رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را اول مهر از مدرسه دریافت می‌کنند.

محمد علوی‌تبار، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به چاپ ۱۵۶ میلیون جلد کتاب درسی برای ۱۶  میلیون دانش‌آموز اظهار کرد: هم‌اکنون در حال توزیع کتاب‌های درسی از منطقه به مدرسه هستیم.

وی افزود: دانش‌آموزانی که کتاب درسی خود را سفارش دادند، اول مهر کتاب‌های درسی را در مدارس دریافت می‌کنند.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی هیچ مشکلی وجود ندارد و مراحل ثبت سفارش به صورت ثبت‌نام شخصی یا گروهی است که مرحله گروهی توسط مدیران مدارس انجام می‌شود، هم‌اکنون تمام مدارس کشور با اتصال به شبکه ملی اطلاعات، امکان ثبت سفارش کتاب‌های درسی را دارند و ۱۱۵ میلیون جلد کتاب درسی ثبت سفارش شده است.

علوی‌تبار متذکر شد: کتاب‌های درسی بیشتر از تعداد دانش‌آموزان چاپ شده است و هیچ کمبودی وجود ندارد.

وی درباره کاغذ کتاب‌های درسی مطرح کرد: برنامه‌ریزی برای چاپ ۱۶ میلیون جلد کتاب درسی از شهریور سال گذشته آغاز شد و نیاز داشتیم در بازه‌های زمانی مشخص کاغذ ایرانی در اختیار داشته باشیم، اما کاغذ ایرانی در برخی بازه‌های زمانی به موقع به دست ما نرسید بنابراین امسال ۹۰ درصد کتاب‌های چاپ شده با کاغذ ایرانی و ۱۰ درصد با کاغذ خارجی است.

علوی‌تبار ادامه داد: کیفیت کاغذ ایرانی نسبت به کاغذ خارجی پایین‌تر و امیدواریم تولیدکنندگا ن کیفیت کاغذ داخلی را بالاتر ببرند تا بتوانیم در کتاب‌های تصویر محور از کاغذ ایرانی استفاده کنیم هم‌اکنون مجبور شدیم برای کتاب‌های تصویر محور به منظور کیفیت بالای تصاویر برای دانش‌آموزان از کاغذ خارجی استفاده کنیم.

وی درباره تغییرات کتاب‌های درسی بیان کرد: کتاب های کار و فناوری پایه ششم و هفتم تغییر کردند و رویکرد آنها ارائه یک مهارت نافع به دانش‌آموزان است. این کتاب‌های درسی سال گذشته مرحله آزمایشی داشتند و به دلیل نبود تجهیزات مورد نیاز برای تدریس این کتاب‌ها در تمام مدارس کشور نتوانستیم برای امسال هم اجرای آن را در کل کشور داشته باشیم.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به ارزشیابی تحصیلی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای گفت: رشته‌ها و مهارت‌های مورد نیاز جامعه و مواردی که باید اصلاح شود را مورد ارزیابی قرار دادیم و نتایج آن  منجر شد تا سال آینده کتاب‌های جدیدی را در حوزه فنی و حرفه‌ای متناسب با بازار کار و رشد تکنولوژی داشته باشیم همچنین تغییرات خاصی را در رشته‌های فنی و حرفه‌ای خواهیم داشت.

علوی تبار درباره کیفیت پایین کتاب‌های درسی و نیاز به سیمی کردن آنها بیان کرد: امسال بیشتر از کاغذ ایرانی استفاده و کیفیت پایین کاغذ را به شرکت‌های داخلی گوشزد کردیم، قبول داریم که کیفیت کاغذ پایین است و در برخی موارد کتاب درسی هنگام مفتول شدن پارگی‌هایی داشت که سعی کردیم آنها را جدا کنیم همچنین کیفیت چسب هم مهم است که نسبت به گذشته بهتر شده است و با یک شرکت دانش بنیان برای تهیه چسب گرم کتاب‌های درسی تفاهم نامه‌ای را منعقد کردیم.

وی خطاب به دانش‌آموزان ضمن توصیه به استفاده از QR کد کتاب‌های درسی خاطرنشان کرد: کتاب‌های درسی QR کد دارند که با اتصال به آنها به اطلاعات بیشتری از دروس به شکل فیلم، اینفوگرافی و موشن دسترسی خواهید داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار