رئیس کارگروه نهال معاونت باغبانی گفت: امسال ظرفیت تولید ۱۰ میلیون نهال گواهی شده در کشور وجود دارد که استفاده از این نهال ها در افزایش بهره‌وری تولید نقش بسزایی دارند.

میر‌رئیس، کارگروه نهال معاونت باغبانی وزارت جهاد در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی و باغبانی گفت: نهال های گواهی شده سه ویژگی اصالت، ژنتیک، سلامت و استاندارد برخوردار هستند که این سه مقوله براساس قانون ثبت گواهی مورد پیگیری تمام بخش های تولید نهال است.

به گفته او، از ابتدای دهه ۹۰ فرآیند تولید نهال مورد برنامه ریزی قرار گرفته است که براین اساس ایجاد باغات مادری و یک روش فناورانه تحت عنوان کشت بافت در اختیار داریم.

میر با بیان اینکه اولین نهال گواهی شده اواسط دهه ۷۰ بدست ما رسیده است، افزود: با مباحث آموزشی و ترویجی در نظر داریم که استفاده از ظرفیت نهال های گواهی شده را در معرض دید قرار دهیم و زنجیره تولید نهال گواهی شده درجهت بکارگیری و افزایش ظرفیت تولید معرفی کنیم.

رئیس کارگروه نهال معاونت باغبانی از احداث ۱۴ تا ۱۵ واحد باغ مادری خبر داد و گفت: باغات مادری در حال تولید هستند یا در آینده نزدیک به بهره داری می رسند.

۷۰ واحد کشت بافت فناورانه در کشور مشغول فعالیت است

به گفته او، حدود ۷۰ واحد کشت بافت فناورانه داریم که دانش محور در حال فعالیت هستند.

میر با بیان اینکه ظرفیت تولید ۱۰ میلیون نهال گواهی شده داریم، افزود: سال گذشته ۶۸ میلیون نهال مجوز دار تولید شده است که کمتر از یک درصد نهال گواهی شده بود، درحالیکه امسال ظرفیت تولید ۱۰ میلیون نهال گواهی شده داریم که در صورت آشنایی باغدار و بهره برداری باغ، درخت ظرف ۲ تا ۳ سال به ثمر می رسد. از طرفی منجر به افزایش ۳۰ درصدی تولید می شود که باغداران از مزایای آن مطلع نیستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت بزرگی در تولید نهال داریم، گفت: اولین رویداد ملی نهال گواهی شده در نمایشگاه آیفارم برگزار می کنیم.

نهال های گواهی شده از طریق صندوق نهال توزیع می شود

به گفته او، امکان توسعه باغات در کشور وجود ندارد چراکه هرجا آب بوده استفاده کرده ایم، اما طرح هایی تحت عنوان تبدیل باغات درجه ۲ و ۳ به باغات درجه یک و مدرن داریم که این اتفاق زمانی محقق می شود که از نهال سالم و با پتانسیل بالا در زمین استفاده کنیم، در غیراین صورت منابع آب را هدر داده ایم.

میر ادامه داد: در فضای مجازی خیلی از نهالستان های غیرمجاز و دارای نهال با کیفیت پایین اقدام به عرضه با قیمت های پایین می کنند، درحالیکه در صندوق نهال این فرصت را ایجاد کردیم که تمامی نهال های گواهی شده بصورت مستقیم در اختیار بهره برداران قرار بگیرد‌.

رئیس هیئت مدیره صندوق نهال از ارایه نهال‌های کیفی و مجاز برای باغداران خبرداد و گفت: با ارایه این سایت باغداران از شر نهال‌های تقلبی که در فضاهای مجازی ارائه می‌شود،خلاص شوند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار