تصادف جرحی رخ داده و منجر به مصدومیت ۱۰۰ هزار و ۲۸۰ نفر شده بود، افزایش ۵۶ درصدی در تعداد تصادفات جرحی و ۴۵ درصدی در تعداد مصدومان را نشان می‌دهد. 

رئیس پلیس راهور فراجا درباره دلایل افزایش و کاهش تصادفات نیز گفت: یکی از عوامل مهم در بروز تصادفات، همچنان عامل انسانی است. تخلفاتی مانند سرعت غیرمجاز، سبقت‌های خطرناک و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی همچنان از دلایل اصلی تصادفات منجر به فوت و جرح هستند. برای مثال، در آزادراه تهران-کرج، بیشترین تخلفات مربوط به سرعت غیرمجاز با بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت سرعت اضافی ثبت شده است.

۵۴۸ نقطه حادثه خیز اصلاح شد

طبق اعلام سازمان راهداری بیشترین نقاط حادثه خیز مربوط به تهران، خوزستان و فارس بوده که طبق بررسی های صورت گرفته و متناسب با میزان تصادفات بخش عمده ای از آنها رفع شده است این در حالیست که پلیس راهور شرایط نامناسب جاده ها در برخی از نقاط کشور را عامل اصلی تصادفات  اعلام کرده و گفته است کیفیت پایین برخی جاده‌ها، نبود علائم هشداردهنده کافی و نبود امکانات رفاهی مناسب در جاده‌ها نیز از عوامل تشدیدکننده تصادفات برون‌شهری است. با وجود این، کاهش تصادفات فوتی به دلیل افزایش حضور مأموران پلیس راهور، نظارت‌های دقیق‌تر و به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات در جاده‌ها بوده است.

گفتنی است، طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی صباغ زاده مدیرکل تجهیزات و ماشین آلات سازمان راهداری  ۵۴۸ نقطه پرتصادف از مجموع ۸۸۷ نقطه مصوب سال ۱۴۰۱ رفع و اصلاح شده است و از سوی دیگر ۴۱۲ نقطه پرحادثه در سال ۱۴۰۲ برطرف شده است.

صباغ‌زاده با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در نیمه نخست امسال، گفت: ۳۵۶ نقطه پرحادثه در راه‌های بین‌شهری کشور اصلاح شد که شامل ۱۳۶ نقطه مصوب سال ۱۴۱ و ۲۲۰ نقطه مستعد حادثه از سال‌های گذشته بوده است.

او گفت:در این مدت، ۹۰ هزار و ۱۱۳ کیلومتر از راه‌های بین‌شهری کشور خط‌کشی شده و ۲۱۰ هزار و ۵۰۰ عدد تابلو و علائم اخطاری و مسیرنما نصب گردیده است. 

مدیر کل دفتر نگهداری علائم همچنین از نصب ۴۲۵.۷ کیلومتر حفاظ‌های ضروری، شامل گاردریل و نیوجرسی، و ۱۱۳ کیلومتر روشنایی در گردنه‌های مه‌گیر و کمربندی‌ها خبر داد و این اقدامات را بخشی از تلاش‌های مستمر برای افزایش ایمنی در محورهای شریانی کشور دانست.

 با توجه به آنکه وارد نيمه  دوم سال شده ایم و طبق اعلام سازمان هواشناسی هم امسال با توجه به تغییرات اقلیمی شاهد  افزایش میزان حجم سیلاب  و آبگرفتگی خواهیم بود بنابراین برنامه ریزی برای اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز بسیار حائز اهمیت است. 

خبرنگار :محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۷ ۱۷ مهر ۱۴۰۳
نقاط کور در جاده ها و میادین باید جم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۶ ۱۷ مهر ۱۴۰۳
چراغهای نقاط حادثه خیز باید دو برابر باشه و شبها عین روز روشن باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۶ مهر ۱۴۰۳
شما آشغال سازان داخلی رو تعطیل کنید خودبخود تلفات پایین میاد همین عراق تصادفات توش 3برابر ماست اما تلفات یک سوم ما دارن چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۳
حذف نقاط حادثه‌خیز عالی است..اما مهمترین راه کاهش تصادفات.. برخورد با سد معابر توسط کسبه و دستفروشان.. و توقف های ممنوعه..در نزدیکی شهرهاست.طبق آمار پلیس بیشتر تصادفات در سی کیلومتری شهرها رخ می‌دهد.و علتش هم روشن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۶ مهر ۱۴۰۳
یکی از جاده های حادثه خیز جاده قزوین خراب شده است که معروف به جاده مرگ است. خدا نصیب هیچ کس نکنه که گذرش به بیمارستان شهید رجایی اونجا بیفته اونوقت کارت با کرام الکاتبینه. چون اصلا رسیدگی نمیکنن. بخاطر اینکه نه نیروی کافی و نه تجهیزات کافی دارند. ما تصادف کردیم با آمبولانس قراضه مارو بردن اونجا که چقدر درد کشیدم بعدشم کلی سفیر و سرگردون آخرش خودمون ماشین گرفتیم از اونجا فرار کردیم اومدیم تهران خیلی بیمارستان مزخرفیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۱۶ مهر ۱۴۰۳
به جای هزینه برای سه بانده کردن جاده های کم تصادف برای نقاط حادثه‌خیز بودجه صرف شود کارهایی مثل عریض کردن پل زدن
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۷:۱۸ ۱۶ مهر ۱۴۰۳
متاسفانه جان ملت نه برای خودروسازها ونه برای سیستم عمرانی دولت مهم نیست باید عوامل تصادفها شناسایی ومسئولین ان پاسخگو باشند
آخرین اخبار