معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی گلستان تعداد جمعیت سالمندان استان بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت را ۲۰۴ هزار نفر معادل ۱۰.۲ درصد جمعیت حدود ۲ میلیون نفری استان اعلام کرد و گفت: این عدد در مقایسه با بیش از ۱۹۸ هزار نفر سال گذشته افزایش یافته است.

فاطمه فتحی بیشترین جمعیت سالمندی در گلستان را مربوط به بندرگز و کردکوی و کمترین جمعیت سالمندی را مربوط به مراوه‌تپه و گنبدکاووس دانست و گفت: هم اینک حدود ۹ هزار نفر از سالمندان استان زیرپوشش بهزیستی هستند.

به گفته وی، ارائه خدمات توانپزشکی شامل فیزیوتراپی، گفتار درمانی، کار درمانی، شنوایی سنجی، وسایل توانبخشی شامل عصا، واکر، ویلچر، تخت و تشک مواج، وسایل بهداشتی شامل پوشینه و پانسمان و پرداخت مستمری و حق پرستاری از جمله خدمات سازمان به سالمندان نیازمند و دارای پرونده در سازمان بهزیستی به‌حساب می‌آید.

وی افزود: ۲ مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان در شهر گرگان و یک مرکز شبانه‌روزی در گنبدکاووس با ظرفیت ۲۴۰ نفر در حال خدمت‌سانی به گروه هدف هستند و همچنین ۱۳ مرکز روزانه نگهداری سالمندان هم با ظرفیت ۶۷۰ نفر در استان به افراد بالای ۶۰ سال خدمت رسانی می‌کنند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی گلستان گفت: در همه شهرستان‌های استان به‌جز گالیکش و بندرگز مراکز روزانه سالمندان فعالیت دارد و خدمات درمانی، توانپزشکی و توانبخشی را به گروه هدف ارانه می‌دهد و در کنار آن ۶ بنیاد فرزانگان به عنوان موسساتی غیرانتفاعی با هدف توانمندسازی سالمندان و تکریم آنان و افزایش آگاهی جامعه نسبت به توانایی‌های این قشر و غنی‌سازی اوقات فراغت در گرگان، علی‌آبادکتول، بندرگز و مینودشت فعال است.

فتحی بیان کرد: با وجود اینکه سالمندی و پیری به دلیل ماهیت فیزیولوژیک و پیش‌رونده باعث کاهش عملکرد اجتماعی، شناختی و جسمی افراد می‌شود، اما با چاره اندیشی و اقدامات پیشگیرانه می‌توان محدودیت‌های آن را به تعویق انداخت.

وی افزود: آموزش‌هایی با رویکر پیشگیری از سکته مغزی، قلبی، پوکی استخوان، آرتروز، سقوط و افتادن، آلزایمر و دیابت برای سالمندان توسط موسسات و مراکز غیر دولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی در حال برگزاری است.

فتحی بیان کرد: بهزیستی با اجرای طرح پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی در همه شهرستان‌های گلستان در حال ارائه آموزش به چهار هزار و ۲۰۰ سالمند بالای ۶۰ سال است.

وی با اشاره به اینکه گلستان یکی از استان‌های با کمترین مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان در کشور است، گفت: مردم این استان به دلیل باور‌های فرهنگی برجای مانده از گذشتگان همواره احترام زیادی برای بزرگ‌تر‌ها در محیط خانواده قائل هستند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی گلستان افزود: از مجموع ۲۰۴ هزار سالمند گلستان فقط حدود ۹ هزار نفر از آنان در بهزیستی پرونده دارند و خیلی از خانواده‌ها با گرفتن پرستار یا همکاری فرزندان مسوولیت نگهداری از پدران و مادران سالمند خود را برعهده می‌گیرند.

فتحی ادامه داد: بیشترین تکریم به سالمندان در گلستان مربوط به مناطق روستایی است و در مناطق شهری هم فرزندانی که توان نگهداری از پدران و مادران خود را به دلیل مشغله کاری ندارند در موارد محدود مسوولیت نهگداری از آنان را به مراکز شبانه‌روزی می‌سپارند.

وی یادآور شد: در بندرگز و گالیکش هم به دلیل نبود تقاضا، هیچ مرکزی برای نگهداری سالمندان در مراکز روزانه و شبانه روزی وجود ندارد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: سالمندان ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.