شب گذشته برنامه «جریان» به موضوع «پیگیری مسیر تحول در آموزش و پرورش با رویداد الف تا» پرداخت.

حجت الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کارشناس این قسمت از «جریان»؛ در بخشی از اظهار نظر خود با اشاره به این که شما یکی از شواهد یا یکی از دلایل عدم اقبال دانش آموز را نمره‌ها و معدل‌گیری‌ها می‌دانید، افزود: فرض کنید معدل دانش آموزی ۱۰ بوده است و حتی ۹ یا ۱۱ بوده است؛ این به نظر من معلول عدم علقه و عدم اقبال دانش آموزان نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، وی ادامه داد: ممکن است این نیز یک درصد نقش داشته باشد ولی مهم‌ترین نقش در نظام آموزشی آموزش و پرورش نقش نظام امتحانات است.

حجت الاسلام خسروپناه گفت: شما در نظر بگیرید وقتی دانش‌آموز می‌خواهد کنکور قبول بشود، امتیاز بالا هم بگیرد. می‌خواهد به هر حال دانشگاه برود و به هر حال اقبال به دانشگاه در جوان‌های ما بالاست برخلاف خیلی از کشور‌های دیگر، وقتی این اقبال بالاست و از طرفی می‌بیند درس دبیرستان؛ متوسطه دوم و نمره کتاب‌های درسی نقشی در قبولی و در دانشگاه ندارد و فقط این کنکور هست که نقش دارد.

وی در ادامه این اظهار نظر افزود: به نظر شما دلش را خوش می‌کند به درس، خیر نمی‌کند. می‌گوید چرا وقتم را صرف این کار بکنم وقتی نقشی در قبولی من ندارند، نه کتاب نقش دارد، نه معلم نقش دارد، نه نظام آموزشی نقش دارد.‌ می‌آیند چیکار می‌کنند؟ آنهایی که حالا پولی دارند، امکاناتی دارند می‌آیند در موسسه‌های تست زنی ثبت نام می‌کنند، میلیون میلیون هزینه می‌کنند، به معلم هم خیلی بها نمی‌دهند، به کتاب هم بها نمی‌دهند و شروع می‌کنند به فناوری تست زنی! بعد می‌بینید یک معادله دو مجهولی را حل می‌کند، اما اگر سوال کنید چرا جواب این شد، می‌گوید نمی‌دانم، زیرا فناوری تست زنی را یاد گرفته است، اما فهم عمیق و درک درست را از پاسخ و فرآیند پاسخ یابی را پیدا نکرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نتیجه این می‌شود که یکی از گله‌هایی که اساتید دانشگاه داشتند این بود که می‌گفتند که سطح سواد دانش آموز سال به سال تنزل پیدا می‌کند؛ و گاهی اوقات مسائلی که باید شخص در دبیرستان یاد می‌گرفت را باید در دانشگاه بیاموزند؛ حتی در دانشگاه‌های مهم و دانشگاه معتبر درجه یک کشور نیز چنین است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار