در بیانیه پایانی نشست مسکو کشورهای شرکت کننده از ارتقای توسعه اقتصادی منطقه‌ای با حضور افغانستان حمایت کردند.

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در نشست فرمت مسکو در بیانیه‌ای مشترک بر حمایت خود از افغانستان به عنوان کشوری مستقل، متحد و صلح‌آمیز تأکید کردند.

ششمین نشست مشورتی فرمت مسکو برای افغانستان در سطح نمایندگان ویژه و با حضور مقامات ارشد چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در مسکو برگزار شد.

کشورهای شرکت‌کننده در پایان این نشست در بیانیه‌ای مشترک بر حمایت قاطع خود از افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، متحد و صلح‌آمیز تأکید کردند.

این کشورها همچنین تلاش‌های کشورهای ثالث برای استقرار زیرساخت‌های نظامی خود در افغانستان و کشورهای همسایه را غیرقابل قبول خواندند و تصریح کردند این امر به نفع صلح و ثبات منطقه‌ای نیست.

طرفین همچنین علاقه خود را برای توسعه پروژه‌های اقتصادی منطقه‌ای با مشارکت افغانستان و ارتقای توسعه پایدار در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های پزشکی، کاهش فقر، کشاورزی و پیشگیری از بلایا ابراز کردند تا به افغانستان کمک کنند تا در اسرع وقت توسعه مستقل و پایدار را محقق کند و از ادغام فعال افغانستان در اتصال منطقه‌ای نیز حمایت کردند.

شرکت‌کنندگان نشست مسکو در ادامه نیز از جامعه جهانی خواستند تا ضمن افزایش کمک‌های بشردوستانه اضطراری به مردم افغانستان، از سیاسی کردن کمک‌ها خودداری کنند.

مقامات ارشد و نمایندگان ویژه کشورهای منطقه خطاب به طالبان انتظارات خود را برای حکمرانی معتدل و فراگیر که از حقوق و منافع اساسی همه مردم افغانستان، از جمله زنان، دختران و همه گروه‌های قومی حمایت کند، ابراز کردند.

طرفین از طالبان خواستند شرایط لازم برای بهبود رفاه مردم افغانستان، جلوگیری از مهاجرت بیشتر آنها و فراهم کردن شرایط برای بازگشت پناهندگان را فراهم کند.

آنها همچنین از طالبان خواستند تا اقدامات آشکار و قابل راستی‌آزمایی در راستای اجرای تعهدات بین‌المللی افغانستان برای مبارزه با تروریسم، انحلال و حذف تمام گروه‌های تروریستی به طور برابر و غیر تبعیض‌آمیز و جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان علیه همسایگان، منطقه و فرامنطقه انجام دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.