مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان گفت: استان همدان ۱۶۵ هزار و ۳۰۱ واحد مسکن روستایی دارد که تاکنون ۱۱۴ هزار واحد آن مقاوم سازی، نوسازی و احداث شده است.

 مسعود رضایی در خصوص پروژه‌های مسکن ملی در استان بیان کرد: طرحی که مورد تاکید دولت شهید رئیسی و تکلیفی از سوی مجلس شورای اسلامی بود که باید اجرا می‌شد و مخاطب‌های آن نیز مشخص بودند و بر اساس ضوابط و مقرراتی که ابلاغ شد که بخشی از این کار که مربوط به تامین زمین مورد نظر و بخش دیگر شناسایی متقاضیان واجد شرایط است بر عهده راه و شهر سازی است و بنیاد مسکن هم به عنوان مجموعه‌ای که توان فنی و مهندسی دارد و در بخش ساخت مسکن سابقه و تجربه داشت، بنابراین بر این اساس فی مابین وزارت راه و شهر سازی و بنیاد مسکن کشور تفاهنامه‌ای امضاء شد که بنیاد مسکن به عنوان کارگزار در کنار راه و شهر سازی در این طرح همکاری لازم را انجام دهد و بر این اساس بنیاد مسکن دراجرای پروژه نهضت ملی مسکن سهم بزرگی داشته و کار آماده‌سازی و مشارکت در احداث این طرح ویژه را بر عهده دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه همکاری و تعامل بنیاد مسکن استان و راه و شهر سازی در این خصوص به خوبی صورت گرفت به طوری که استان همدان در کشورجزء استان‌های برتر شناخته شده است افزود: در این راستا تمامی شهر‌های استان همدان اعم از شهر‌های بالای صد هزار نفر و زیر صد هزار نفرو با توجه به اینکه درخیلی استان‌های دیگر فقط شهر‌های زیر صد هزار نفر بنیاد مسکن همکاری دارد، اما در استان همدان با تعامل و همکاری که در اعضای شورای مسکن و استاندار وراه و شهر سازی بود همچنین با توانمندی که در بنیاد دیده شد موجب شد که بنیاد مسکن استان همدان در معادلات ساخت مسکن نهضت ملی در سطح استان به خصوص در شهر همدان و ملایر در ساخت پروژه‌ها همکاری لازم را انجام دهد.

رضایی با اشاره به پروژه‌های متعدد مسکن ملی اظهار داشت: در شهر همدان پروژه شهرک شهید بهشتی که دارای سه مجموعه ۲۰۰ واحدی، ۶۰۰ واحدی و ۶۹۰ واحدی است همچنین پروژه ۱۱ هزار واحدی شهرک پرواز همدان که عملیات احداث این مجموعه به خوبی در حال انجام است البته پروژه ۱۲۰ واحدی شهرک بهشتی اولین طرحی بود که عملیات ساخت اجرا شد وخوشبختانه به بهره برداری رسید و واحد‌ها تحویل متقاضیان داده شد.

وی ابراز داشت: همچنین متقاضیانی که در این مجموعه بودند تعیین تکلیف شدند و با مراجعه به بانک دفترچه اقساط بانک را دریافت کردند که تعدادی در واحد‌های خود مستقر و شماری هم در حال تجهیز هستند که به زودی مستقر خواهند شد.

مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به پروژه ۶۹۰ واحدی شهرک شهید بهشتی گفت: این طرح با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است که در دو ماه آینده به عنوان دومین پروژه نهضت ملی مسکن همدان و سومین پروژه استان تحویل متقاضیان داده خواهد شد که در این پروژه از مصالح با کیفیت وبا دوام استفاده شده همچنین طراحی معماری و شهرسازی رعایت شده و بنیاد مسکن برای تحقق این مهم از ظرفیت مهندسان مجرب و توانمند استفاده کرده است و از جمله پروژه‌های شاخص استان محسوب می‌شود.

رضایی با اشاره به پروژه ۶۰۰ واحدی مسکن ملی تصریح کرد:این طرح با حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است فونداسیون آن اجرا شده و در تعدادی از واحد‌ها تا سقف سوم پیشرفت داشته است، اما در این طرح نیاز به همکاری بانک‌های عامل در عقد قرارداد هستیم تا این طرح با سرعت بیشتری به اتمام برسد و تاکنون هم اجرای عملیات این پروژه با آورده متقاضیان در حال انجام است.

مدیر بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به پروژه ۱۱ هزار واحدی کوی پرواز ادامه داد:در این طرح خوشبختانه عملیات احداث طبق زمانبندی تعیین شده در حال پیشرفت است.
وی با اشاره به اینکه پروژه ۱۱ هزار واحدی شهرک پرواز همدان در قالب ۸ زون شهری در حال اجرا است، اظهار داشت:این پروژه دارای ۶۶۰ بلوک در ۶۶ بلوک شهری در حال اجرا است که تاکنون زیر سازی این طرح اجرا شده وعملیات احداث درتمام واحد‌های این مجموعه آغاز شده، اما پیشرفت‌های فیزیکی آن متفاوت است به طوری که می‌توان گفت در این پروژه تعدادیبا ۱ درصد پیشرفت فیزیکی و بیشتر برخوردار و در بعضی از بلوک‌ها هم تا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مرحله صدور پروانه‌ها است.

رضایی به پروژه‌های مسکن ملی در شهر ستان‌های این استان هم اشاره‌ای کرد وگفت: پروژه ۵۰۲ واحدی ملایر با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد، پروژه نهاوند با پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصد و پروژه ۱۲۰ واحدی شهر بهارحدود ۲۰ درصد پیشرقت فیزیکی دارد همچنین در شهر سرکان یک پروژه ۶۰ واحدی داشتیم که تحویل متقاضیان داده شد که در مجموع در استان تاکنون ۲ پروژه به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان داده شده که یک پروژه متعلق به سرکان با ۶۰ واحد وطرح دیگر ۱۲۰ واحدی شهر همدان بوده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به پروژه‌های مسکن روستایی بیان کرد: استان همدان ۱۶۵ هزار و ۳۰۱ واحد مسکن روستایی دارد که تاکنون ۱۱۴ هزار واحد آن مقاوم سازی، نوسازی و احداث شده است که در این خصوص پیشرفت ۶۹ درصدی داشته ایم که این میزان در کشور ۵۴ درصد است که استان همدان در این زمینه حدود ۱۵ درصد نسبت به میزان کشوری بیشتراست.

وی با اشاره به اینکه همچنان سهمیه سال ۱۴۰۲ در حال اجرا است گفت: حدود ۱۰ هزار واحد سهمیه استان همدان بود که به سیستم بانکی معرفی شده اند و از این تعداد ۸ هزار و ۳۰۰ واحد عقد قرارداد شده است.

وی گفت: تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ با همت دولت شهید رئیسی از تعداد ۲۰۰ هزار واحد به ۳۵۰ هزار واحد و از رقم ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و تسهیلات با کارمزد ۵ درصد و مدت بازپرداخت آن هم ۲۰ سال تعیین شده که یارانه خوبی در این خصوص در نظر گرفته شده به طوری که دولت برای هر خانواده روستایی ماهانه ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به شکل یارانه در خصوص تسهیلات مسکن روستایی به سیستم بانکی پرداخت می‌کند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان در ادامه تصریح کرد: بنیاد مسکن آمادگی دارد برای متقاضیانی که تاکنون مسکنی نداشته اند و قصد ساخت مسکن دارند و یا واحد‌های مسکونی فرسوده دارند به بنیاد مسکن مراجعه واز تسهیلات بهره‌مند ونسبت به احداث اقدام کنند.

رضایی به پروژه‌های عمرانی در روستا‌های استان اشاره وعنوان کرد: موضوعی که در سطح استان همدان اتفاق افتاد تهیه طرح هادی روستایی بود که از سنوات قبل بنیاد مسکن استان همدان به عنوان متولی نسبت به تهیه طرح هادی برای تمامی روستا‌های استان همدان اقدام کرد که این اقدام و ابتکاری که از سوی بنیاد مسکن استان همدان اتفاق افتاد از سنوات اول انقلاب خوشبختانه در کل کشور تسری پیدا کرد و اکنون تمام روستا‌های بالای ۲۰ هزار خانوار در کشور از این طرح بهره‌مند شدند.

وی با بیان انکه در استان همدان هزار و ۳۰۵ روستا داریم به غیر از روستا‌های بالای ۲۰ هزار خانوار، این طرح در روستا‌های زیر ۲۰ هزار خانوارهم دارای طره تهیه هادی است، افزود: تاکنون حدود ۵۵۳ روستا در استان بازنگری شده است و در این زمینه مد نظر است در سالجاری سالانه ۱۰ درصد از روستا‌های بالای ۲۰ هزار خانوار را بازنگری کنیم که در هر سال حدود ۹۵ روستا ر شامل می‌شود که امیدواریم امسال هم این امر محقق شود.

رضایی در خصوص اجرای طرح هادی روستایی گفت: از ۹۲۳ روستا در استان که بالای ۲۰ هزار خانوار هستند ۸۸۰ روستا مشمول اجرای طرح هادی شدند.

وی گفت: شروع عملیات اجرایی طرح بهسازی در روستا‌ها انجام شده و در سال ۱۴۰۲ با اعتباری بالغ بر ۴۵۵ میلیارد تومان اقدامات خوبی در این خصوص انجام شد همچنین با بستر سازی که انجام شد سهمیه‌ای قیری که برای سال ۱۴۰۲ که تا ۳۱ شهریور امسال باید جذب می‌شد خوشبختانه این سهمیه ۸۰ میلیارد تومانی به ۲۰۳ میلیارد تومان افزایش یافت و این نشان از این است که تعداد روستا‌هایی که از این موضوع بهره‌مند شدند افزایش چشمگیری دارد به طوری که ۲۸۰ روستا در استان همدان مشمول اجرای آسفالت شدند.

رضایی ابراز داشت: با توجه به اینکه اعتبارات امسال به تازگی ابلاغ شده است، در سه سال گذشته (از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) حدود ۴۸۰ کیلومترطول ازمعابر روستایی استان و در مساحت ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مربع آسفالت ریزی شده است.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار خدمات شامل استعلام فنی، صدورپروانه، احداث بنا و بهره مندی از خدمات زیر بنایی از سوی بنیاد مسکن واز طریق سامانه سامانه راهبر دریافت کردند که استان همدان جز به استان‌های است که در این باره بیشترین خدمات فنی را ارائه کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.