سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی فاروج گفت: تولید ۳۴ هزار تنی انگور از سطح ۲۷۰۰ هکتار باغ انگور در شهرستان فاروج پیش بینی می‌شود.

ابراهیم شمشیری گفت: میانگین عملکرد باغ‌های انگور فاروج ۱۲.۵ تُن در هکتار و رقم غالب در شهرستان، سلطانی بی دانه کشمشی است.
وی افزود: شهرستان فاروج ۲۰ درصد سطح و ۲۴ درصد تولید این محصول را در استان شامل می‌شود که رتبه سوم استان را از نظر سطح زیر کشت دارد.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی فاروج همچنین گفت: بخش خبوشان با مرکزیت شهر تیتکانلو قطب تولید انگور شهرستان در با بیش از ۹۵ درصد تاکستان است.

شمشیری در ادامه با اشاره به پیش بینی تولید ۲۰ هزار تُن کشمش در استان اضافه کرد: شهرستان فاروج با دارا بودن بیشترین سطح انگور کشمشی، قطب تولید کشمش استان محسوب می‌شود.
وی گفت: این شهرستان دارای ۵ واحد تصفیه و بسته بندی کشمش به ظرفیت ۴ هزارو ۸۵۰ تن و یک واحد تولید شیره انگور به ظرفیت هزارو ۳۵۰ تن است، اما بدلیل نداشتن نقدینگی و نبود تسهیلات کم بهره، تنها ۲ واحد به ظرفیت ۱۵۰ تن فعال است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی فاروج ادامه داد: ۱۲ رقم انگور در شهرستان فاروج کاشت و تولید می‌شود از جمله سلطانی (کشمشی)، لعل، سبز انگور، صحابی، خلیلی، یاقوتی، عسگری، گل برگ طبق، شصت عروس، انگور سیاه، فخری (رقم غالب سلطانی بی دانه) که بیشتر برای تهیه کشمش استفاده می‌شود.
به گفته شمشیری انگور فاروج با کیفیت بسیار بالا به بازار‌های استان و استان‌های دیگر از جمله آذربایجان غربی حمل و بعد از فراوری و تولید کشمش به کشور‌های خارجی صادرات می‌شود.

وی از سرشاخه کاری باغ‌های فاروج خبردادو گفت: ارقام جدید سرشاخه کاری شده در شهرستان ۱۴ رقم از جمله ترکمن۴، رشه، فیلم سیدلس، کندری، کریسمون، اتم رویال، اتم کینگ، ردگلاب، شاهانی سیاه، اسکارلت، ممبرایمه، سردشت، خلیلی سیاه، خوشناور، کشمشی قرمز بیدانه است.
شمشیری افزود: بخشی از سطح باغات انگور فاروج در سال‌های گذشته بدلیل پایین بودن قمیت انگور و کشمش، نبود صادرات و بازار مناسب، افت سطح منابع آبی و بالا رفتن هزینه‌های نگهداری باغ از بین رفته و با محصولات دیگر از جمله زعفران جایگزین شده است.
سر پرست مدیریت جهاد کشاورزی فاروج در خصوص واحد‌های بسته بندی کشمش هم گفت: درصورت حمایت و تخصیص تسهیلات کم بهره راه اندازی واحد‌های راکد و افزایش میزان فرآوری این محصول در شهرستان خواهیم بود که این موجب حمایت از صنایع تبدیلی شهرستان، ممانعت از فروش انگور به بصورت تازه خوری به استان دیگر با قیمت کم و افزایش قیمت محصول انگور می‌شود.

وی اجرای طرح فراز را یکی ازمزیت‌ها برای افزایش بهره وری دانست و گفت: با تخصیص تسهیلات کم بهره و اجرای طرح فراز افزایش تولید در واحد سطح، بالا رفتن کیفیت محصول تولیدی و کاهش هزینه‌ها را برای باغداران به همراه دارد.
سر پرست مدیریت جهاد کشاورزی فاروج اضافه کرد: همچنین اجرای طرح فراز افزایش عملکرد در واحد سطح به دلیل استفاده مناسب از فضا، تسهیل در عملیات داشت و برداشت، کنترل بهتر آفات و بیماری‌ها، کاهش ضایعات ناشی از بارندگی در زمان برداشت و کاهش هزینه‌های مربوط به مدیریت تاکستان‌ها را در پی دارد.

خراسان شمالی با تولید ۱۴۰ هزار تن انگور از تاکستان‌ها به لحاظ تولید و سطح رتبه نخست کشور را دارد.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی و ۸۲ هزار بهره بردار دارد.

برچسب ها: انگور ، برداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.