مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در سایت نخاله‌های ساختمانی شهرداری گفت: این آتش‌سوزی گسترده در محدوده معدن شادقلی خان که ناشی از سوختن ۳ هزار لاستیک‌های فرسوده خودرو بود، پیگیری قضایی خواهد شد.

محمدحسین بازگیر گفت: این آتش سوزی یک فاجعه زیست‌محیطی است که به دلیل غفلت و بی‌توجهی مسئولان نسبت به این سایت پسماند به وقوع پیوسته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به حضور کارگران اتباع و تخلیه انواع دیگر پسماند‌ها حتی لجن‌های اسیدی در این سایت که تخلف قطعی است، بیان کرد: در رابطه با عمدی یا غیرعمدی بودن آتش‌سوزی در این سایت، کارشناسان امر باید نظر خود را ارائه دهند، اما سوختن لاستیک خودرو بدون مواد محترقه اولیه امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم افزود: در این سایت بیش از ۳ هزار لاستیک خودرو در محلی به دور از دسترس آتش‌نشانان در حال سوختن بود و با توجه به سابقه آتش‌زدن پسماند‌ها و وضعیت محل، علت آتش‌سوزی و احتمال بسیار جدی عمدی بودن آن باید مورد پیگیری قرار بگیرد.

بازگیر با بیان اینکه لاستیک سوزی جهت استحصال سیم‌های فلزی درون آن رواج بیشتری پیدا کرده است، اظهار کرد: سوزاندن لاستیک و هر نوع پسماند دیگر حتی سرشاخه‌های درختان در بوستان‌های شهری، بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، ماده ۲۰ قانون هوای پاک و ماده ۳۰ آیین‌نامه مدیریت پسماند، جرم محسوب می‌شود.

بازگیر با بیان اینکه سوزاندن پسماند‌ها به‌ویژه لاستیک خودرو‌ها باعث آلودگی شدید آب، خاک و هوا می‌شود و ترکیبات منتشر شده از آن به‌شدت سمی و سرطان‌زاست، تصریح کرد: بدون شک این اداره کل علیه آتش‌سوزی در سایت نخاله‌های ساختمانی شهرداری و جرم مشهودی که به وقوع پیوسته است، شکایت خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم در پایان بر ضرورت ساماندهی وضعیت پسماند‌ها در استان قم و پیشگیری از این‌گونه تخلفات زیست‌محیطی تأکید کرد و گفت: از تمامی مردم و سایر رسانه‌ها درخواست می‌کنیم جهت مقابله با بحران جدی پسماندسوزی در قم با این اداره کل همراهی و مشارکت داشته باشند.

مرکز پسماند شهرداری قم در محدوده معدن شادقلی خان قم ۴ هکتار وسعت دارد. محدوده پسماند شهرداری قم ۲۲ شهریورماه جاری دچار آتش سوزی شده بود که با تلاش آتشنشانان مهار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار