لاشه ۹ راس گاو با شرایط ذبح اجباری درحالی‌که دارای علایم مسمومیت با فرآورده‌های نیتراته بودند، توقیف شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان گفت: ۹ رأس گاوشیری با شرایط ذبح اجباری درحالی‌که دارای علایم مسمومیت با فرآورده‌های نیتراته بودند به کشتارگاه دام این شهرستان ارسال شد.


محمد سلیمانی‌پور افزود: به دلیل تغییر رنگ، بوی نامطبوع و قوام نامناسب در لاشه، لاشه‌ها توقیف و پس از بررسی دقیق شرایط ارگانولپتیک و آنالیز از چرخه مصرف انسانی خارج و معدوم شد.


وی با بیان اینکه مواد آلاینده صرفاً محدود به میکروارگانیسم‌ها و سموم مترشحه از آنها نیست، افزود: انواع مواد شیمیایی که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم مواد غذایی را آلوده می‌کند در ایجاد اختلالات متعدد و مسمومیت در مصرف‌کنندگان نقش مهمی دارند.


سلیمانی‌پور گفت: عوارض ناشی از مسمومیت‌های شیمیایی، برخلاف عفونت‌ها و مسمومیت‌های میکروبی، اغلب در درازمدت بروز می‌کند.


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان ادامه داد: عدم رعایت محدودیت در استفاده از کود‌های اوره در کنسانتره مصرفی دام و یا تغذیه دام با علوفه تولید شده توسط کود‌های نیتراته می‌تواند باعث بروز علایم مسمومیت در دام زنده و لاشه دام‌های تولید شده و بالطبع اثرات سوء بر سلامت مصرف‌کننده شود.


وی ادامه داد: رسوبات و باقیمانده سموم در مواد غذایی می‌تواند عامل ایجاد اختلالات مزمن و بعضاً حاد و خطرناکی باشد که این موضوع امروزه یکی از دغدغه‌های بهداشتی در کشور‌های جهان است.


سلیمانی‌پور از دامداران خواست برای تغذیه دام‌ها، مقابله با آفات و حفظ سرمایه‌های خود توصیه‌های دامپزشکان را جدی گرفته و ضوابط فنی به‌خصوص در بحث استفاده از مکمل‌ها و مواد معدنی را به طور دقیق اجرا کنند تا از بروز چنین خساراتی در چرخه تولید جلوگیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار