کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۷۰ درصد مرگ و میر جوانان در قزوین به دلیل حوادث ترافیکی است که با وجود قوانین مصوب شده افزایش جمعیت، اما با آمار تکان دهنده مرگ و میر در کودکان، نوجوانان و جوانان روبرو هستیم.

حمید گلناری کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: عوامل مرگ و میر افراد در کشور و همچنین استان قزوین می‌تواند بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق و سرطان‌ها باشد، اما این ۲ عامل علت مهمی در مرگ و میر کودکان، نوجوانان و جوانان نیست، بلکه حوادث اولین و مهمترین عامل مرگ و میر این گروه‌های سنی را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: این حوادث شامل اتفاقات عمدی، غیرعمدی، شغلی، ترافیکی، مسمومیت‌ها و سوختگی‌ها هستند که گروه کودکان، نوجوانان و جوانان ما را از بین می‌برد و عامل انسانی در بروز آن بسیار نقش پررنگی دارد و عدم شناخت و درک ما از این حوادث نیز می‌تواند صدمات جبران ناپذیری همانند مرگ و میر به بار بیاورد.

گلناری با بیان اینکه بیشترین و بالاترین آمار مرگ حوادث ترافیکی در قزوین مربوط به راکبان موتور‌های سیکلت و دوچرخه سواران است، اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که مردم هنوز نحوه درست و اصولی استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه‌ها را نمی‌دانند چراکه والدین بدون آنکه فرزندشان دارای گواهینامه باشد برای نوجوان خود موتورسیکلت تهیه می‌کنند و در استفاده از کلاه ایمنی نیز سهل انگاری‌هایی صورت می‌گیرد.

به گفته این مسئول، حوادث مربوط به موتورسیکلت‌ها در بین نوجوانان و جوانان اتفاقاتی نظیر مرگ مغزی، قطع نخاع و تروما‌های بعد از تصادف را به همراه داشته و سال‌های بعد بخشی از آنها نیز عمر خود را با معلولیت طی می‌کنند، از این رو والدین و اعضای خانواده اصول ایمنی را بایستی بیشتر رعایت کنند، چرا که ما آدم‌ها در مقابل حوادث بسیار آسیب پذیر هستیم.

وی افزود: مسئولان به تنهایی در کاهش حوادث نمی‌توانند اثرگذار باشند بلکه مردم نیز باید در این راه همراه باشند و در معابر درون و برون شهری با دقت هر چه بیشتر رانندگی کنند تا عامل خطر کاهش یابد.

کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: قزوین نسبت به سایر استان‌ها رشد ۳.۲ درصدی در مصدومان حوادث ترافیکی داشته است و این نشان می‌دهد که باید برنامه ریزی‌هایی در این زمینه صورت بگیرد تا جان مردم در سلامتی باقی بماند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار