دبیرکل انجمن هوش مصنوعی ایران مطرح کرد: باید با اقدامات لازم و مناسب در حوزه هوش مصنوعی، جایگاه جهانی ایران در سازمان‌ها و معاهدات را ارتقاء دهیم.

مقام معظم رهبری در اولین دیدار خود با کابینه دولت چهاردهم بار دیگر بر اهمیت هوش مصنوعی و لزوم توجه ویژه مسئولان به این حوزه خصوصا لایه‌های زیرساختی آن تأکید کردند و گفتند: اگر به لایه‌های زیرساختی هوش مصنوعی نرسیم، ممکن است در دنیا آژانسی برای هوش مصنوعی مانند انرژی اتمی تشکیل دهند و مانع پیشرفت کشور شوند.

دقیقا چند روز بعد از این بیانات٬ اولین معاهده بین‌المللی حقوقی در حوزه هوش مصنوعی برای امضا در دسترس کشور‌های مذاکره‌کننده از جمله اعضای اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا قرار گرفت.

این معاهده بین‌المللی ضمن ترویج نوآوری مسئولانه در زمینه هوش مصنوعی، خطرات و تهدید‌های احتمالی ناشی از استفاده از این فناوری را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این کنوانسیون عمدتاً بر حفاظت از حقوق بشر در قبال افراد متاثر از سیستم‌های هوش مصنوعی متمرکز است. امضاکنندگان معاهده هوش مصنوعی اختیار دارند که برای اجرای مقررات در نظر گرفته شده در این خصوص، از میان اقدامات قانونی، اداری یا سایر اقدامات دست به انتخاب بزنند.

داوود مسعودی، دبیرکل انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران در این باره در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معاهده‌ای که به آن اشاره شد، به عنوان اولین معاهده بین‌المللی در زمینه هوش مصنوعی، به منظور تنظیم و کنترل استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از آن ایجاد شده است. این معاهده معمولاً به دنبال حفظ ارزش‌های انسانی، حقوق بشر و امنیت جهانی است.

او اهداف معاهده را چنین نام برد:

۱. تنظیم استفاده از هوش مصنوعی: 

ایجاد چارچوب‌های قانونی برای استفاده مسئولانه و اخلاقی از هوش مصنوعی

۲. حفاظت از حقوق بشر: 

اطمینان از این که فناوری‌های هوش مصنوعی به حقوق بشر آسیب نرسانند و به نفع همه انسان‌ها توسعه یابند.

۳. توسعه همکاری بین‌المللی: 

تسهیل همکاری بین کشور‌های مختلف برای تبادل اطلاعات و بهترین شیوه‌ها در زمینه هوش مصنوعی

دبیرکل انجمن هوش مصنوعی ایران درباره پیامد‌های احتمالی این معاهده برای دیگر کشورها، از موارد زیر نام برد:

۱. ایجاد فشار بر کشورها:

کشور‌هایی که به این معاهده ملحق نمی‌شوند، ممکن است تحت فشار قرار گیرند تا استاندارد‌های مشابهی را رعایت کنند.

۲. توسعه فناوری در کشور‌های غیر عضو: 

ممکن است کشور‌های غیر عضو در تلاش برای توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی مستقل از این معاهده باشند که می‌تواند به رقابت‌های فناوری دامن بزند.

۳. تفاوت در مقررات: 

کشور‌های مختلف ممکن است رویکرد‌های متفاوتی نسبت به هوش مصنوعی اتخاذ کنند که می‌تواند منجر به عدم تعادل در بازار جهانی شود.

او بیان کرد: به طور کلی، این معاهده می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف در تنظیم و کنترل فناوری‌های هوش مصنوعی در سطح جهانی تلقی شود و تأثیرات گسترده‌ای بر روی کشور‌های مختلف خواهد داشت.

مسعودی، دبیرکل انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران تاکید کرد: ما باید با حمایت‌های مادی و معنوی از فعالان، کارآفرینان و کارشناسان فناوری هوش مصنوعی و ایجاد بستر‌های مناسب همکاری‌های داخلی و بین المللی به رشد و توسعه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری هوش مصنوعی کمک کنیم و با فعال کردن و تقویت دیپلماسی فناوری، جایگاه جهانی ایران در سازمان‌ها و معاهدات را ارتقاء دهیم و تثبیت کنیم تا جزء کشور‌های تصمیم گیرنده و صاحب فناوری هوش مصنوعی قرار گیریم.

خبرنگار: فاطمه کربلایی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۱:۰۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
هوش مصنوعی و رباتیک دنیا را در دست خواهند گرفت و کشوری موفق و پیروز و سربلند است که در هوش مصنوعی و رباتیک برتر و سرور شود
آخرین اخبار