دهمین همایش علمی و بین‌المللی شمس و مولانا با حضور شمس و مولانا پژوهان در خوی آغاز شد.

دهمین همایش علمی و بین‌المللی شمس و مولانا با حضور شمس و مولانا پژوهان و چهره‌های برجسته فرهنگی داخلی و خارجی در خوی آغاز شد و در مدت دو روز برگزاری این همایش  ۱۷ نفر از شمس و‌ مولانا پژوهان داخلی و خارجی ابعاد مختلف شخصیت شمس و‌ مولانا و تاثیرات پیوند معنوی این دو شخصیت فرهنگی را در عرصه عرفان و ادب بررسی می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه این همایش دیدار شمس با مولانا را آغاز تحول بزرگ در عرصه عرفان دانست گفت: امروز جامعه بشری برای رسیدن به ساحل صلح و آرامش در به تفکر ایده و راه شمس و‌مولانا نیاز دارند. 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان اینکه عرفان‌های کاذب را می‌توان بامعرفی عرفان ناب شمس و‌مولانا باطل کرد افزود: باید شمس و‌ مولانا را به گونه‌ای عرصه کنیم که پاسخگوی نیاز‌های جامعه بشری باشند. 

در روز نخست این‌ همایش، شمس و مولانا پژوهان از ایران و کشور‌های ترکیه، پاکستان و هندوستان ۶ مقاله به صورت سخنرانی با موضوعات شمس و مولانا، عرفان اسلامی در حوزه آذربایجان، روند نهادی توسعه بازتاب‌های بین‌المللی مولانا در ترکیه. تبین و‌ تحلیل تاثیر شخصیت شمس، جایگاه خرد انتفادی درمقالات شمس ارائه کردند.

حجت‌الاسلام اکبری دبیر دهمین همایش بین اللملی شمس و مولانا گفت: برای این همایش ۱۳۱ مقاله از شمس و‌ مولانا پژوهان داخلی و خارجی ارسال شده که ۳۰‌ مقاله توسط هیبت داوران بررسی شد.

وی افزود: از این‌ مقالات ۱۹ مقاله در قالب کتاب چاپ و ۲ مقاله به صورت سخنرا نی ارائه می‌شود.  اکبری گفت: علاوه بر ارائه مقالات برتر، ۹ شمس و‌ مولانا پژوه داخلی و خارجی نیز به صورت سخنرانی دیدگاه‌های خود را در مورد شمس و مولانا مطرح می‌کنند.

مثنوی خوانی، برگزاری ورزش‌های زورخانه‌ای و اکران فیلم‌مست عشق از مهمترین برنامه‌های جنبی این همایش است. 

این همایش فردا با تجلیل از صاحبان مقالات برتر به کار خود پایان می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.