رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشت پاییزه گندم در مزارع آذربایجان غربی آغاز شد و تا تا ۱۵ آبان ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آغاز کشت پاییزه در استان گفت: بهترین زمان کشت برای گندم آبی ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان و برای گندم دیم از اوایل مهر تا ۳۰ مهر، قبل از وقوع بارندگی‌های پاییزه است.

خسرو شهبازی  افزود: برنامه ابلاغی برای کشت گندم آبی در سال زراعی جاری در حدود ۱۰۰ هزار هکتار و برای گندم دیم ۳۰۰ هزار هکتار است.

وی گفت: در راستای اصلاح الگوی کشت، بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از مزارع دیم در قالب طرح جهش تولید در دیم زار‌ها کشت می‌شود که در این طرح مراحل کشت تا برداشت محصول زیر نظر کارشناسان جهادکشاورزی خواهد بود و علاوه بر یارانه بیمه محصول، کود یارانه‌ای هم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول افزود: مهمترین عوامل در دستیابی به عملکرد مطلوب، استفاده از بذر اصلاح شده، رعایت تاریخ کشت، تراکم مناسب و تناوب زراعی، اجرای کشاورزی حفاظتی و تغذیه مناسب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: بذر یکی از نهاده‌های مهم برای تولید پایدار محسوب شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بذور اصلاح شده نقش مهمی در افزایش تولید محصولات کشاورزی دارند و در مجموع امسال ۲۷ هزار تن بذر گندم و جوگواهی شده در استان تولید شده است. 

وی با اشاره به اینکه کشت مستقیم یک روش نوین در کشت گندم و یک کشت حفاظتی محسوب می‌شود گفت: در این نوع کشت با حذف عملیات خاک ورزی یا شخم زنی در زمین کشاورزی انجام و میزان دست‌کاری در خاک به حداقل می‌رسد و محصول جدید در بقایای محصول قبلی کشت شود.

شهبازی افزود: حفظ رطوبت خاک، جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای دیگر کشت مستقیم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال بیش از ۲۷۰ دستگاه ادوات کشاورزی جدید برای کشت مستقیم تدراک دیده شده است.

علاوه بر گندم آبی و دیم، گیاهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی، کلزا، نخود پاییزه و جو آبی و دیم محصولاتی هستند که در استان به صورت پاییزه کشت می‌شوند.

پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش در ۳۹۰ هزار هکتار از اراضی استان گندم آبی و دیم کشت شود.

گزارش دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.