رئیس دامپزشکی اشکذر گفت: پیشگیری و مبارزه با بیماری بروسلوز به همت دامپزشکی این شهرستان انجام شده است.

نیک بین رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پیشگیری و مبارزه با بیماری بروسلوز (تب مالت) به همت دامپزشکی اشکذر در این شهرستان انجام شده است.

او بیان کرد: پایش و خونگیری دام‌ها و حذف دام‌های مبتلاء به بیماری بروسلوز، آموزش و آگاه سازی دامداران به همراه واکسیناسیون دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت از اقدامات دامپزشکی اشکذر است.

نیک بین اظهار داشت: دامپزشکی اشکذر برای کاهش بیماری تب مالت در دام‌ها و انسان اقدامات بسیار موثری انجام داده است.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت:عملکرد ۶ ماهه دامپزشکی اشکذر در پیشگیری و مبارزه با بیماری تب مالت در این شهرستان بسیار ثمربخش بوده است.

او بیان کرد: بیماری بروسلوز (تب مالت) به دلیل آثار اقتصادی در دامداری‌ها و آثار طولانی مدت بیماری در جمعیت انسانی مهمترین بیماری مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود.

او بیان کرد: در صورت مبتلا شدن انسان به بیماری تب مالت عوارضی مانند تورم مفاصل، تب، لرز، سردرد و درمان بسیار سخت و دردناکی به همراه دارد و در دام نیز به جز سقط جنین علائم مشخصه ظاهری دیگری وجود ندارد.

نیک بین افزود: واکسیناسیون رایگان دام، نظارت بر مراکز عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی و لبنی، نظارت بر خرید و فروش و جابه‌جایی دام‌ها، تست و خونگیری بروسلوز (تب مالت)، نمونه گیری و آزمایش شیر واحد‌های دامداری از اقدامات موثر در پیشگیری از تب مالت است.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: از دیگر اقدامات موثر در جلوگیری از ابتلا به بیماری بروسلوز نظارت بهداشتی بر کشتار دام در کشتارگاه‌ها، برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی و آشنایی دامداران با بیماری تب‌مالت است.

 نیک بین اظهار داشت: در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۶۸۵۰ راس بره و بزغاله ماده و تعداد هزار و ۳۰۰ راس گاو و گوساله علیه بروسلوز واکسینه شدند.

او تصریح کرد: در خصوص برنامه پایش و مراقبت از بیماری تب مالت در دام‌ها در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ تعداد دو هزار و ۵۰۰ راس گاو، مورد پایش و نمونه گیری (خونگیری) قرار گرفتند که از این تعداد ۱۷ راس گاو آلوده به این بیماری از چرخه تولید حذف شدند.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت:مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری واکسیناسیون است و با توجه به این که انتقال عامل بیماری بروسلوز به واحد‌های دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد، به دامداران توصیه می‌شود که از خرید دام‌های بدون سوابق بهداشتی مشخص و مطلوب خودداری کنند.

 او بیان کرد: دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون و خونگیری همکاری مناسب برای مایه کوبی دام‌ها و گرفتن نمونه خون برای پایش بروسلوز را داشته باشند.

نیک بین بیان کرد: توصیه می‌شود شهروندان از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از شیر خام، آن را قبل از مصرف به طور کامل جوشانده و سپس مصرف کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.