مهدوی نیا گفت: بازار عراق خواهان داروی تولید ایران است و اگر شرکتی بتواند کارخانجات دارویی در خوزستان ایجاد کند سود بسیار بالایی کسب خواهد کرد.

مسعود مهدوی‌نیا روز یکشنبه در نشست خبری در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اگر کارخانجات تولید دارو در استان مستقر باشند به دلیل همسایگی عراق با این استان هزینه‌ انتقال دارو کمتر خواهد بود از سوی دیگر زیرساخت‌های موجود در شهرک‌های صنعتی خوزستان همچون زمین، انشعاب آب، برق و ... به نسبت دیگر استان‌ها کمتر است.

او از دستگاه‌های مربوطه خواست نسبت به مزایای سرمایه‌گذاری شرکت‌های دارویی در خوزستان اطلاع رسانی لازم را داشته‌ باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یادآور شد: این معاونت بر کالاهای سلامت شامل دارو، مواد خوراکی و آشامیدنی، لوازم آرایشی و بهداشتی و ملزومات و تجهیزات پزشکی در حوزه تولید و توزیع نظارت دارد.

آقای مهدوی نیا پیاده‌سازی نشدن زیرساخت‌های اساسی را یکی از مشکلاتی دیرینه خوزستان در حوزه دارو برشمرد و افزود: سال‌ها هیچگونه شرکت دارویی در استان نبود و شهرک دارویی نیز به دلیل نوع صنایعی که در استان وجود دارد تعریف نشده بود که همین مساله سرمایه‌گذاری برای کالای‌های سلامت را با چالش مواجه ساخته بود.

او افزود: در ۳ سال اخیر از طریق هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط به ویژه معاونت اقتصادی استانداری خوزستان ذهنیت‌ها تغییر داده شد و از طریق نمایشگاه‌های کالای سلامت و عقد تفاهمنامه‌های مختلف، زمینه حضور هلدینگ‌های دارویی و غذایی در استان فراهم شد البته این مساله حمایت دستگاه‌های فعال در استان که این مقوله شرح وظایف آن‌هاست را می‌طلبد.

او هلدینگ «تیپیکو» تامین اجتماعی در حوزه تولید ژلاتین و هلدینگ «زر» در حوزه مواد غذایی را از جمله هلدینگ‌هایی برشمرد که قرار است در استان فعالیت خود را آغاز کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به هلدینگی که قصد دارد برای تولید پوکه‌های ژلاتینی در خوزستان سرمایه‌گذاری کند گفت: این هلدینگ قرار است نمایندگی خود را در استان راه‌اندازی کند که فعالیت آن می‌تواند وضعیت تامین نیازهای کشور را ایمن و از خروج ارز جلوگیری کند.

او توضیح داد: پوکه های ژلاتینی در صنایع داروسازی نوین بسیار حائز اهمیت هستند از این رو در صورت راه‌اندازی این کارخانه در استان، با توجه به تقاضای بالای، صنایع پایین‌دست آن نیز به سرعت رشد می‌کنند.

مهدوی‌نیا در بخش دیگر سخنان خود به ایجاد صنایع پایین دست پتروشیمی اشاره کرد و گفت: امید است شرکت‌هایی که در بحث مواد اولیه دارویی و غذایی فعال هستند پای کار بیاییند، فضای فیزیکی خوبی در این زمینه اختصاص داده شده تا در آینده توسعه این صنایع را در استان شاهد باشیم.

او از دستگاه‌های متولی خواست نسبت به راه‌اندازی صنایع تبدیلی در استان اقدام کنند و تاکید کرد: صنایع تبدیلی یکی از مولفه‌های اصلی به شمار می‌رود که می‌تواند امنیت غذایی را فراهم کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به پرداخت مطالبه‌های داروخانه‌ها در حوزه شیر خشک توضیح داد: مطالبات مربوط به شیر خشک به داروخانه‌ها تا تیرماه امسال جاری پرداخت شده است و تنها سهم ‌ مرداد و شهریور ماه داروخانه‌ها پرداخت نشده است.

رفع کمبود شیرخشک در استان

او تاکید کرد: در حال حاضر کمبود شیر خشک برطرف شده است و شیر خشک «نان» که توزیع آن پیش از این، در انحصار یک شرکت بود اکنون در اختیار ۳ شرکت قرار داده شده است و شیر خشک "آپتامیل" نیز از به ۲ شرکت توزیع افزایش یافته است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یادآور شد: کمبودهای دارویی از قدیم وجود داشته است و همیشه برخی اقلام دارویی در شرایطی خاص با کمبود مواجه می‌شدند که این وضعیت با تدابیر خاصی مدیریت می‌شود.

بیشترین کمبود دارویی خوزستان در زمینه انسولین

وی در خصوص کمبود انسولین در استان نیز گفت: کمبودهای دارویی در ۲ ماه اخیر بیشتر مربوط به انسولین آن هم یک نوع انسولین بوده است و این کمبود مشهود بود. با توجه به اینکه در ایام اربعین قرار داشتیم، در چند بخش مختلف این دارو را گرفتیم و سهمیه اربعین را هم تامین کردیم و توزیع آن، با حساسیت بیشتر و در داروخانه‌های سانتر انجام شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به نزدیکی به فصل پاییز و تامین داروهای مورد نیاز مواردی همچون آنفولانزا، مشکلات تنفسی و... گفت: با توجه به آماده‌باش انجام شده برای پیک پاییز و بحران‌های تنفسیی، تامین واکسن آنفلوآنزا به موقع انجام شد.

به گفته او ۵۰ هزار واکسن آنفولانزا از ۳ نشان داخلی، فرانسوی و هلندی از ۱۲ شهریور ماه جاری تامین و توزیع شده است و از نظر تامین سرم، آمپول، ویال، اسپری تنفسی و داروهای مورد نیاز در حال حاضر مشکلی در استان وجود ندارد.

برچسب ها: بازار عراق ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار