رژیم صهیونیستی در حمله به ضاحیه بیروت که به شهادت سیدحسن نصرالله لبنان منجر شد، از بمب‌های سنگرشکن استفاده کرده است.

رژیم صهیونیستی عصر روز جمعه، ۶ مهر، ضاحیه بیروت را هدف قرار داد که این حمله به شهادت سیدحسن نصرالله منجر شد. رسانه‌ها گزارش دادند که رژیم صهیونیستی در این حمله هوایی از مهمات مختلف از جمله بمب‌های سنگرشکن استفاده کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی پیش از این و در موارد متعددی از بمب‌های سنگرشکن در مناطق پرجمعیت استفاده کرده و به‌ویژه در جنگ غزه، این بمب‌ها به کشتار جمعی غیرنظامیان منجر شده است.

نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در حمله اخیر به ضاحیه بیروت حدود ۸۵ بمب سنگرشکن را به وزن هرکدام یک تن شلیک کرده است.

 

بمب‌های سنگرشکن

درباره بمب‌های سنگرشکن چه می‌دانیم؟
بمب‌های سنگرشکن (bunker buster) سلاح‌های تخصصی هستند که از سوی ارتش آمریکا برای نفوذ و تخریب سازه‌های به شدت مستحکم یا عمیق طراحی شده‌اند.

 این بمب‌ها برای هدف قرار دادن پناهگاه‌های نظامی، تأسیسات زیرزمینی و مکان‌های سخت‌شده‌ای طراحی شده‌اند که مهمات متعارف نمی‌توانند آنها را نابود کنند.

در طول سال‌ها، سنگرشکن‌ها به ابزار‌های ضروری در جنگ‌های مدرن تبدیل شده‎اند و نیرو‌های نظامی را قادر می‌سازند تا زیرساخت‌های حیاتی دشمن را خنثی کنند. این بمب‌های سنگین با وزن حدود یک تُن قادر به نفوذ به اعماق سازه‌های بتنی هستند. 

بمب‌های سنگین سنگرشکن در دسته مهماتی قرار می‌گیرند که ارتش آمریکا از آنها در عراق، افغانستان، سوریه، سومالی و لیبی برای حمله به تجمعات بزرگ در محیط‌های عمدتا باز استفاده کرده است.

استفاده از بمب‌های سنگرشکن؛ نقض صریح قوانین بین‌المللی
در حالی که قوانین بین‌الملل به‌طور خاص استفاده از این بمب‌ها را ممنوع نمی‌کند، اما استفاده از آنها در مناطق مسکونی آشکارا ناقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه تحت کنوانسیون ژنو است.

در حالی که این بمب‌ها عمدتا در فضا‌های باز و برای هدف قرار دادن تجمعات آشکار طرف مقابل در مناطق غیرشهری استفاده می‌شوند، اما درباره استفاده رژیم صهیونیستی از آنها به‌ویژه در غزه وضعیت شامل نبرد زمینی و حملات هوایی به ساختمان‌ها در محیط‌های شهری پرجمعیت بوده و رژیم صهیونیستی از این بمب‌ها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و استحکامات غیرنظامی استفاده می‌کند.

بمب هدایت شونده واحد ۲۸ و ۳۷
GBU-۲۸ در سال ۱۹۹۱ در طول جنگ خلیج فارس برای نابودی پناهگاه‌های نظامی تقویت‌شده عراق ساخته شد، وزن آن بیش از ۲ تن است و مجهز به سیستم هدایت لیزری است که امکان حمله دقیق به اهداف خاص را فراهم می‌کند. بدنه بمب از لوله‌های توپخانه اضافی ساخته شده است که به آن قدرت نفوذ در بتن یا زمین قبل از انفجار را می‌دهد.

GBU-۳۷ یکی دیگر از بمب‌های سنگرشکن با هدایت دقیق است که برای هدف قرار دادن تأسیسات نظامی زیرزمینی طراحی شده است. برخلاف GBU-۲۸ که با لیزر هدایت می‌شود، GBU-۳۷ با سیستم جهانی موقعیت‌یاب هدایت می‌شود که باعث می‌شود در شرایط آب و هوایی نامناسب موثر باشد و از دقت در ضربه زدن به اهداف عمیقا مدفون اطمینان حاصل کند.

اینفوگرافیک

نفوذگر مهمات عظیم GBU-۵۷ که با نام نفوذ کننده مهمات عظیم (MOP) نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین بمب مخفی در زرادخانه آمریکاست.

این بمب برای نفوذ به عمق ۲۰۰ فوتی بتن مسلح یا بیش از ۶۰ فوتی زمین قبل از انفجار طراحی شده است، به‌طور خاص برای هدف قرار دادن تاسیسات عمیق و بسیار مستحکم ساخته شده است.

وال‌استریت ژورنال

سال گذشته وال‌استریت ژورنال، گزارش داد که محموله‌های بمب‌های سنگرشکن «BLU-۱۰۹» به همراه ۱۵ هزار بمب از انواع دیگر و ۵۷ هزار گلوله توپ به ارزش صد‌ها میلیون دلار، عمدتا از طریق هواپیما‌های باری «C-۱۷» نیروی هوایی آمریکا به رژیم صهیونیستی ارسال شده است.

وال‌استریت‎ ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی، نوشت: ارسال این تسلیحات ادامه یافته و دولت آمریکا، اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا تایید کند که اقداماتش تلفات غیرنظامیان را به حداقل رسانده است.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار