بنابر گفته مسئولان، بناست یک هفته تا ۱۰ روز آینده سامانه وام ازدواج بازگشایی شود و کسی را معطل برای ثبت‌نام در سامانه نداشته باشیم.

دریافت تسهیلات ازدواج که حالا به یکی از مشکلات زوج‌ها تبدیل شده و مدام بر چالش‌های آن افزوده می‌شود؛ زوج‌های جوانی که در ابتدا گلایه از عدم پرداخت تسهیلات داشتند حالا یک گام به عقب آمدند و در ثبت‌نام این تسهیلات هم با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در راستای مشکلات ثبت‌نام وام ازدواج برخی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان در قالب شهروند خبرنگار برای ما نوشتند: سلام؛ چرا برای وام ازدواج سایت بانک مرکزی مشکل دارد و نزدیک به دو ماه  است که اصلا نمی‌شوند ثبت نام کنیم. یا می‌نویسد استان شما هیچ بانکی اعتبار ندارد و یا به تلاش مجدد اشاره می‌کند. خواهش می‌کنم رسیدگی کنید.

در ادامه یکی دیگر از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: با سلام ببخشید امروز که اخبار ازدواج و وام ازدواج را دیدم لازم دانستم این موضوع را با شما درمیان بگذارم. چند ماه است که در سامانه ثبت نام وام ازدواج در استان اصفهان بسته است و الان برادرم هرچه به کافی نت مراجعه می‌کند، سایت بسته است. لطفا صدای ما باشید و این موضوع را پیگیری کنید تا برادر من هر چه زودتر روانه خانه بخت شود. آنها برای رفتن به سر خانه و زندگی خود به این پول احتیاج دارند.

همچنین دیگر مخاطب باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: میخواهم موضوعی رو به شما بگویم که دغدغه همه تازه عروس و دامادهاست. با توجه به اینکه جوانان برای راه اندازی زندگی و یا کسب کاری در شروع زندگی، دولت براشون وام ازدواج در نظر گرفته متاسفانه برای ثبت نام در سایت بانک مرکزی باید هفت خوان رستم رو رد کنی. برای یک ثبت نام ۵ کپچای انگلیسی و فارسی گذاشتن! برای ورود به سایت و ثبت نهایی باید ۴ صفحه رو رد کنی. صفحه اول اطلاعات مربوط به تاریخ تولد و کدملی رو وارد میکنی و نیازه ک کپچای انگلیسی رو حل کنی کپچایی هم ک گذاشتن بهینه شده نیست و از ۲۰ کپچا یکیش درسته؟!

او در ادامه افزود: حالا اگر به مشکل قطعی ارتباط بانک مرکزی با مخابرات نخوری تازه میره صفحه دوم، در این صفحه یک کد ۶ رقمی برای وام گیرنده ارسال میشه کد هم ۲ دقیقه زمان داره و بازم باید توی این ۲ دقیقه ۲۰ تا کپچای انگلیسی حل کنی تا یکیشو قبول کنه بری صفحه سوم؟! درصورتی که توی ۲ دقیقه نتونستی بری صفحه سوم بازم همه چی برمیگرده به صفحه اول و بازم باید بری کد بگیری؟! تعداد کد‌ها هم اگه به ۱۰۰ کد برسه شمارت مسدود میشه خیلی خوش شانس باشی بری صفحه سوم، در این مرحله نیازه بانک رو انتخاب کنی درصورتی که بانک مدنظرت تو لیست موجود نباشه هر ۱۰ دقیقه یکبار میتونی کپچای فارسی ریاضی رو حل کنی و لیست بانک هارو بروزرسانی کنی در حالیکه اگه بانک باز شد در حد ۳۰ ثانیه اعتبارش تموم می‌شود با این حال بازم خوش شانس باشی و بتونی بانک مدنظرت رو انتخاب کنی بازم باید یک کپچا انگلیسی رو حل کنی و بزنی روی ثبت نام اگ سایت مشکلی نداشته باشه که ثبت نام میشه یهو دیدی تا زدی روی ثبت نام کلا از صفحه میندازه بیرون و تموم تلاش‌هایی که کردی هدر می‌رود. خواهش میکنم مشکل سایت ثبت نام وام ازدواج را رفع کنید.

وام ازدواج

در ادامه هم سیاوش غیبی‌پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از مشکلات مهم تسهیلات ازدواج در حال حاضر امکان ثبت‌نام متقاضیان در سامانه مربوطه برای دریافت تسهیلات ازدواج است که بعضا روند آن بسیاری طولانی و با مشکل همراه است موضوعی که می‌طلبد بانک مرکزی هم برای آن راه حل اساسی در نظر گیرد؛ درست است که افزایش اعتبار تسهیلات از مسیر سپرده‌های قانونی بانک‌ها اقدام مناسبی بود که به تازگی رخ داد، اما با توجه به تعداد افرادی که در صف هستند و باتوجه به مشکلات ثبت‌نام به نوعی مُسکن خواهد بود و باید برای حل این مشکل تدابیر اساسی و همه جانبه با کمک بخش‌های مختلف اندیشده شود.

تداوم مشکلات پرداخت تسهیلات تکلیفی ازدواج کار را به جایی رساند که به تازگی ستار شیرعالی معاون اقتصادی سازمان بازرسی طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی هشدار داد و در این نامه مطرح کرد: در ماده (۱-۴) این دستورالعمل، بیان شده که کلیه متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری جهت دریافت تسهیلات مذکور ابتدا باید از طریق سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه به نشانی Ve.cbi.ir ثبت نام نموده و فرم مربوطه را تکمیل کنند؛ اما ملاحظه شد که امسال در بانک مرکزی رویه‌ای اتخاذ شده که روزانه و در ساعاتی خاص، سامانه مذکور تعداد محدودی متقاضی را برای برخی بانک‌ها پذیرش می‌کند. این در حالیست که به غیر از مشکلات کمبود منابع بانک‌ها و افزایش مبلغ تسهیلات ازدواج و فرزندآوری امسال، رویه حاکم به گونه‌ای شده که عدم امکان ثبت نام متقاضیان در سامانه مذکور منجر به بروز نارضایتی بیشتری در بین مردم گردیده و حجم قابل توجهی از شکایات روزانه این سازمان به این موضوع اختصاص یافته است.

معاون اقتصادی سازمان بازرسی در پایان این نامه خطاب به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده است که در اجرای بند (ج) ماده (۱۱) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده (۴۲) آیین نامه اجرایی آن (مبنی بر ارسال به هنگام گزارش‌های نظارتی هشداردهنده برای پیشگیری از وقوع هرگونه تخلف و سوءجریان) ضمن بررسی موضوع و اصلاح فرآیند، تدابیر اصلاحی لازم به منظور کاهش زمان ثبت‌نام متقاضی اتخاذ شود.

سامانه وام ازدواج باز شود

باشگاه خبرنگاران جوان هم بار‌ها مشکل ثبت‌نام وام ازدواج را پیگیری کرد، اما پاسخی نیافت تا این که روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی مسائل تسهیلات ازدواج به کمیسیون اصل ۹۰ رفت و نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به این که چند مسئله در جلسه با رئیس کل بانک مرکزی مصوب شد گفت: یکی از مسائل این بود که سامانه ثبت‌نام وام ازدواج به سرعت بازگشایی شود و هر کسی که متقاضی است بتواند ثبت‌نام کند.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: نهایتا قرار شد یک هفته تا ۱۰ روز آینده سامانه وام ازدواج بازگشایی شود و کسی را معطل برای ثبت‌نام در سامانه نداشته باشیم.

در ادامه هم علی کشوری سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با تاکید براینکه کمیسیون اصل ۹۰ چند مورد را برای بانک مرکزی تعیین کرده و اولتیماتوم اجرایی تا یک هفته آینده به این بانک داده است، گفت: به بانک مرکزی اعلام کردیم تا یک هفته آینده سامانه ثبت نام وام قرض الحسنه ازدواج و فرزند باز شود تا کسانی که پشت خط هستند بتوانند ثبت نام کنند.

۸۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت شده است

در ادامه هم پس از جلسه همفکری با کمیسیون اصل نود مجلس در جهت تسهیل و تسریع در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری در خصوص عملکرد شبکه بانکی در اجرای تسهیلات تکلیفی محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: مجموع وام ازدواج و فرندآوری که تاکنون توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است ۱۰۰ همت است که ۸۱ همت آن مربوط به وام ازدواج و ۱۹ همت مربوط به وام فرزندآوری است.

وی با اشاره به تکالیف قانونی پرداخت این تسهیلات، تصریح‌کرد: شبکه بانکی بر اساس قانون باید در مجموع ۲۰۰ همت برای سرفصل تسهیلات ازدواج و فرزند پرداخت کند، اما برنامه ریزی ما پرداخت این تسهیلات فراتر از ۲۰۰ همت پیش‌بینی شده است.

فرزین ادامه‌داد: اعطای رقم ۵۰ همت بودجه اضافه بر ۲۰۰ همت قانونی برای پرداخت وام ازدواج و فرزند که دو هفته پیش در هیات عامل بانک مرکزی تصویب شد، بین هفت بانکی که متقاضیان دریافت این دو تسهیلات در آنها زیاد است آغاز شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان‌کرد: امروز بر اساس توافقاتی که با کمیسیون اصل نود مجلس انجام دادیم مقرر شد که مبالغی نیز از روش‌های دیگر برای متقاضیان پرداخت شود که پس از نهایی شدن اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد به طور قطع با تصمیم‌های اتخاذ شده، ثبت‌نام وام ازدواج و فرزند در سامانه مربوطه تسهیل می‌شود.

حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان مشکلات ثبت‌نام تسهیلات تکلیفی ازدواج مرتفع خواهد شد؟ تسهیلاتی که قانون هم بر آن تاکید بسیار دارد. باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر مشکلات ثبت‌نام وام ازدواج خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
خدا خیرتون بده مگه شما پیگیری کنید خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
ازدواج چی هستش؟!؟!؟!؟
اگه یکی توضیح بده ممنون میشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
دولت هیچ بودجه ای برای وام فرزند آوری نداده شش ماه هست ثبت نام کردم بانک کشاورزی ولی هیچ خبری از بودجه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
ی ساله ثبت نام کردم بانک مسکن هنوز ک هنوز هیچ خبری نشد بیچاره شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
وای من که تو پوست خودم نمیگنجم
Iran (Islamic Republic of)
میلاد وظیفه
۱۰:۲۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
مگه کسی هم ازدواج میکنه تو این شرایط ؟ اینم از وام دادنتون

من با ۳۰ سال سن اصلا به ازدواج فکر نمیکنم شرایط رو برای قشر ضعیف جامعه خیلی ناامید کننده کردید خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
شانس آوردی ازدواج نکردی هر روز برای گدایی پول دستی در خونه ها رو باید بزنی
Iran (Islamic Republic of)
از دیار باقی
۱۰:۵۴ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
کار خوبی کردی ما ازدواح کردیم چیشد هر ساعت اعصاب خوردی خرج خودتو دربیار زندگی کن به حرف اینو اونم ازدواج نکن که میگن ازدواج خوبه اگه خونه داری ازدواج کن اگه نداری فکر ازدواج نکن
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۰:۱۸ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
از پارسال وام ازدواج را ثبت نام کردم و پرونده کامل تکمیل شده ولی بانک وام ازدواج را یا پرداخت نمی‌کند یا کارمندان بانک با آشنا بازی و پارتی بازی وام ازدواج را واریز می‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
اوضاع فقط برای کارمندان بانک خوبه وام و دلالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
من رفتم پیش مدیر شعبه گفتم من یک میلیارد سپرده بانک دیگه دارم بیارم اینجا وام ازدواجم رو میدی؟ گفت بله سپرده اوردم شعبه شون یک هفته ای وام ازدواجم صادر شد بعد از یک ماه کل پول هام بردم خخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
بانک مهر ایران ،۵ ماه طول داد تا وام رو بده ، به بهانه های الکی دیر دادن وام رو ،
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۰۹ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
ما قبل از عید در بانک صادرات تکمیل پرونده کردیم
ولی با گذشت حدود هفت هشت ماه هنوز هم خبری از پرداخت وام ازدواج نیست
فکری به حال عدم واریز وام ازدواج کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
لابد بعدش مثل سامانه خودرو قرعه‌کشی و اولویت بندی و از این فیلم سیانسا!!!!!
هر روز مردم با یه چيزي سرگرم مشغول تر باشند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
چندین ماهه سامانه امکان ثبت نام نداره همش خطا می زنه . انشاءالله تعمدی نباشه و اشکال سیستمی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
مسخره ترین از اینم نمیشد،من یه خانم هستم، سه ساله دوران نامزدیم رو تموم جهیزیه ام رو تهیه کردم، سنم هم بالای چهل ساله،و تموم امیدمون به وام ازدواجه که پول پیش خونه بدیم،و بعدش اگه شرایط جسمی برام در این مدت مونده بود و توانایی باروری داشتم بچه دارشم.حالا میگن یه مقدار وام ازدواج رو میخوان به چیز دیگه اختصاص بدن....
واقعا چه فکری میکنن؟؟ مسولین کشور چی میزنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
از خبرنگاران عزیز باشگاه خبرنگاران جوان خواهش می کنم پیگیری کنند چرا کارت های پایان خدمت صادر نمیشه ۳ماه از اتمام خدمت گذشته هنوز خبری نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
مهریه و زندان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
خدا لعنتتون کنه یه ساله ثبتنام کردم هنوززززر تویه صفم حالا کافی بود وام برا خودروسازا بود آنی واریز میکردن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
خخخخخخ حالا برین ازدواج کنید ازدواج در ایران یعنی بیچاره شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
بعد از ثبت نام هم بانکها دادن وام‌ها رو به تعویق می اندازند وامروز وفردا می کنند لطفا به این وضع هم رسیدگی کنید
آخرین اخبار