معاون اول رئیس‌جمهور گفت: صنایع دستی یکی از اولویت‌های دیپلماسی در حوزه منطقه است شاید در خیلی از جا‌ها نتوانیم از این ابزار استفاده کنیم.

آیین تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارشنبه ۲۸ شهریورماه در سالن حج و زیارت برگزار شد.

معاون اول رئیس‌جمهور در آیین تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تبریک هفته وحدت، گفت: رمز پیروی انقلاب وحدت بود و رمز پیشرفت جمهوری اسلامی ایران وحدت همه با هم است.

محمدرضا عارف ضمن تقدیر از تلاش‌ها و فعالیت‌های سیدعزت‌الله ضرغامی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با بیان اینکه وزیر جدید یکی از چهره‌های برجسته فرهنگی کشور است، افزود: میراث‌فرهنگی نماد تمدن غنی ایران است و امانتی‌ست در اختیار این نسل که با احیا و مرمت به نسل آینده باید سپرده شود.

عارف با اشاره به اینکه میراث‌فرهنگی غرور ملی و یکی از شاخص‌های برجسته فرهنگی کشور است، ادامه داد: میراث‌فرهنگی در داخل و خارج ایران همواره مورد احترام بوده و این موضوع ناشی از آثار گرانبهای کشورمان در این عرصه است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کار‌هایی که در وزارت میراث‌فرهنگی تاکنون انجام شده ارزشمند است، اظهار کرد: پس از این لازم است تا آسیب‌شناسی‌ها و راهبرد عمیقی در نظر گرفته شود، چراکه هنوز با چالش‌های اساسی در برخی موارد روبرو هستیم.

او با بیان اینکه تدوین راهبرد‌ها و سیاست‌های این بخش در شروع برنامه هفتم توسعه به مثابه فرصتی است که باید غنیمت شمرده شود، گفت: در دو حوزه صنایع‌دستی و گردشگری نیز باید تصدی دولت کم شود. اقدامات دولت باید تسهیلگر و کمک کننده باشد و بار اصلی بر روی بخش خصوصی قرار گیرد. امور باید به اتکای دو محور میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی دنبال و انجام شود. ظرفیت‌های برجسته‌ای را در حوزه گردشگری داریم بر اساس تحلیل روشن دو دهه قبل گردشگرانی که به ایران می‌آیند گردشگران فرهنگی هستند.

معاون اول رئیس جمهور افرود: اگر توجه حداقلی به بخش گردشگری کنیم سالانه ۱۰۰ هزار فرصت شغلی پایدار می‌توانیم داشته باشیم تکلیف مجلس کمتر از این تعداد است.

او گفت: ذهنیتی را برای ایران هراسی ایجاد کردند که واقعیت ندارد. اگر دو روز در ایران بمانند مهمان نوازی و امکانات و آرامش را ببینند مشتاق ایران می‌شوند و ذهنیتشان عوض می‌شود.

عارف بیان کرد: واقعیت این است که در حوزه زیربنا‌ها مشکل جدی داریم در جاده‌ها یک استراحتگاه‌ها پیدا نمی‌شود. این نکات در ۵۰ کیلومتری هم دیده می‌شود. آن وقت می‌خواهیم گردشگر هم بپذیریم؟ آغاز کار دولت با آغاز برنامه هم زمان شد. این اتفاق خوبی است. رویکرد ما اشتغالزایی است سهم گردشگری و صنایع دستی در رشد دیپلماسی فرهنگی برای من مهم است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: یکی از اولویت‌های دیپلماسی در حوزه منطقه است شاید در خیلی از جا‌ها نتوانیم از این ابزار برای نزدیک شدن به کشور‌ها استفاده کنیم ولی صنایع دستی یکی از افتخارات ایران است خیلی از کشور‌ها حداقل تا قبل از انقلاب ایران را با صنایع دستی می‌شناختند.

وی افزود: آثار ثبت جهانی روند خوبی گرفته باید در چهار سال آینده ۱۰ اثر دیگر اضافه شود. گزارشی از حفاری‌های غیرقانونی به ما می‌رسد عدم توجه به میراث فرهنگی عده‌ای را وسوسه می‌کند که حس کنجکاوی به حس اقتصادی تبدیل شود و بعد هم می‌دانیم که چه اتفاقی می‌افتد. طبق برنامه باید در هر سال ۹۵۰ اثر غیر منقول احیا و مرمت شود.

وی خطاب به صالحی امیری گفت: در حوزه حاکمیتی نمی‌شود تنها به کمک منابع دولتی کار‌ها را پیش برد باید از بخش خصوصی هم کمک گرفت. انتظار بخش خصوصی از ما این است که دولت مانع کار نشود اگر احکام یا تبصره‌هایی هست که مانع شده‌اند باید اصلاح شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار