مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: تاکنون ۶۵ دهنه غار در اردبیل شناسایی شده است.

حسن قاسم پور گفت: تاکنون ۶۵ دهنه غار در استان توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان شناسایی شده است که از این تعداد، اطلاعات مربوط به ۴۰ دهنه غار به صورت کامل جمع آوری شده است و شناسنامه و اطلس غار‌های استان نیز در دست چاپ است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: شعار حفاظت مشارکتی، کلید حفظ و احیاء غار‌ها که برای روز غار پاک امسال انتخاب شده است نشان دهنده اهمیت دستیابی به سیستمی فراگیر و موثر در مدیریت و حفاظت زیستگاه‌ها است.
به گفته او، نظارت و پایش مستمر غار‌ها به ویژه غار‌های توریستی، تهیه و تکمیل پایگاه‌های داده‌ای و اطلاعاتی غارها، شناسایی و اولویت بندی غار‌ها از نظر حفاظتی، تعیین ظرفیت برد غار‌های توریستی، حفاظت از تنوع زیستی و فیزیکی غار و حفاظت از منابع آبی از جمله موارد مورد توجه در حفاظت از غار‌ها است.
قاسم پور گفت: روز غار پاک از سال ۱۳۹۳ در تقویم مناسبت‌های سازمان حفاظت محیط زیست ثبت شده است و مسئولیت حفاظت از غار‌های موجود در مناطق چهارگانه و میراث طبیعی جهانی، بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.
او با اشاره به اینکه غار‌ها از جنبه‌های مختلف از جمله باستان شناسی، آب شناسی و تامین آب، زیست شناسی، زمین شناسی، اقلیم شناسی، گردشگری و اقتصادی دارای اهمیت هستند، اظهار کرد: تاکنون ۶۵ دهنه غار در استان توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان شناسایی شده است که از این تعداد، اطلاعات مربوط به ۴۰ دهنه غار بصورت کامل جمع آوری شده است و شناسنامه و اطلس غار‌های استان نیز در دست چاپ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.