در یک سال گذشته عشایر خراسان جنوبی ۸ هزار و ۷۱۲ تن شیر و ۴۹۲ تن پشم و کرک تولید کرده‌اند که مجموعه آن ۹ هزار و ۲۰۴ تن است.

ابراهیمی مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان به مناسبت روز ملی روستا و عشایر گفت: به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در خوانشرف نهبندان، سربیشه، بشرویه، سرایان، فردوس و عشق آباد افتتاح طرح در حوزه‌های روستایی و عشایری داریم.

او افزود: کمتر از ۱۰ درصد از جمعیت استان عشایرند که ۷۲ هزار و ۲۷۶ نفر در قالب ۱۷ هزار و ۲۸۷ خانوار هستند و ۵۸ طایفه مستقل داریم؛ شهرستان‌های نهبندان و درمیان بیشترین جمعیت عشایری را دارند. 

ابراهیمی بیان کرد: ۲۵ درصد از صنایع دستی استان، ۳۴ درصد واحد دامی و ۳۰ درصد تولیدات دامی استان توسط عشایر تولید می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: از مهر پارسال تا مهر امسال که یک سال زراعی حساب می‌شود عشایر استان ۸ هزار و ۷۱۲ تن شیر و ۴۹۲ تن پشم و کرک تولید کرده اند.

او عنوان کرد: همچنین عشایر ۱۹ هزار و ۳۵۰ متر مربع صنایع دستی و ۶۹ هزار مورد صنایع غیرداری تولید کرده اند؛ ۳۵۵ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی بوده که از ۲۴ هکتار بهره‌برداری گیاهان دارویی داشته ایم و میزان کل تولیدات این گیاهان ۱۳۷ تن بوده است. 

ابراهیمی تصریح کرد: در استان خشکسالی‌های متوالی وجود دارد و با وجود اینکه پارسال سربیشه، زیرکوه و درمیان طبیعت بهتری داشتند ولی در کل فقر مراتع داریم و باید به سمت بهگزینی رفته و در کنار آن صنایع دستی، گیاهان دارویی و بوم گردی را با بازنگری با ذائقه مصرف کننده گسترش دهیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار کرد: در بحث زیرساخت‌های راه ۶ دستگاه گریده وارد استان کردیم.

او گفت: عشایر می‌توانند مسائل و مشکلات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۴۸۴۳۳۳ و شماره‌های ۳۲۰۲۴۲۰۶ و ۳۲۰۲۴۲۰۸ اعلام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.