در راستای حفاظت از بافت تاریخی مناطق روستایی، ساماندهی و احیای بخش‌هایی از بافت تاریخی روستا‌های آتان و کلایه در منطقه الموت شرقی آغاز شد.

احسان نورانی معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین با اشاره به پروژه‌های مرمتی این اداره‌کل در مناطق روستایی برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی و حفاظت از معماری بومی این مناطق گفت: هر دو روستا از زیباترین روستا‌های پلکانی هستند که ابنیه روستا به سبب همجواری در شیب تند و استفاده از تکنیک‌های قدیمی و مصالح کاه‌گلی در این نوع ساخت‌و‌ساز، در معرض تخریب و آسیب جدی قرار دارند.

معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین افزود: با توجه به لزوم حفاظت از الگو‌های سنتی معماری، سامان‌دهی بخش‌هایی از بافت روستا شامل بام‌سازی منازل به‌منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و تخریب سقف در مساحتی به متراژ حدودی ۶۰۰ مترمربع در روستای آتان و هزار و ۳۵۰ مترمربع در روستای کلایه از اقدام‌های مرمتی این پروژه ها به صمار می رود.

وی بیان کرد: هر دو پروژه با مشارکت جامعه محلی و نظارت کارشناسان مرمت این اداره‌کل با هزینه‌‎ای در حدود ۲۰ میلیاردریال از محل اعتبارات ملی اداره‌کل دردست اجراست.

بافت تاریخی روستا‌های آتان و کلایه از توابع بخش الموت‌شرقی به‌سبب برخورداری از طبیعتی بکر و دست‌نخورده و استفاده از الگو‌های معماری سنتی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار