معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۵ هزار تن وش پنبه از مزارع منطقه مغان برداشت شود.

غفور آقایی گفت: کشت پنبه در منطقه مغان از اواخر فروردین ماه آغاز شده بود ولی کشت گسترده این محصول پس از برداشت محصول دانه روغنی کلزا و سیر از مزارع شمال استان در خرداد ماه انجام شد و بر اساس روال هر ساله، برداشت این محصول در اواخر مهر ماه آغاز می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: شواهد نشان می‌دهد که سطح زیر کشت پنبه در استان اردبیل به علت قیمت پایین وش پنبه و هزینه بر بودن تولید این محصول، به حدود ۵۰ درصد سطح زیر کشت سه سال پیش کاهش کرده است.
به گفته او، امسال ارقام "مای" و "لیدر" محصول پنبه کشت شده و بذر مورد نیاز کشاورزان نیز توسط اداره جهاد کشاورزی و تعاون روستایی تامین شده است.
آقایی گفت: منطقه مغان استعداد ویژه‌ای در بخش کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی دارد و کشت پنبه به عنوان یکی از محصولات مهم و مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی که در سال‌های اخیر در این منطقه دوباره رونق گرفته بود، طی سه سال گذشته دچار چالش شده و به مرور کاهش پیدا کرده است.
او با اشاره به افزایش عملکرد مزارع پنبه مغان از میانگین چهار تن در هر هکتار به پنج تا ۶.۵ تن در هر هکتار افزود: پارسال ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شمال استان اردبیل به کشت پنبه اختصاص یافته بود که از این اراضی بالغ بر ۴۸ هزار تن وش پنبه، ۱۲ هزار تن پنبه محلوج و ۱۸ هزار تن تخم پنبه استحصال شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل علت کاهش سطح زیر کشت پنبه در استان به حدود نصف میزان سطح کشت سه سال پیش را تاخیر در پرداخت مبلغ پنبه خریداری شده سه سال اخیر، پایین بودن نرخ خرید و نیز مقرون به صرفه نبودن تولید این محصول نسبت به سایر فعالیت کشاورزی ذکر کرد.
او ارزش ریالی وش پنبه تولیدی استان اردبیل بر حسب قیمت تضمینی ۴۵۰ هزار ریال به ازای یک کیلوگرم محصول را حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: همه ساله خرید پنبه به صورت توافقی و توسط کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی و تاجران این محصول انجام می‌شود.
آقایی با انتقاد از واردات بی رویه پنبه از خارج این مساله را موجب پایین ماندن قیمت پنبه تولید داخل و در نتیجه کاهش ۶ هزار هکتاری سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی جاری ذکر کرد و گفت: زراعت پنبه در منطقه مغان به صورت مکانیزه کشت شده و مراحل داشت و برداشت محصول نیز به صورت نیمه مکانیزه یعنی ترکیبی از عملیات مکانیزه و دستی انجام می‌شود.
او با اشاره به فعالیت ۱۲ واحد کارخانه پنبه پاک کنی در استان اردبیل بیان کرد: در راستای حمایت از کشاورزان پنبه کار، در جلسه مشترک پنبه‌کاران، کارخانه‌داران، خریداران و مسئولان محلی سه شهرستان پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز قیمت هر کیلوگرم پنبه سفید بدون خار و خاشاک ۴۵۰ هزار ریال تعیین شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از فعالیت یک هزار و ۱۰۰ نفر از بهره‌بردارن کشاورزی استان در امر کشت و زرع پنبه در استان اردبیل خبر داد و افزود: در زمان برداشت محصول، در هر یک هکتار مزرعه پنبه، ۴۰ نفر به عنوان کارگر روزمزد فعالیت می‌کنند.
او پایین بودن درصد برداشت مکانیزه به علت کمبود کمباین وش چین را مهمترین چالش کشت این محصول مهم برشمرد و اظهار کرد: برداشت دستی محصول پنبه زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و کیفیت وش برداشت شده با کمباین نیز بسیار بیشتر از برداشت سنتی و دستی است.
آقایی افزود: پنبه به عنوان یک گیاه صنعتی که طلای سفید هم نامیده شده، در طیف وسیعی از بخش‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این محصول به علت ایجاد پنج شغل جانبی به ازای هر یک شغل در بخش کشت، دارای اهمیت فراوانی در بخش اشتغال و اقتصاد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار