معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بیش از ۴۰ هزار کردستانی با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند که با اقدام به موقع می توان از این بیماری پیشگیری کرد.

فرزام بیدارپور  بیان کرد: در استان کردستان، هزار و ۷۵۳ نفر به دیابت نوع یک و ۳۸ هزار و ۷۱۷ نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، این در حالی است که ۱۰ هزار و ۲۴۶ نفر نیز در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند که سه هزار ۶۰۹ نفر مرد و ۶ هزار و ۶۳۷ نفر زن هستند.

وی گفت: این آمار نشان می‌دهد که دیابت نوع ۲ بیشترین شیوع را در استان دارد و تعداد مبتلایان به این بیماری رو به افزایش است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عوامل خطر مانند کم‌تحرکی، چاقی و رژیم غذایی نامناسب، را از دلایل اصلی شیوع این بیماری در استان عنوان کرد و افزود: با توجه به عوارض جدی دیابت، پیشگیری از این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بیدارپور گفت: تغییر سبک زندگی، تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از دیابت هستند که توصیه می شود افراد با عوامل خطر باید به طور مرتب وضعیت قند خون خود را کنترل کرده و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: قند خون ناشتا(۸ ساعت ناشتا بودن) ۱۲۵-۱۰۰ به عنوان پیش دیابت و ۱۲۶ و بالاتر به عنوان دیابت تلقی می‌شود.

زمانی که بدن یک شخص نتواند به اندازه‌ی کافی انسولین تولید کند یا انسولین تولید شده را درست استفاده کند، آن شخص به دیابت مبتلا خواهد شد.
انسولین هورمونی است که لوزه‌المعده (پانکراس) در بدن تولید می‌کند. این هورمون، قند را از خون گرفته و به داخل سلول‌های بدن منتقل می‌کند تا بدن از آن قند به عنوان انرژی استفاده کند.
در مبتلایان به دیابت یا میزان انسولین کم است یا انسولین به دلایل گوناگون تأثیر کافی ندارد و سلول‌ها نمی‌توانند قند موجود در خون را به درستی جذب کنند. در نتیجه، میزان قند یا گلوکز در خون بالا می‌رود و با گذشت زمان، این موضوع باعث آسیب به برخی اعضای بدن می‌شود.
به طور کلی ۲ نوع دیابت نوع یک و نوع ۲ وجود دارد که در دیابت نوع یک که به آن دیابت وابسته به انسولین نیز گفته می‌شود و شیوع کمتری دارد، دلایل ژنتیکی و محیطی علت آغاز بیماری هستند که هنوز به طور کامل هم شناسایی نشده‌اند.
افراد در هر سنی ممکن است که به دیابت نوع یک مبتلا شوند، اگرچه این نوع دیابت در کودکان و جوانان شایع‌تر است.
دیابت نوع ۲ که از آن به عنوان دیابت غیر وابسته به انسولین نیز یاد می‌شود، شایع‌ترین نوع دیابت در جهان است که معمولاً به دلیل مقاومت سلول‌های بدن نسبت به انسولین رخ می‌دهد.
دیابت نوع ۲ در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود ولی به دلیل اضافه وزن، کاهش تحرک و تغذیه‌ نامناسب شیوع آن در جوانان و نوجوانان هم رو به افزایش است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.