هشتمین جشنواره ملی پسته رفسنجان با حضور معاون باغبانی وزارت کشاورزی کار خود را شروع کرد.

هشتمین جشنواره ملی پسته رفسنجان با حضور معاون باغبانی وزارت کشاورزی در مجموعه فرهنگی و ورزشی آگاه کار خود را شروع کرد.

در این آئین برومندی، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ستاد عالی پسته در سطح ملی در وزارتخانه تشکیل شده  است و مسائل و مشکلات کشاورزان در آن ستاد مطرح و پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در وزارت جهاد کشاورزی با همراهی کشاورزان و بهره‌برداران باید پایداری در تولید و سلامت در غذا را دنبال کنیم، افزود: ایران، کشور خشک و نیمه‌خشک است و کشاورزان تلاش‌های فراوانی می‌کنند تا محصولات را در این شرایط تولید کنند.

برومندی ادامه داد: در تولید مازاد بر مصرف، سالانه حدود ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی محصولات کشاورزی داریم که ۳ میلیارد دلار آن مربوط به زیربخش‌های باغبانی کشور است.

وی بیان کرد: ۲۶ میلیون تن انواع محصولات تولید می‌کنیم و از درآمد ۳ میلیارد دلاری قریب به یک میلیارد دلار مربوط به پسته است و از این‌جهت محصول پسته حائز اهمیت است.

برومندی تصریح کرد: رفسنجان خاستگاه و پایتخت پسته جهان است و بایستی به این حوزه اهتمام ویژه داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ما در کشور ۸۵ درصد کشاورزانمان زیر ۳ یا  ۴ هکتار زمین دارند که مشکلات فراوانی در تکمیل زنجیره ارزش ایجاد می‌کند، افزود: برای اینکه بتوانیم تولید خوبی داشته باشیم باید از باغداری معیشتی عبور و وارد یک باغداری مدرن شویم و تولید را تجاری کنیم و دنیا نیز به همین سمت هم در تولید هم در مصرف رفته است.

وی با اشاره به اینکه ما باید بستر‌های تولیدمان شناسنامه داشته باشد، تصریح کرد: زمانی که تصمیم گرفتیم بازار چین را برای مرکبات ایران باز کنیم، باغ ما را بازدید و برگ درخت ما و محصول ما را آزمایش کردند و این اقدامات منجر به صدور گواهی شده که ما می‌توانیم از امسال به چین مرکبات صادر کنیم.

برومندی، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی

این مقام مسئول بیان کرد: در شرایطی که دنیا قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای سلامت غذا دارد، ایران به ۲۰۰ کشور دنیا محصول صادر می‌کند.

وی توضیح داد: در مصرف کود، ایران جزو کشور‌های کم‌مصرف است و متوسط مصرف سموم ما کمتر از یک کیلو در هکتار است.

برومندی بیان کرد: در چند سال اخیر وزارتخانه تلاش کرده بسیاری از سموم پرخطر را از سبد سم کشور خارج کند؛ اگرچه ایرادات و دغدغه‌های موجود را بادقت مورد تحلیل و بررسی قرار داده و این مسائل و مشکلات را حل می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در بحث بازگشت ارز، کسی که با این مشکلات پسته تولید می‌کند با کسی که فولاد تولید می‌کند، نباید یکی باشد.

وی متذکر شد: ۵۰۰ هزار هکتار از باغات کشور دارای شناسنامه باغ شده است و این طرح تا شناسنامه دار شدن تمامی باغات ادامه دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، نفوذ دانش در باغبانی را اصل مهم دانست و بیان کرد: پژوهشکده پسته باید بتواند ارقامی معرفی کند که با شرایط اقلیمی سازگار باشد.

وی موضوع آب را نقطعه ضعف کشاورزی در این شهرستان و استان برشمرد و گفت: برخی مسائل در سطح شهرستان و استان قابل‌حل است.

 رضایی، فرماندار رفسنجان نیز  با اشاره به اینکه مردم رفسنجان طی ۱۲ سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول پسته را با ارزشی معادل ۴ میلیارد دلار تولید کردند، گفت: در سال ۹۵ پسته رفسنجان بنا به دلایلی همچون وجود درخت هزار ساله اودرج، تولید و صادرات ادوات کشاورزی در آن، وجود درختان چند صدساله، بزرگ ترین کلکسیون ذخیره ژنتیکی پسته در رفسنجان با بیش از ۶۰ رقم پسته در دنیا و ... در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی افزود: همچنین سال ۹۶ نشان جغرافیایی پسته کشور به نام رفسنجان ثبت شد.

رضایی با بیان اینکه مردم و کشاورزان این منطقه با مشقت فراوان ۸۰ هزار هکتار باغ را در دل کویر احداث کردند، ادامه داد: اما این کشاورزان که پایه اقتصاد و درآمدشان به محصول پسته وابسته است با مشکلاتی از جمله تغییرات اقلیم، کمبود منابع آب، قطعی برق و خاموشی چاه‌های کشاورزی، استاندارد اجباری، رفع تعهد ارزی و سموم کشاورزی و قفل شدن صادرات مواجه شده اند که نیاز به حمایت دولت دارند.

وی تصریح کرد: امنیت غذایی کشور به دست وزارت جهاد کشاورزی است این در حالی است که آب یکی از مسائل مهمی می باشد و در تامین امنیت غذایی دخیل است، اما اختیارش به دست جهاد کشاورزی نیست و‌ ای کاش این اختیار در حوزه وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گرفت تا با تصمیمات صحیح محصول خوب تولید کنیم.

 فرماندار رفسنجان تصریح کرد: ماده ۲۷ و ۲۸ قانون تعادل بخشی آب باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه تبعات زیادی در مصرف بی رویه سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی وجود دارد، گفت: خوشبختانه امسال کشاورزان حجم سموم کمتری در باغ‌های پسته مصرف کردند.

رضایی افزود: این کاهش مصرف سموم در باغ می‌تواند به سلامتی محصول و کاهش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی منتج شود و از طرفی کشور‌های واردکننده هم هر چقدر از محصول سالم تر و از نظر کاهش باقیمانده سموم مطمئن‌تر شوند، رغبت بیشتری در خرید محصول کشاورزی نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱.۵ میلیارد دلار محصول پسته از ایران صادر می‌شود، افزود: در مبحث باقیمانده سموم متاسفانه در کشور مراجع تخصصی هیچ کار علمی و پژوهشی انجام نداده اند و دیتای (Data) معتبر علمی در این زمینه نداریم و بحث دوره کارنس و باقیمانده سموم (MRL) کاملا متفاوت است و هیچ ارتباطی به همدیگر ندارد.

جای آموزش در بحث کشاورزی پسته خالی است

انارکی محمدی، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی هم در این آئین ایام ربیع الاول و میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) و امام صادق را تبریک گفت و گفت: مردم رفسنجان از ۲۵۰ سال پیش وارد کشاورزی و کشت محصول پسته شدند و باغ‌های پسته را با زحمت و مشقت زیادی احداث کردند، اما به دلیل نبود برنامه و آگاهی و نبود علم و دانش با مشکلات عدیده مواجه هستند، بنابراین آموزش امری مهم است تا کشاورزان موفقیت را حاصل کنند، بنابراین دولت به پشتیبانی و حمایت از این قشر برآید.

وی افزود: زمانی ۶۰ هزار حلقه چاه کشاورزی در ایران داشتیم و هم اکنون این تعداد به ۸۶۰ هزار چاه افزایش یافته است و  تا سال ۹۰ نمودار دبی آب هم بالا رفته، ولی از سال ۹۰ به بعد دبی آب کاهش یافته است و این نشان می‌دهد آب سفره‌های زیرزمینی کاهش یافته است.

انارکی محمدی بیان کرد: حال بحث‌هایی در حوزه انتقال آب خلیج فارس براب کشاورزی وجود دارد، اما مسئله اصلی این است که باید در آب صرفه جویی کرد و ۹۷ درصد آب در کشاورزی و بخش کمی در صنعت صرف می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال در بحث کشت پسته، ۵۳ درصد محصول پسته به دلیل خاموشی چاه‌های کشاورزی و قطعی مکرر برق و گرما از بین رفت.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان گفت: درد مردم را از نزدیک لمس کنید و  باز هم کمک حال کشاورزان باشید خصوصا پسته که ۹۵ درصد آن صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون تن خرما در کشور سالانه تولید می‌شود که ۴۰۰ هزار تن آن صادر می‌شود، بیان  کرد: کم ترین تکنولوژی را در حوزه پسته داریم و تولیدی که تکنولوژی نداشته باشد، هیچ تبادل و تجارت خوبی در آن صورت نمی‌گیرد، بنابراین برگشت ارز حاصل از صادرات پسته به صورت تهاتری؛ یعنی واردات سموم، ماشین آلات و ... وجود داشته باشد.

انارکی محمدی گفت: بحث دیگر در رابطه با پسته هم بازار جهانی است که بازار‌های جدید را باید ایجاد کرد و  در اسپانیا و یونان کشت پسته جدید صورت می‌گیرد ، بنابراین دنبال بازار جدید هستیم تا کشور‌های اوراسیا، مالزی، روسیه و هند بخشی از بارزار را آنجا برسانیم.

وی ادامه داد: از ظرفیت شانگ‌های و بریکس برای صادرات پسته استفاده کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار