به باور کارشناسان پیروزی ترامپ در انتخابات بیش از هریس ممکن است باز کریپتو و توکن‌های دیجیتال را تقویت کند.

در حالی که تحلیلگران و شهروندان آمریکایی در آستانه انتخابات نوامبر در مورد موضوعات سنتی‌تر بحث می‌کنند، مشکلات جدیدی وارد چشم انداز سیاسی ایالات متحده شده است. یکی از شگفت‌انگیزترین موضوعات، اما به طور فزاینده‌ای محبوب، فناوری بلاک چین، به‌ویژه ارز‌های دیجیتال است.

بر اساس آخرین گزارش پابلیک سیتیزن Public Citizen، برای اینکه تصوری از میزان نفوذ توکن‌های دیجیتال به دست آوریم، باید گفت امسال ارز‌های دیجیتال به طور چشمگیری نفوذ خود را در انتخابات فدرال ایالات متحده (انتخابات کنگره) افزایش داده‌اند و بیش از ۱۱۹ میلیون دلار برای رویداد سیاسی هزینه کرده‌اند. این رقم نشان دهنده ۴۸ درصد از کل مشارکت‌های شرکتی در چرخه انتخاباتی فعلی است.

اینگونه تبلیغات مالی به ویژه پس از یک سال پیشرفت قابل توجه در بازار، جذابیت بیشتری را به همراه داشته است. بیت کوین به تنهایی ۳۹ درصد در سال جاری رشد داشته است که نسبت به سال گذشته ۱۲۵ درصد بالاتر بوده است. در همین حال، اتریوم، بازیگر اصلی اکوسیستم بلاک چین، از ژانویه سال جاری ۵.۵ درصد افزایش و نسبت به سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

در این چشم انداز، علاقه‌مندان به ارز‌های دیجیتال نقش فعال تری دارند، به ویژه پس ازآنکه سود سهام در چارچوب یک چرخه سیاسی جدید که ممکن است با پایان قدرت دموکرات‌ها در کاخ سفید همراه باشد، نصف شد. دولت بایدن در مورد توکن‌های دیجیتال نسبتاً محافظه کارانه عمل کرده است، به طوری که معامله گران حتی گام‌های برداشته شده را به عنوان یک تهدید وجودی برای این بخش تلقی می‌کنند و می‌ترسند این بخش صنعت ایالات متحده را ترک کند.

بیت کوین

پس از برگزاری مناظره، احتمال برد دونالد ترامپ در این دوره از انتخابات حدود ۳ درصد کاهش یافت. در این مناظره درباره برنامه‌های اقتصادی، سیاست‌های مهاجرتی و خارجی صحبت شد، اما هیچ یک از نامزد‌ها اشاره‌ای به صنعت رمز ارز نکردند. همین مسئله باعث ناامیدی بسیاری از فعالان این بازار شد. 

همچنین پس از برگزاری مناظره، قیمت بیت کوین حدود ۱.۵ درصد کاهش داشت و به سطح ۵۶ هزار و ۸۹۵ دلار سقوط کرد. همچنین، اتریوم که دومین رمز ارز بزرگ از لحاظ ارزش بازاری است با ۱.۲ درصد کاهش قیمت مواجه شد. دیگر آلت کوین‌های مشهور بازار مانند سولانا و دوج موین نیز به‌ترتیب کاهش قیمت ۲.۵ درصدی و ۳۲ درصدی را تجربه کردند.

استفاده ترامپ از مبحث رمزارز‌ها برای پیشبرد کمپین خود

در میان این وضعیت، کمپین ترامپ فرصت را غنیمت شمرده و چشم انداز خود را از یک دولت طرفدار رمزارز‌ها ارائه کرده است. اگرچه او در دوران تصدی خود به شدت از دارایی‌های کریپتو (ارز‌های رمزنگاری شده) انتقاد کرد و آنها را بی‌ثبات کننده و خطرناک خواند، اخیراً حمایت قوی از این بخش ابراز کرده و قول کاهش مقررات و ایجاد اولین ذخیره استراتژیک ملی بیت‌کوین را داده است.

حمایت ترامپ از رمزارزها

اخیرا، ترامپ با مدیران برجسته استخراج بیت کوین در عمارت مار-آلاگو خود دیدار کرده و قول داده است که در صورت پیروزی به حمایت از استخراج بیت کوین می‌پردازد. علاوه بر این، حضور او در کنفرانس بیت‌کوین ۲۰۲۴ در نشویل از ۲۵ تا ۲۷ جولای، احتمالا در پیش بینی قیمت آلت کوین‌ها بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

رئیس جمهور سابق آمریکا اخیراً در بزرگترین اجلاس سالانه ارز دیجیتال در نشویل، تنسی گفت: اگر قرار است کریپتو، آینده را تعریف کند، من می‌خواهم در ایالات متحده استخراج، ضرب و ساخته شود. این کار اتفاق خواهد افتاد. در هیچ جای دیگری ساخته نخواهد شد.


بیشتر بخوانید:

بزرگترین بانک آمریکا: نشانه‌های دلار زدایی در حال ظهور است


کارشناسان برن اشتاین Bernstein پیش‌بینی کرده‌اند که پیروزی ترامپ می‌تواند قیمت بیت کوین را تا ۹۰ هزار دلار تا پایان سال جاری میلادی رشد دهد. دلیل این پیش‌بینی، موضع متفاوت از گذشته و حمایتگر رمز ارزی ترامپ است که وی در این دوره از انتخابات، از خود نشان داده است. از دیدگاه این کارشناسان، در صورت انتخاب کامالا هریس و باقی ماندن شرایط قانون‌گذاری این صنعت در حالت فعلی، قیمت بیت کوین می‌تواند تا ۴۰ هزار دلار نیز کاهش یابد. 

با این حال، از سوی دیگر، نامزد تازه منتخب دموکرات و معاون رئیس جمهور کامالا هریس، با درک تأثیر بالقوه این بخش در انتخابات آینده، زمینه را برای رویکرد جدیدی فراهم کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که کمپین او شروع به تماس با شرکت‌های بزرگ ارز‌های دیجیتال کرده است، که نشان می‌دهد او ممکن است موقعیت انعطاف‌پذیرتری را برخلاف موضع محتاطانه بایدن در نظر بگیرد. این ابهام استراتژیک منعکس کننده اختلافات درون حزب دموکرات در مورد سیاست ارز‌های دیجیتال است.

نتیجه انتخابات ریاست جمهور ۵ نوامبر در آمریکا هرچه که باشد، نفوذ بخش کریپتو در رقابت‌های کلیدی را مشهود می‌کند. یکی از ویژگی‌های این موج جدید این است که بخش کریپتو در حال شکستن سنتی است که عمدتاً طرفدار یک نامزد هستند. به عنوان مثال، Fairshake PAC بر اساس این که آیا یک نامزد برای ارز‌های دیجیتال مفید یا مضر تلقی می‌شود یا خیر، از آن‌ها حمایت یا با آن مخالفت کرده است.

گردآوری و ترجمه: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
به شما چه ارتباطی داره
آخرین اخبار