مدیرکل سازمان انتقال خون استان سیستان وبلوچستان گفت: آمارها نشان می‌دهد که کمتر از یک درصد واجدین شرایط برای اهدا خون در استان در امر اهدای خون مشارکت می‌کنند .

 ابوالحسن صفدری مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان  بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ در کل استان ۷۰ هزار مراجعه برای اهدای خون داشتیم که از این میزان ۵۵ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند؛ ولی نیاز خونی استان در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۰ هزار واحد بوده است که اداره کل انتقال خون استان با همکاری سازمان انتقال خون ایران و شبکه ملی خون‌رسانی که از ابتکارات مدیرعامل انتقال خون ایران، جناب آقای دکتر جمالی است. موفق شده میزان کمبود واحدهای خونی را با واردات سایر استان‌ها تأمین کند.
 
 وی افزود: مردم استان به صبوری و مهربانی معروف هستند و این انتظار وجود دارد که همت کنند و به بیماران نیازمند خون که در این استان زندگی می‌کنند، توجه کنند.
 
 تنها یک درصد از واجدین شرایط در امر اهدای خون مشارکت می‌کنند
 مدیرکل سازمان انتقال خون استان تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که کمتر از یک درصد واجدین شرایط برای اهدا خون در استان در امر اهدای خون مشارکت می‌کنند و اگر این میزان به حدود ۱۵ درصد برسد نیاز خونی استان برطرف می‌شود.
 
 وی ادامه داد: در ۶ منطقه جغرافیایی استان مرکز و پایگاه انتقال خون ثابت و در بسیاری از نقاط دیگر با پایگاه‌ها سیاری پوشش داده می‌شود؛ اگر مشارکت مردم برای اهدای خون بالا رود؛ مشکل تأمین خون استان حل می‌شود و واردات از سایر استان‌ها نیاز نخواهد بود.
 
 نیاز خونی بیماران تالاسمی از واردات خون از استان‌های دیگر تأمین می‌شود
 صفدری تشریح کرد: سازمان انتقال خون استان علی‌رغم همه محدودیت‌ها در تأمین اهدای خون بسیار موفق عمل کرده است و با فراهم‌کردن نیاز خونی بیماران تالاسمی هم با واردات خون و دعوت از اهداکنندگان نگذاشته که نگرانی برای این بیماران در استان ایجاد شود.
 
 زهرا قلجائی رئیس انجمن تالاسمی سیستان و بلوچستان در خصوص خبری که خون برای بیماران بلوچستان وجود ندارد واکنش نشان داد و بیان کرد: این خبر کذب است ما در گروه‌های خونی کمبود داریم؛ اما به آن شکل که رسانه‌های معاند گفتند وجود ندارد.
 
 کمبود خون برای بیماران تالاسمی کذب است
 وی افزود: اکنون ما در برخی ایام خاص کمبود داریم؛ ولی سازمان انتقال خون استان پیگیر این کمبود گروه‌های خونی هستند؛ در حال حاضر در بعضی گروه‌های خونی کمبود داریم؛ ولی آن گونه که گروه‌های معاندین بیان می‌کنند در بلوچستان جان بیماران در خطر است کذب است؛ خوشبختانه در حال حاضر بااطلاع رسانی که صورت‌گرفته بود مردم برای اهدای خون اقدام کردند.
 
رئیس انجمن تالاسمی استان تصریح کرد: با بیان اینکه مشکل اساسی در استان عدم پیشگیری از بیماری تالاسمی است؛ به خانواده‌ها و زوج‌های جوان اطلاع‌رسانی و آگاهی داده نمی‌شود که آزمایش پی ان دی بدهند تا فرزندان دچار مشکلات تالاسمی نشوند.
 
اغلب خانواده‌ها در جنوب استان  برای جلوگیری از بیماری تالاسمی آزمایش پی ان دی نمی‌دهند
قلجائی اظهار کرد: متأسفانه در استان خانواده‌های تالاسمی و غیر تالاسمی هیچ همکاری در این زمینه ندارند؛ در استان‌های دیگر از سن ۱۸ سال دیگر بیمار تالاسمی نداریم؛ ولی در سیستان و بلوچستان در هر مرکز درمانی در استان سالی ۶۰ نفر تولد جدید داریم که سالانه به آمار بیماران تالاسمی اضافه می‌شود.
 
 رئیس انجمن تالاسمی استان خاطرنشان کرد: این افزایش آمار بیماران تالاسمی به دلیل عدم آگاهی خانواده‌ها است که آزمایش‌ها پی ان دی را انجام نمی‌دهند و باعث متولد شدن یک بیمار تالاسمی و ایجاد مشکلات نیز برای خود می‌شوند.
  
قلجائی در پایان گفت: هر بیمار بزرگسال به دو واحد خون نیاز دارد و اگر در روزی ۷۰ بیمار تالاسمی در زاهدان داشته باشیم که از این تعداد ۲۰ بیمار کودک و ۵۰ بیمار باقی‌مانده بزرگسال باشند در طول یک روز به ۱۰۰ واحد خون تنها  برای افراد بزرگسال در شهرستان زاهدان نیاز دارد و این آمار بسیار زیادی است؛ متاسفانه در شهرستان زاهدان ۸۵۰ بیمار تالاسمی وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار