رییس هیات کبدی آذربایجان غربی گفت: تیم گلستان قهرمان هجدهمین دوره مسابقات کبدی جوانان کشور به میزبانی مهاباد شد.

نواب تازه قلعه روز دوشنبه گفت: در پایان هجدهمین دوره مسابقات کبدی جوانان کشور ۲ تیم خوزستان و گلستان در فینال به مصاف هم رفتند که در پایان تیم گلستان موفق به پیروزی و کسب عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها شد.

وی اضافه کرد: همچنین خوزستان نیز به عنوان نایب قهرمانی دست یافت و تیم‌های البرز و اصفهان نیز به صورت مشترک در جایگاه سوم قرار گرفتند.

رییس هیات کبدی آذربایجان غربی اضافه کرد: این مسابقات با حضور ۲۳ تیم از سراسر کشور به میزبانی شهرستان مهاباد از روز جمعه ۲۳ تیر آغاز شد و امروز به پایان رسید.

تازه قلعه یادآور شد: در این دوره از رقابت‌ها، تیم‌هایی از استان‌های ایلام، البرز، آذربایجان غربی، اصفهان، اردبیل، تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، کرمانشاه، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، قم، مازندران، قزوین، لرستان، یزد، همدان و فارس حضور داشتند.

وی تاکید کرد: نفرات برتر این مسابقات با تشخیص کمیته فنی به تیم ملی جوانان راه پیدا می‌کنند.

کبدی یا زو یک بازی و ورزش است که بیش‌تر در هند و پاکستان و ایران رواج دارد.

سال ۱۳۸۱ برای نخستین‌بار مسابقات قهرمانی این بازی برای مردان در سطح آسیا برگزار شد.

مهاجمان ۲ تیم در حالی که به‌طور مرتب کلمه «کبدی کبدی» را تکرار می‌کنند با انجام حرکات حمله و دفاع و جابه‌جایی تلاش می‌کنند تا با لمس کردن یا گرفتن یار تیم مقابل بتوانند به بالاترین امتیاز دست یابند.

تعویض در این بازی هیچ محدودیتی ندارد، در صورت تساوی ۲ تیم در وقت قانونی، پنج حمله از سوی هر کدام از ۲ تیم انجام می‌شود و اگر باز هم مساوی شدند، حمله یک‌به‌یک پیگیری می‌شود.

بازی کبدی دارای خطوطی در زمین و قوانینی خاص است که در طول بازی باید رعایت شود تیم‌ها به‌نوبت «مهاجم» را در طول خط مانع نیمه به زمین حریف ارسال می‌کنند و تیمی که بیش‌ترین امتیاز را در پایان بازی به‌دست آورده باشد برنده اعلام می‌شود.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

منبع:ایرنا

برچسب ها: کبدی ، هیات کبدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.