عضو شورای شهر و رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیش از ۶۰ درصد مدارس به لحاظ ایمنی مورد بررسی قرار گرفته اند.

چندی پیش در فضای مجازی اخباری منتشر شد مبنی بر این که تنها ۳ مدرسه در کشور تاییدیه  آتش نشانی را دارند. در همین راستا خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر این موضوع از خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و مهدی بابایی عضو شورای شهر و رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران شد.

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ مدرسه داریم که از این تعداد ۴۰۰ مدرسه تکراری هستند؛ به طور کلی ۲۴۰۰ مدرسه داریم که ارزیابی آن ها زیر نظر یک گروه محقق دانشگاهی انجام می شود. با هماهنگی آموزش و پرورش ارزیابی این مدارس از اواخر سال گذشته شروع شده است و امیدواریم تا پایان پاییز سال جاری به پایان برسد.

وی با بیان این که حدود هزار و ۳۰۰ مدرسه ارزیابی شده‌اند؛ ادامه داد: برای مدارس پرسشنامه‌هایی را تعیین کرده‌ایم که پرسشنامه مشترک ۶۰۰ سوال (موضوع) درباره ۲۲ فضای داخلی و پیرامونی همچون نمازخانه، کارگاه و آزمایشگاه را مورد بازرسی قرار می‌دهد. 

او با بیان این که شهرداری تهران نرم افزاری دارد که به صورت آنلاین و حین بازرسی موارد ناایمن در آن ثبت می‌شود؛ افزود: وظیفه شناسایی مدارس نا ایمن بر عهده شهرداری است؛ اما مسئله رفع این مشکل بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و این وزارتخانه متعهد شده است تا مشکلات را رفع کند.

نصیری با بیان این که قرار شده است سازمان نوسازی مدارس بخشی از هزینه‌های نوسازی را به بحث رفع خطر و ایمن سازی اختصاص بدهد؛ افزود: باید هم به صورت تفکیکی با کمک ظرفیت‌های محلی و انجمن اولیاء و مربیان و هم ظرفیت‌های مردمی این مسائل رفع شوند. ما هم در شهرداری در ستاد مدیریت بحران شهر تهران در یک مصوبه تعیین کردیم که شهرداری تهران هم بودجه‌هایی را که به آموزش اختصاص می دهد با اولویت مسئله ایمنی باشد.

مهدی بابایی، عضو شورای شهر و رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان این که بیش از ۶۰ درصد مدارس مورد بررسی قرار گرفته اند؛ گفت: مدارسی که ناایمن هستند به کادر آن‌ها اطلاع داده ایم.

وی افزود: در همین راستا قرار شده است جلساتی برگزار شوند تا این مشکل رفع شود.

در راستای همین موضوع و مواردی که مطرح شد هم خان‌محمدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس اعلام رئیس سازمان آتش‌نشانی، فقط ۴ درصد ساختمان‌های پایتخت تاییدیه ایمنی دارند. بر اساس گزارش‌ها، ارتقای وضعیت ایمنی از منظر آتش نشانی بیشتر به وجوه تاسیساتی و تجهیزات مورد نیاز در مدارس بر می‌گردد . همچنین مدارس و فضاهای آموزشی نیز می‌توانند از حیث این موضوع به دو دسته طبقه بندی شوند. ابتدا مدارس جدید الاحداث و نوسازی و یا ساخته شده در دهه های اخیر که معمولا با ضوابط و مقررات ملی ساختمان طراحی و ساخته می شوند. دسته دیگر مدارس موجود است که برای تامین ایمنی آن‌ها باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با مدارس دولتی ساخته شده در سه دهه اخیر ایمنی سازه‌ای مورد تایید است و موارد مرتبط با سیستم برق و سیم کشی و غیره به دلیل شرایط نگهداری متفاوت ممکن است دارای شرایط ناایمن باشد و چنانچه به ادارات کل نوسازی ارجاع داده شود، موارد خطرزا رفع خواهند شد. با هدف ارتقای وضعیت ایمنی فضاهای آموزشی نظام نامه و دستورالعمل ایمنی فضاهای آموزشی و تربیتی در چارچوب مقررات ملی ساختمان تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده است. برای بررسی ایمنی و آتش نشانی در مدارس بررسی مصداقی هر مدرسه و تعیین برنامه خاص تامین ایمنی آن ضرورت دارد؛ این در حالی است که نامه های متعدد با متن ثابت و فرمت واحد به تمام مدارس ارسال شده اند که گاها در تمام مدارس موضوعیت ندارد.

گفتنی است که اعتبارات تعمیرات در استان‌ها بسیار محدود است. جهت انجام تعمیرات و بهسازی در مدارس دولتی اعتباری حدودا صد همت مورد نیاز است که پیگیری های لازم جهت تامین اعتبار  انجام شده است.

 خرید تجهیزات نوین آموزشی در سال مالی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بیش از ۳ هزار قلم انواع تجهیرات نوین صرفا از منابع ملی برای هوشمندسازی مدارس از جمله ویدئو پرژکتور و برد هوشمند تعاملی تأمین و توزیع شده است. همچنین در مدارس نوساز نیز حداقل یک کلاس درس به تجهیزات نوین و هوشمند مجهز شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار