تابستان امسال و گرمای طاقت فرسایش بالاخره تمام شد و مهرماه از راه رسید و به نظر می رسد قطعی برق در کرمان پایان یافته باشد.

طی روزهای تایستان قطعی برق در کرمان داستان ادامه داری بود و خاموشی‌های طول روز اگر چه در چهره شهر چندان نمایان نمی‌شد، اما تاثیرات منفی خود را  بر زندگی و کسب و کار و حتی روانِ مردم می‌گذاشت.

پیاده راه رفتن در برخی از محلات شهر واقعاً جرأت می خواست، به ویژه برای کسانی که کسب و کارشان به تاریکی گره خورده باشد.

امنیت برای زندگی مردم گاهی از نان شب واجب‌تر و مهم‌تر است، معضلی که گریبان گیر مردم شهر شده و در بسیاری از محله‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها تاریکی حاکم است، موضوعی که می‌تواند امنیت مردم را به مخاطره بیندازد.

بعد از خاموشی‌ها در تابستان گرم و طاقت فرسا  در پارک‌های شهر آن هم در فصلی که مردم لازم بود کودکان خود را برای تفریح و بازی کردن به پارک ببرند، گاهی از این نعمت محروم می‌شدند و آن هم به دلیل قطعی برق و نبود روشنایی پارک‌ها بود، اکنون بحث تاریکی در برخی از محله‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های سطح شهر است که به نوعی می‌توان گفت امنیت را از مردم ربوده بود.

خاموشی‌ها دامن گیر تیر‌های چراغ برق معابر و خیابان‌ها شده بود، به طوری که شب‌ها در برخی محلات امکان تردد وجود نداشت و به نوعی بحث امنیت مطرح می‌شود، چراکه از جمله مؤلفه‌های مؤثر در ایجاد امنیت، تامین نور کافی معابر و خیابان‌هاست.


از دردسر‌های گیر افتادن در آسانسور‌ها و ماندن پشت درب پارکینگ‌ها بگیرید تا هرج و مرج در تردد خودرو‌ها مخصوصا شب‌ها که این قطعی‌ها حتی چراغ قرمز‌ها را از کار می‌اندازد.

از سالن‌های جلسات تاریک و سیسم‌های صوتی قطع و گپ و گفت‌های کاری ناتمام تا باشگاه‌ها و دانشگاه‌های تاریک از دو سه ساعت بی‌خیال زندگی شدن تا دوباره چشم‌ها به جمال برق روشن شدن خلاصه که این روز‌ها هیچکس در کرمان دل خوشی از این قطعی‌ها ندارد و تقریبا می‌شود گفت کارد به استخوان مردم رسیده است.

جالب اینکه گاهی بعدازظهر‌ها درست در اوج رفت و آمد‌ها و فعالیت مردم و کسبه، شهر طوری در خاموشی فرو می‌رود که گویی هنوز برق اختراع نشده است.

همه چیز در دلِ این تاریکی به طرز عجیب و تلخی تماشایی است

کرکره مغازه‌ها بالا، اما چراغ‌ها خاموش و مغازه دار‌ها در پیاده رو‌ها سرگردان؛ کودکی تنها در خانه و هراسان از تاریکی؛ مادری دلنگران از رسیدن فرزندش به خانه؛ لباس‌ها زیر چرخ خیاطی نصفه نیمه؛ ماشین‌های ریش تراشی که بناگاه در آرایشگاه‌ها خاموش می‌شود

کرکره‌ها تا نیمه بالا و برقی که نیست، زنی سالخورده و بیمار در خانه چشم به راه مَردش تا اورا به دکتر ببرد، اما مرد با چشمانی کم سو، در تاریکی شهر مسیر را گم کرده است.

نوزادی در تشت حمامِ تاریک و آب و برقی که همراه می‌روند و مادر کلافه، اینترنت‌ها مختل، اقلام خوراکی که فاسد شده اند و بیرون ریخته می‌شوند.
 
سارقین فرصت طلبی که حاصل دسترنج مردم را در چشم برهم زدنی به یغما می‌برند، کلاس‌های درس در ظلمت و تاریکی؛ رانندگان در اضطراب و استرس تصادف، لوازم برقی آسیب دیده و عدم توانِ مالی مردم برای خرید یا حتی تعمیر آنها، اختلال در ارائه خدمات بانک‌ها و ادارات و کلافگی ارباب رجوع ها؛ اختلال در مراکز بهداشتی و درمانی، و حتی قطعی برق در خودِ ادارات برق و کلافگی کارمندانشان، تنها بخشی از مشکلات به وجود آمده به دلیل قطعی مکرر برق در این روز‌های پاییزی است که از تابستان امسال برایمان بجا مانده و هنوز تمامی ندارد.

 مسئولان استان بایستی برای رفع هرچه زودتر این معضل چاره اندیشی کنند و شهر را از این وضعیت نجات دهند یا حداقل فکری به حال ساعت‌های مناسب این خاموشی‌ها کنند تا کمتر منجر به نارضایتی مردم و اختلال در زندگی آنها شود.

طبق صحبت های مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان روز شنبه هفتم مهرماه شبکه برق کرمان به حالت عادی بر گردد.

حمید رضا حبیبی دلیل خاموشی‌های مکرر و طولانی در کرمان با وجود خنک شدن هوا و کاهش مصرف برق را، از مدار خارج شدن نیروگاه‌های برق‌آبی کشور از نیمۀ شهریورماه و نیز توقف فعالیت برخی نیروگاه‌های حرارتی به‌دلیل تعمیرات بیان کرد و گفت: هرچند مصرف برق به اندازۀ تابستان نیست، اما به‌دلیل این‌که کاهش تولید فرکانس شبکه به محدودۀ غیرمجاز وارد می‌شود، مرکز دیسپاچینگ و کنترل شبکه برای مدیریت فرکانس از حذف و کنترل بار استفاده می‌کند.

وی با بیان این‌که شرایط خاموشی‌ها در کل کشور یکسان است و فقط برای کرمان نیست، وعده داد که طی ۲ روز آینده وضعیت شبکۀ برق به حالت عادی برمی‌گردد.

حبیبی درباره‌ی دلیل خاموشی‌ها در کرمان افزود: نیروگاه‌های برق‌آبی کشور که ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید داشتند به‌مرور تا نیمۀ شهریور از مدار خارج شدند و این در حالی است که وجود این نیروگاه‌ها عامل مهمی در کنترل میزان فرکانس برق هستند.

وی گفت: برخی از نیروگاه‌های حرارتی نیز که در تابستان با تمام ظرفیت کار می‌کردند به دلیل تعمیرات از مدار خارج شدند.

حبیبی خاطرنشان کرد: طی سه روز گذشته مجدد با گرمای هوا مواجه شدیم، اگرچه مصرف برق به اندازۀ تابستان نیست، اما به دلایلی که ذکر شد و کاهش تولید فرکانس شبکه به محدودۀ غیرمجاز وارد می‌شود، مرکز دیسپاچینگ و کنترل شبکه برای مدیریت فرکانس از حذف و کنترل بار استفاده می‌کند که باعث خاموش و قطعی برق می‌شود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای کرمان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها طی روزهای  آینده آخرین روز‌هایی است که قطعی برق داشته باشیم و وضعیت شبکه‌ی برق به حالت عادی بر می‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت تولید برق در استان چرا کرمان درگیر این میزان خاموشی است و آیا دیگر استان‌ها نیز همین خاموشی را دارند، گفت شرایط خاموشی‌ها در کل کشور یکسان است و فقط برای کرمان نیست، تلاش می‌شود وضعیت شبکۀ برق با حفظ مساوات برای تمام نقاط مدیریت شود.

حبیبی گفت: البته ممکن است برخی اوقات خاموشی‌ها مربوط به مشکلات پیش‌بینی نشده برای شبکه مثل خرابی ترانسفورماتور یا خطوط داخل شبکه اتفاق بیافتد.

وی درخصوص تامین برق در زمستان نیز عنوان کرد: تامین برق در زمستان منوط به تامین گاز نیروگاه‌ها است که در این مورد تامین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان افزود: مردم می‌توانند با مدیریت مصرف مانند خاموشی لامپ‌های اضافه یا استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار، از ناترازی برق جلوگیری کنند تا پاییز و زمستان به لحاظ تامین برق مشکلی نداشته باشیم.

حبیبی گفت: تمامی نیروگاه‌های برق در استان کرمان در حال تولید و در مدار هستند، البته در ساعات مختلف به دلیل تفاوت بین تولید و مصرف ممکن است نوساناتی هم وجود داشته باشد

سلیمانی مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان نیز گفت: در مرداد ماه امسال ۱۲ درصد رشد انرژی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم که فشار زیادی بر شبکه وارد کرد.

 به طوری که سال گذشته ۸۷۰ مگاوات پیک (اوج) بار مصرفی برق در حوزه شمال استان بود، اما این عدد اکنون به ۹۲۰ مگاوات رسیده است.

وی افزود: امسال گنبد حرارتی داشتیم و افزایش دما باعث ایجاد مشکل در منابع برق آبی شد و نیروگاه‌های برق آبی را نیز از اواسط مردادماه از دست داده ایم.


محمد جواد ۳۷ ساله یکی از ساکنان خیابان جهاد می‌گوید: فصل پاییز که هوا زود تاریک می‌شود دیگر جرأت قدم زدن در بسیاری از خیابان‌ها و کوچه‌های شهر را نداری، تاریکی و خاموش بودن تیر‌های چراغ برق وحشتی را در دل انسان ایجاد می‌کند.

شاید به محض تاریک شدن هوا تیر‌های چراغ برق روشن باشند، اما می‌توان گفت یکی در میان روشن هستند، البته در خیابان تا زمانی‌که مغازه‌ها باز هستند مشکلی برای تردد نیست، همین که از ساعت ۸ شب به بعد شهر خلوت می‌شود، اگر سوار ماشین نباشی تنهایی برای عابران پیاده ترسناک است.

فریبا یکی دیگر از ساکنان خیابان ۲۰ متری بهار می‌گوید: یک شب که مجبور بودم پیاده مسیری را تا خانه طی کنم، از چند کوچه و خیابان می‌گذشتم، یعنی شهر در تاریکی محض بود، به جز ماشین، رهگذری در آن مسیر نبود البته چند نفر سر یک کوچه که تاریک هم بود با هم جر و بحث می‌کردند، ترسیدم و مجبور شدم از کنار خیابان به راهم ادامه دهم.

 در شهر مخصوصاً شب هنگام که همه جا تعطیل می‌شود، امنیت هم گاهی همانند سکوتی که شهر را فرا می‌گیرد در سکوت فرو می‌رود، حداقل انتظار این است که کوچه‌های منتهی به خیابان‌ها از نور کافی برخوردار باشند، نه اینکه به خاطر تاریکی حتی برای کار واجب جرأت بیرون آمدن از خانه را نداشته باشی، مخصوصاً پیاده هم باشی.

حبیب الله یکی از ساکنان خیابان حکیم می‌گوید: چند هفته گذشته ساعت حوالی ۹ شب بود که مسیر مغازه تا خانه را پیاده می‌رفتم، در یکی از کوچه‌های شهر که پیچ در پیچ هم بود تنها یک تیر چراغ برق روشن بود، موتورسواران هم که از تاریکی کوچه سوءاستفاده می‌کنند و امنیت را گاهی از مردم می‌گیرند.

اگر قطعی برق بخصوص در فصل پاییز که هوا خنک است نباشد حداقل افراد پیاده احساس ناامنی نمی‌کنند، تاریکی امنیت را از مردم می‌گیرد، زن و مرد هم فرقی ندارد، البته عده‌ای از تاریکی سوءاستفاده می‌کنند، البته وضعیت بعضی از بلوار‌ها و خیابان‌های شهر هم بهتر از کوچه‌ها نیست

مرتضی که در یکی از کوچه‌های منتهی به بازار زندگی می‌کند می‌گوید: گاهی بچه‌هایم که از سرکار به خانه می‌آیند مجبورند از نور چراغ قوه گوشی خود استفاده کنند یا حتی یک بار ماشینی هم به دلیل تاریک بودن در گودالی که در یکی از کوچه‌های اطراف بود گیر افتاد.

سامانه برق من و شماره تلفن ۱۲۱ مهم‌ترین راه ارتباطی مردم 

با خاموشی هر تیر چراغ برق یا سرقت شبکه روشنایی، تلفن‌های شرکت توزیع برق به‌عنوان متولی اصلی روشنایی معابر، به صدا درآمده و فریاد اعتراض مردم بلند می‌شود، اما گاهی این مشکل نه‌تن‌ها حل نمی‌شود که بر تعداد شکایات مردمی نیز افزوده می‌شود.

سامانه برق من و شماره تلفن ۱۲۱ به عنوان مهم‌ترین راه‌های ارتباطی مردم با شرکت توزیع برق معرفی شده‌اند.


رسیدگی به ۲۰ هزار درخواست مردمی در سامانه برق من ادامه دارد

مدیر توزیع برق شهرستان کرمان در پاسخ به سوال بر معطل ماندن درخواست‌های مردمی در سامانه برق من نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: درخواست‌های مردمی به‌طور عمده از طریق اپلیکیشن برق من و شماره تلفن ۱۲۱ به دست ما می‌رسد و بخشی از درخواست‌ها نیز با مراجعه حضوری شهروندان در دبیرخانه ثبت می‌شود که به ترتیب اولویت رسیدگی و پیگیری می‌شوند.

مدیر توزیع برق شهرستان کرمان با اشاره به اینکه ۲۰ هزار رکورد درخواست مردمی از سال پیش در سامانه وجود دارد که در حال بررسی آنها هستیم، تصریح کرد: از بهمن سال گذشته به‌صورت جهادی برای پاسخ به مطالبات مردمی گام برداشته‌ایم، ضمن آنکه روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ مورد درخواست نیز به آنها اضافه می‌شود و همین موضوع رسیدگی به مطالبات را زمان‌بر می‌کند.

وی تأکید کرد: بازدید‌های شبانه مدیران برق برای بررسی وضعیت روشنایی معابر به‌طور متناوب ادامه دارد و امیدواریم با تسریع در رفع مشکلات مردم، بتوانیم مدت زمان پاسخ به مطالبات مردمی را به دو تا سه روز کاهش دهیم.

 با توجه به اهتمامی که شرکت توزیع برق شهرستان کرمان برای پایان دادن به معضل تاریکی این شهر دارد، به‌زودی شاهد رفع این دغدغه شهروندان کرمانی باشیم تا بدون هیچ ترس و نگرانی شب‌ها از خانه بیرون بیایند و شب‌های کرمان زنده شود.

گزارش از: فریناز حسین جانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار